1 FEBRUARI 2014
3 BRUGGEN, een TUNNEL, een ROTONDE, een BOCHTVERRUIMING te NOORDHORN
JANUARI 2013- DECEMBER 2015
Ze halen deze blauwe gevallen (panelen) uit de bouwput!
...met een grijper.......en brengt ze weg!
Bij de Hoge Brug is het een drukte van belang!
Aan weerszijden en zelfs in het water ook....!
De grond wordt bovenin geëgaliseerd!
De BLAUWE ENGEL heeft zijn stekkie gevonden....maar hij wist niet!
Hij helpt zijn knapen om de bovenkant van de heipalen weer bloot te leggen!
Zo gaat .......!
Een grijper en 2 gravers.....!....en een schot om op die manier geen natte voeten te krijgen.
....vlak in de buurt van de BLAUWE ENGEL zijn 2 gravers bezig.
Deze graver is aan het egaliseren!
Daar heb je de heipalen, waarop ze de constructie maken om de brug te dragen!
Tegen de zon in........!
Het schip wordt leeg gemaakt om de hoge weg te verstevigen!
Daar gaat de vrachtauto uit Grijpskerk!Aan de overkant wordt nu ook geheid!
De overbodige grond bij de heipalen wordt afgevoerd!
Ze zwaaien als ze me staan....pas daarna zet ik op de plaat.
De Staphorster is erbij.
Hij komt elke dag aangereden uit Staphorst en gaat 's middags weer naar huis, waar hij zijn eten elke dag binnen krijgt!
De andere heeft ook een bekend gezicht.
Natuurlijk zwaai ik weer terug.........!
2 februari 2014
Bij de bouwput nummer 1!
Bij KOOIKER
Bij de opruimdienst!Zuigen en blazen!?
Bij de ingang van de eerste bouwput!
ZUIGTECHNIEK!
Hij is er maar druk mee!
Het overzicht!......bouwput nummer 1!
Bij bouwput nummer 2!
Weer bij bouwput nummer1..,.....Op vrijdag zullen ze beton storten.....de wanden!
BIJ DE VERRUIMING
Er wordt een vangrails aangebracht.....op het smalle gedeelte van de verruiming!
Er wordt geheid.....!
Je ziet de boeien....die aangeven waar de schepen kunnen passeren!
De vaarroute met boeien!
Van iets dichterbij.....ze zien er mooi uit!
De boeien in het kanaal
3 februari 2014
Weekbericht week 5
31 januari 2014
Wat gebeurde er de afgelopen week (week 5)
Ondanks sneeuw en de ijzige kou zijn de voor deze week geplande werkzaamheden afgerond.
De betegeling van het fietspad is hersteld.
De damwandkuip aan de zuidkant en de beschoeiing aan de noordkant van de brug zijn geplaatst.
Vandaag, vrijdag 31 januari, worden de wanden aan de oostzijde van de tunnel gestort.
Dit betekentwel dat er zaterdag 1 februari van 9 tot 12 uur wordt gewerkt op deze locatie.
De bekisting van dewanden moet worden schoongespoten.
Daarvoor worden geen zware machines ingezet.
Het werk aan de bochtverruiming, ter hoogte van het industrieterrein Noordhorn, gaat nog altijd
gestaag verder, ook de komende weken.
Werkzaamheden volgende week (week 6)
Bekisting en vlechtwerk voor de vloeren van de tunnel worden de komende week aangebracht.
Maandag 3 februari worden de heipalen voor het landhoofd van de brug aangevoerd.
Daarvoor wordt het asfaltweggetje Van Starkenborghkanaal Noordzijde, tussen Noordhorn en Den Ham, volledig gestremd voor het wegverkeer (tussen 8:00 en 16:00 uur die dag).
Aan de noordzijde van de nieuwe brug wordt de bouw van de pijler voorbereid en wordt geheid voor de landhoofden.
En aan de zuidzijde wordt het aanbrengen van de fundering voorbereid.
Verder wordt de damwandkuip (bouwput) verstevigd met ankerstangen.
Doorkijk
Hoe de komende periode er qua werkzaamheden uitziet is voor een groot deel afhankelijk van het
weer.
Een planning voor de langere termijn is dan ook lastig te geven.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 7159 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
De opnam is in de kamer....wat je ziet is bij de bouwput!
Ze volgen elkaar onmiddellijk!
Je ziet het betonstorten met KIJLSTRA!
De ene gaat .....en de andere komt!
c'est le beton qui fait la musique
Een rustpauze....wat een arm.....dat hangt maar wat!
Bij het kanaal achter Holtman.....de gesnelde koppen en uitgegraven!
Hij stampt ook wat in de grond......maar wat!........Het apparaat reed zojuist langs ons huis...op weg naar het kanaal!
Aan de overkant wordt er ook gestampt!
Daar staan een paar apparaten achter elkaar!...ik kan daar net langs!
Bij Martens....
........en Oord!
De gesnelde koppen bij de Staphorster!
En natuurlijk is de blauwe engel ook present!
Gegroet............ ik ga weer naar de bouwput nummer 1!
Je ziet de lange arm in actie!
Waar hij ook niet bij kan!!
De mannen staan klaar om de arm te begroeten!
Daar staat hij net de slang voor beton storten!
Deze grijper voorkomt het inzakken van de bouwput!
In de bouwput nummer 2!
De arm van het beton strekt zeer ver!.....kijk maar over de bouwput nummer 1!
Hier zie je duidelijk....stel je voor, dat je omhoog rijdt uit de tunnel ...richting van de rotonde......de motor ronkt....behoorlijk!
De wagen van Kijlstra parkeert daar even!
Om schoongespoten te worden!
Het ballet á deux........een betere opletter ziet al, dat de betonarm zich oprolt!
Eenmaal boven de wagen zit hij bijna in elkaar..........en het wordt een pakketje!
Daar komt het pakketje!
Boem....daar ligt het pakketje!
Hij kan rijden.........terug weer naar huis!........het beton is gestort!
4 februari 2014
Op de site van JAN BLAAUW las ik een kort gesprek met Kees Kranenburg bij het kanaal waar de hoge brug komt, voorbij HOLTMAN:
Bij het kanaal even gesproken met Kees Kranenburg, een van de GMB-aanvoerders. Deskundige toelichting bij het graaf- en stampwerk, en: “We gaan morgen wel beton storten!!” Zowel in de tunnelkuip aan de oostkant, als bij het kanaal rond de noordelijke pijler. “Ja maar, die vorst dan..”?!” “Stelt niet zo veel voor, die kunnen we wel hebben!”
Op deze plek bij de kraan staan Jan Blaauw en Jan Thijs de Haan te praten.
Als we elkaar toevallig ontmoeten, maken we een "Hommesie"
Het gaat over Noord Nu.
Ze gaan stoppen met de krant en hun dank gaat uit naar de heer Jan Blaauw die de afgelopen jaren de invulling van "onze" pagina's voor zijn rekening heeft genomen.
Ik vertel, dat ik het heb gelezen en dat ik, dat erg jammer vind.
"Kunnen we iets bedenken, dat jouw kroniek blijft gehandhaafd.
Het zou toch bijzonder jammer zijn, als het zo moet eindigen.
Ik heb zelf gedacht aan het Nieuwsblad van het Noorden.
Misschien maken ze ruimte voor jouw kroniek.
Vooral, omdat je ook verslag doet van het project in Noordhorn".
Jan Blaauw denkt, dat men men nog van plan is om een oplossing te zoeken.
Daarop is het eerst wachten.
Plotseling stopt bij ons een auto, groetend.
Er zit een man, die we kennen van het project in Noordhorn.
Ik moet eerst even goed naar hem kijken.
Hij draagt niet zijn helm, die hij op het werk op zijn hoofd had en het geel- blauwe jasje.
Ik noem hem de Zwollenaar en die nu ook een naam blijkt te dragen,maar ik vertrouw het niet. hij heeft de neiging er een grapje van te maken.
De naam is blijkbaar KEES KRANENBURG.
En dat "KRANEN"vertrouw ik niet.
Met hem praat ik, maar niet daarover, maar met Jan Blaauw wil ik graag over die naam van gedachten wisselen.
Jan Blaauw begint het gesprek.
Het gaat over de situatie bij het kanaal, waar ze de heren gisteren al hadden gesproken.
"Aan de Noordhornkant heien ze palen voor de constructie, maar aan de overkant gebruiken ze een andere oplossing, welke wel dan"
"Daar gebruiken ze een nieuwe technische oplossing".
De techniek ervan, daarover praat hij niet verder.
Wel vraagt hij naar mijn hobby's.
"Hoe kom jij daar bij", vraag ik.
"Hij had iets gezien op mijn site.
Daar stonden tekeningen op
Zijn die van jou?"
Bedoelt hij mijn tekeningen , of die van broer Folkert?
Ik zeg dan, om de uitleg te vermijden.
" Ja mijn tekeningen, van mijn kleinkinderen. die wonen in Zweden!
"Ik ga naar huis".
Het zit erop.
"Wat krijg je om te eten.
Zijn vrouw kan voortreffelijk koken.
"Patates"
"Wat moet ik daarop zeggen..........want volgens mij is dat niets bijzonders"
Je kan het gemakkelijk afhalen".
Helaas kan ik niet meer spreken met Jan Blaauw over de juiste naam van de Zwollenaar, want hij wil daar nog even heen.
Jan is nog net weg, of zijn vrouw Gé gaat er langs.
"Kijk", zeg ik, "dat is zijn vrouw".
"Hebben we hun ook een kerstverrassing bezorgd".
"Nee, ik denk alleen de omwonenden""
De Zwollenaar rijdt huiswaarts.
Ik ga ook naar huis.
Ik denk aan het feit, dat de Zwollenaar vertelde, dat ze de eerste kraan, die bezorgd werd, afkeurden.
Met deze kraan kon je het pakje shag niet voor de voeten leggen.
Dus ze mochten ze deze kraan weghalen en twee anderen bestellen:
Twee kranen?
Voor elke bouwput één kraan.
En je heet Kranenburg?
Is dat weer zo'n grap van hem?
Ik blijf hem nog steeds "De Zwollenaar" noemen.
Kranenburg, dat is me te gemakkelijk!!
Op zondag.....prachtig weer.....voor prima foto's....dus lopen over de Mokkenburgweg, langs de verrukte verruiming!
Nog een blik in de bouwput nummer 1
Voor deze keer.....een blik......... andermaal!
Er is teveel zonneschijn..........het is wel een schip voor het baggeren!
Ik kom uit de tunnel voor de koeien en de wandelaars en zelfs voor de fietsers!
Bij de nieuwe vangrails ontmoet ik de vrouw van de "burgemeester van Noordhorn"
Meestal loopt ze met mevrouw Top, maar deze keer is zij alleen.
Ik begin over de journalist Jan Blaauw,.........zij is ook verontwaardigd, dat het krantje stopt.
Haar gips voor de enkel is verwijderd en nu oefent ze.....en daar hoort het lopen wel degelijk bij.
Dan wijst zij op een wandelaar die komt uit de tunnel.....het is geen koe,......ook geen fietser, maar....je gelooft het niet!
Het is vrouw HAAN!
Het gesprek wordt hervat....ik tel niet meer mee...ik luister nog wel...........maar ik loop liever door!
Dus ik maak nog een foto van de vangrails.
.....en een duidelijk foto van MvO
....en een serie van boeien!
.....een aparte boei....van meer dichtbij!
Uiteindelijk komen we terecht bij het einde van de verruiming....ook daar is een vangrails!
Toch nog wat reclame bij de bouwput nummer 1!
Hallo Jan Thijs en Heleen,
Wat een gigantisch werk !
Wat een gigantisch werk !
Je houdt ons goed op de hoogte d.m.v de foto's.
Hebben jullie al scheuren in jullie huis?
Hou het maar goed in de gaten, want door dat heien ontstaan gauw scheuren.
Hier alles goed, we genieten van het heerlijke zonnige weer, is bij jullie de sneeuw weer weg ?
Groeten Thijs en Janny
(Wij krijgen ook scheurmeters aan het huis....hebben ze nu nog afgesproken!)
5 februari 2014
Geachte mevrouw De Haan- Dorst,
Uw brief van 15 januari 2014 waarin u de provincie Groningen aansprakelijk stelt voor de door u geleden en nog te lijden schade is door mij ter afhandeling verzonden aan onze verzekeringstussenpersoon AON Corporate Solutions BV te Zwaolle.
Een afschrift van de brief aan AON vindt bijgevoegd.
Ik wijs erop dat uit het doorzenden van de schadeclaim aan de verzekeringstussenpersoon van de prvincie geen erkenning van de aansprakelijkheid van de provincie lan worden afgeleid.
Hoogachtend,
Namens Gedeputeerde Staten van Groningen:
G. E. Boerma
Hoofd van de afdeling Bestuur, Juridische zaken en communicatie
Geachte heer Bouma,
Bijgaand treft u aan een schadeclaim van mevrouw H. de Haan- Dorst, waarin de provincie Groningen aansprakelijk wordt gesteld voor haar geleden en nog te lijden schade.
Ik verzoek u deze schade in behandeling te geven aan de verzekeraar van de provincie.
Op voorhand kan ik u alvast het volgende mededelen.
Voor algemene informatie omtrent dit project verwijs ik u naar onze brief net ons zaaknummer 492977.
Mevrouw de Haan- Dorst is geen direct omwonende van de werkzaamheden.
Zij woont buiten het invloedgebied.
Het is dan ook daarom dat er geen vooropname is gedaan bij de woning van mevrouw.
De aannemer heeft wel aangeboden om het huis te gaan monitoren, zie bijlage.
Zoals bij u bekend, is de provincie voor eventuele fouten van haar aannemer niet aansprakelijk; aan mij is niet gebleken dat de door mevrouw de Haan- Dorst geleden schade het gevolg is van werkzaamheden van de provincie dan wel van anderen waarvoor de provincie aansprakelijk is, zie artikel 6:171 BW
Baggeren!
....en sproeien!
.....een kopje onder houden!
.....behoorlijk lang!
Aan de Noordhornkant........Hier gaan ze weer heien!
Aan de overkant heien ze ook, maar weer op een andere manier!......blijkbaar!
Ernaast liggen de palen klaar!
Deze is blijkbaar klaar.......wat heeft hij gedaan......Ik weet het niet.....wel de lucht in!
Welke constructie komt er bovenop?
Het heiwerk aan de Zuidhornkant en een schip vaart voorbij!.....Twéé vliegen in een klap!
Er wordt wat geheid hier!
3 vliegen in één klap:
de Zwamavrachtauto wordt vol geladen
de VmO doet het werk
en het schip wordt weer lichter!
Deze blaast de mars terug!!
Hier wordt geheid!
Twee wagen achter elkaar....weer naar huis!
Wie was aan het baggeren!
We zijn weer aan de bouwput nummer 1!
De kelder!
Van het beton zie ik niets..........maar het is er wel!
Bij de bouwput nummer 2!
Af en toe een verdwaalde vlechter!
Bij de bouwput nummer 1 ruimen ze op. wat komt uit de bouwput!
De chauffeur van de blauwe engel komt een praatje halen bij de chauffeur van de schraper!
DE OPRUIMDIENST!
6 februari 2014
c'est le beton qui fail la musique.....maar de lange slurf blijft achterwege in plaat daarvan is een emmer die boven de bouwput hangt.....en beneden wordt geleegd!
De baggerboot!
Hier wordt weer geheid!
Aan de Zuidhornkant wordt ook geheid!
Het schip kan geleegd worden!.....na het baggeren!
Op het hoogste punt van de aan te aanleggen over het kanaal!
Het lukte me niet te vragen waarvoor dit apparaat is ...zo dicht mogelijk bij het kanaal!
Zodra deze palen geheid waren, werden de koppen gesneld.
Vervolgens werd een meter van de palen afgegraven.
En nu komt het verbrijzelen van de eerste meter van de palen.
Wat er van over blijft zijn de metalen draden....
Waartoe?
Dat gaan we ook volgen!
Bij de bouwput nummer 1
Het beton komt in een soort van emmer!
Hij kijkt toe!
Daar gaat de emmer met beton
Bouwput nummer 2.........hier zijn wijkende wanden, waarom?
...een beetje scheef dus!
In de steigers!
Het overzicht!....veel steigers!
De blauwe emmer wordt gevuld bij de KIJLSTRA!
Het lijkt in de verte een injectienaald!
De GMP-ers..... soms ook wel kijkvolk
7 februari 2014
NOORDHORN
Door het raam opgenomen!
De kraan tilt het metaal van de wagen!
Tussen de 2 bruggen de baggerschuit!
Deze wagen komt het hout kappen en verzamelen!
De Staphorster assisteert!....en de graver!
Het heien!............kijk naar de scheuren!
Links badend in de zonlicht staat de machinist van de blauwe engel!
In de put bij het kanaal!
Wie is het nu?:
De machinist van de blauwe engel of de Staphorster!
En de vernielzucht!
Overhevelen van bagger!
Wat een drukte bij de hei- installatie!
Zelfs Zwama uit Grijpskerk komt langs!
In de bouwput bij het kanaal
De Blauwe Engel in actie!
De vernielzucht heeft toegeslagen en de BLAUWE ENGEL klauwt het puin naar boven uit de kanaalput.
Daar heb je de Staphorster.
Hij is daar ook present, waar het druk is.
In de bomen ziet hij geen bos meer!
Het heien doet me denken aan het bevochtigen van de grond volgens de Zwollenaar!....Daarom staan er veel mensen om heen!
De witte wanden van de tunnel na het bezoek van KIJLSTRA!
HET OVERZICHT van bouwput 1!
Wat zweeft er boven de bouwput?........De rode kast!......naar de achterste compartimenten!
Bij bouwput nummer 2....vele stellages
De scheve wanden!
De rode kast zweeft nog boven de bouwput nummer 1
Hier worden ze weer geplaatst!
Hij verplaatst de latten!
Hij legt ze op deze hoop met hulp!
Daar komt weer een rood- zwarte kast!
8 februari 2013
Weekbericht week 6
6 februari 2014
Terugblik (week 6)
De bouw loopt voorspoedig.
De voor deze week geplande activiteiten zijn afgerond.
Door het fantastische weer kon er zelfs extra grond worden getransporteerd.
Deze grond is op het nieuwe tracé van de N355 gebruikt om de gedempte watergangen te voorzien van voorbelasting.
Voorbelasting houdt in dat er met machines een hoeveelheid zandgrond wordt aangebracht.
Zo wordt extra gewicht op de kruisingen van de watergang met de toekomstige weg aangebracht en wordt maximale zetting in de ondergrond gewaarborgd.
Zetting is het proces waarbij grond wordt belast en daardoor samengedrukt.
Water en lucht worden dan uit de grond geperst.
De fietsers kunnen weer over het tijdelijk fietspad (asfaltweggetje Van Starkenborghkanaal, tussen
Noordhorn en Den Ham).
Werkzaamheden volgende week (week 7)
Maandag start het grondwerk voor de landhoofden van de brug aan de zuidzijde.
Tegelijk wordt grond als voorbelasting boven de kruising van de watergangen aangebracht.
Voor het plaatsen van de ankers van de pijler aan de zuidzijde wordt een stalen scherm aangebracht.
De ankers zorgen ervoor dat de damwand niet bezwijkt.
Zodra het grondwerk klaar is wordt de heiinstallatie aangevoerd om de palen van het landhoofd te heien.
Aan de noordzijde worden de heipalen aangebracht.
De betontimmermannen plaatsen volgende week de bekisting.
De ijzervlechters brengen het stalen vlechtwerk voor het betonstorten aan.
Maandag worden de wanden aan de oostzijde van de tunnelbak gestort.
Dinsdag worden de wanden aan de westkant gestort.
Er zijn dus maandag en dinsdag veel vrachtwagens (“betonmixers”) in Noordhorn te spotten.
Tijdens het storten van beton zitten de timmermannen overigens niet stil.
Zij bereiden elders het vlechtwerk voor en brengen ijzerwerk aan.
Het werk aan de bochtverruiming is klaar. Aanstaande vrijdag wordt het werk met een peilboot nagemeten.
Afwijkingen zijn niet te verwachten, omdat de graafmachines met zeer moderne GPSbesturing
werken.
Mochten er toch afwijkingen zijn, dan wordt er volgende week nog gewerkt aan de bochtver- ruiming.
Ter hoogte van de brug van Aduard start één kraanschip met het baggeren richting Zuidhorn.
En ook bij de brug van Zuidhorn wordt een kraanschip ingezet voor het baggerwerk.
De vrijgekomen grondwordt gebruikt voor de grondterpen voor de nieuwe brug.
Doorkijk
De productie van de liggers voor de brug en de onderdelen van de veetunnel is gestart.
Dit gebeurt in de fabriek.
Ook hier verloopt alles volgens planning.
Dankzij het mooie weer liggen alle werkzaamheden op schema.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 7159 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
Baggeren!
Nog een KRAAN??
Waar de BLAUWE ENGEL opduikt is het altijd druk!....of is er wel wat te beleven!
Is daar Kranenburg daar ook present?.....bij het afbreken van de geheide palen!
De Kranenburg staat daar ook te kijken!
Aan de overkant...ook heien!
Grond overhevelen van het schip naar de Zwama vrachtwagen!
Door het heien ontstaan scheuren in de grond.
Ik maak Kranenburg daar op attent met bedoeling, dat ik wat uitleg krijg.
Inderdaad hij legt uit, dat bij het beginnen van het heien de grond vochtig gemaakt wordt, zodat het heien niet teveel scheuren maakt.
Hij wijst me ook erop, dat weer een kraan is gearriveerd.
Mijn antwoord is: "Die van je achternaam, die grap ken ik wel.
Dit is de vierde kraan al.
Je achternaam zal veranderen in Tunnelga, dunkt me.
Ik houd het op "ZWOLLENAAR"
Even later zie ik de ZWOLLENAAR bij het kanaal, mijmerend.
Dan begrijp ik het.
Hij kijkt naar het vernielen van de heipalen!
Of wacht, misschien moet de Zwollenaar , na zijn praatje bij het heien, zijn behoefte wel doen en piekert over de meest geschikte plek.
Aan de overkant kunnen ze hem zien met wat moeite, terwijl hier om mij heen heel wat mensen staan te werken.
Foute boel!
Ik houd mijn plasje nog wat op en rijd met de auto naar de bouwput nummer 1.
Daar staat de WC van EDDY TOP.
De bouwput nummer 1 met betonwanden!
HIER WORDT NOG BETON GESTORT!
HET OVERZICHT!
LINK NAAR
noordhorntoenennu van JAN BLAAUW
Helaas de laatste Noordhorn Nu
Voor mij als lezer noem ik het helaas, want ik las graag de bijdrage van JAN BLAAUW.
Zien we deze niet meer?
Of hebben ze een oplossing achter de hand !
We zijn benieuwd.
Wat missen we?
..........AINSI NI D'HOMME.......!
Noordhorn Nu 11e jaargang nr. februari 2014
Uitgave Vereniging van Dorpsbelangen Noordhorn
NOORDHORN NU STOPT
Voor u ligt de laatste Noordhorn Nu in de huidige vorm.
Zoals u misschien wel wist was "Noordhorn Nu"een gezamenlijk project van Dorpsbelangen Noordhorn en Handelsvereniging Fortuna Noordhorn.
Dorpsbelangen was verantwoordelijk voor eerste 4 padina's en de bezorging.
Fortuna zorgde voor de laatste 4 pagina's en, niet belangrijk, de financiering van het geheel van het geheel.
Het economische klimaat van de laatste jaren heeft ervoor gezorgd dat het leden aantal van Fortuna behoorlijk is gedaald.
Het bestuur vindt het daarom niet langer verantwoord om het grootste deel van de contributie aan Noordhorn Nu, hoe spijtig zij dat ook vindt.
Onze dank gaat uit naar de heer Jan Blaauw die de afgelopen jaren de invulling van "onze"pagina's voor zijn rekening heeft genomen.
In zijn stukjes zijn al onze leden voorbij gekomen in een bedrijfsinterview, en werd de geschiedenis van Noordhorn onder de loep genomen.
U kunt de verrichtingen van de heer Jan Blaauw natuurlijk blijven volgen via zijn weblogs:
wwww. noordhorntoenennu.com en
www.bloeiendonkruid.com.
Mocht u vragen of opmerkingen hebben horen wij dat graag.
Het Bestuur van Handelsvereniging Fortuna Peter Matters (voozitter), Klaas jan Pijpker (Penningmeester), Arjan van Esch (secretaris), Bert Nijland (algemeen bestuurslid)
Noot van de redactie
Zoals u kunt lezen in deze uitgave stopt de Noordhorn Nu in haar huidige opzet,
Wij vinden dit, net als u heel erg jammer.
We bekijken de mogelijkheden om de NN op een andere manier voort te zetten maar daarvoor hebben wij wat tijd nodig.
Wij hopen u op de algemene ledenvergadering van 17 februari meer te kunnen vertellen.
Informatie over activiteiten en evenementen inclusie de agenda blijft te vinden op de website van dorpsbelangen,
Zoals u van ons gewend bent.
In deze uitgave kunt u nog de agenda vinden tot en met juni.
Voor actuele informatie verwijzen wij u naar de website van dorpsbelangen Noordhorn
Nijver Noordhorn slot
Eind november.
Daar wordt aan de deur gebeld, wie zou dat zijn?
Wees maar gerust, mijn vriend...........
Peter matter meldt zich, Noordhorner ondernemer en sinds enige tijd de voorzitter van de handelsvereniging "Fortuna".
Hij heeft een onprettige boodschap, wil die graag zo vriendelijk mogelijk verpakken maar komt tenslotte toch "voor de draad" met de telerstellende mededeling dat het Foruna- bestuur heeft besloten te stoppen met de uitgave van het maandelijkse "Noordhorn Nu"......
"Jammer.....
Heel jammer......!
Meer wil en kan ik er op dat moment niet van zeggen.
Er blijkt al een gesprek te zijn geweest met het bestuur van Dorpsbelangen, dat zich gaat beraden op de ontstane situatie.
"En wanneer komt de laatste.....?
Matter geeft aan dat het februari- nummer het laatste zal zijn.
In het januari- nummer wordt een en ander aangekondigd en uitgelegd.
(Wat dus niet is gebeurd.....)
Of ik nog zo lang wil doorgaan???!
"Ja, laat ik dat maar doen.....Op mijn manier!"
Jammer, heel jammer.....
Ook dat de nieuwe opzet van Nijver Noordhorn nu niet meer kan worden toegepast.
Ondernemers, dank voor de (bija) altijd gastvrije ontvangst!
Het gaat jullie goed! (JB)
Noordhorners......Toén
Noordhorners.....Toén! Vijf jaar lang passeerde een kakelbont gezelschap de revue:
Paard en wagen met zigeuners.....,agrariërs met een nieuw machine, sociëteit "Concordia"er op uit.
Nutskleuters met juf Zaagman, buurtbewoners, vrouwenvereniging, hangouderen met "Jan Strontje"......, elfjes en kabouters in "De Dromelaar", nog eens Nutskleuters, maar nu me juf Roest, boerenarbeiders met o. a. Willy en Jaap Helmus.lintdoorknippers van een bestrate Moeshorn, Jantje Dijk met kinderen van de zondagschool, zomers geklede Chr. Vrouwen in de dierentuin,ver-
klede Nieuwstraatbewoners met o. a. Hedrik Brilstra, Nutsvoorzitter De Boer met Speeltoestellenbouwers, hangjongeren op de grens van Nieuwstraat en Moeshorn, meester Dijk met OLS- leerlingen, feestelijk versierde vrouwen en fietsen bij de NH- kerk, een voorlezende kleuerjuf De Jong, voetballers van de v. v. Noordhorn in hun gestreepte shirts, kinderen aan de rand van het zwembad.....
Foto's van dichtbij, maar soms van ver, zoals van Harry Hekkemaa uit Australië......Soms vele, soms geen enkele reactie......
Zoals bij de laatste, van de schoolreisgroep rond 1970.....
Tijd voor wat anders, mede vanwege het "Fortuna'- besluit te stoppen met "Noordhorn Nu"......Al blijven er altijd: Noordhorners.....Toén!
(bijna) 60 interviews
Halverwege 2008 stopte Jolanda Bolt haar journalistiek bezigheden voor "Noordhorn Nu", nogal abrupt.
Tot dat moment schreef ik "slechts" de achterpagina, "Noordhorn Toen".
Na overleg met Frank Meester, toenmalig bestuurslid, nam ik de 4 bladzijden van : Fortuna"opme.
Het was even wennen, je moet een bepaald ritme ontwikkelen.....
Daaraan komt nu dus, opnieuw nogal abrupt. een eind.
Het huidige Fortuna- bestuur ziet het blad niet meer zitten, het wil een andere weg inslaan.
( Niet mijn idee, ook niet mijn verantwoordelijkheid......)
In de afgelopen 5½ jaar heb ik op een na 60 interviews afgenomen (en dan bedoel ik niet de beknopte interviews voor "Nijver Noordhorn")
De mannen waren in de meerderheid: 36 jaar....
Gemiddelde leeftijd van alle geïnterviewde: 68 jaar.....
Heere Douwe Fokkens (102!), de jongste was Vesna Veltrop, toen 16.....
Er woonden 32 in Noordhorn, 10 in Zuidhorn, de overigen wereldwijd verspreid: Assen, Maastricht, Grijpskerk, Elst, Rijssen......
Twee kwamen er uit Australië ( Michael Renkema en Ruben Helmus), eentje uit Italië (Marian Geertsema)
Op familiebezoek in Nederland, of om vakantieredenen.
Er zijn inmiddels 7 van de 59 overleden.
Voor mij zelf (en voor Noordhorn?) zijn de gesprekken (en ook het reisverslag over Lukas van der Velde) inspirerend geweest.
Lezers,
Fortuna- bestuur, contactman Klaas, Grafidrukker Lex:
Bedankt voor het vertrouwen!
Geïnterviewden, bedankt voor de medewerking! (JB)
Noordhorn Toen
................
Noordhorn Toen?
Eindeloos!
En toch komt er een eind aan de reeks "Noordhorn Toen"als achterkantrubriek van het maandelijkse "Noordhorn Nu".
Het verleden op de achtergrond van heden en toekomst, onuitwisbaar.
Juist die vergelijking tussen het beeld van teén en de ontwikkelingen van vandaag de dag maakte de rubriek voor menigeen waardevol.
Soms met nostalische gevoelens ( "Was het nog maar (eens) vroeger...."), meestal nuchter benaderend ( "Noordhorn gaat, of je dat nou leuk vindt of niet, met zijn tijd mee!")
Foto's met voldoende variatie, van 't Houkje tot aan de brug, van Hamsterpad tot en met Mokkenburg en Tolhek.
Het was me een genoegen maandelijks "Noordhorn Toen"te verbeelden en te verwoorden, zo'n zes jaar lang, als opvolger van Bouwien Sebens.
Dank voor de interesse, we spreken elkaar nog wel eens over "Noordhorn Toen", toén (JB)
Blaauw was Toen (en is) Nu
Goedemorgen,
Net als u betreuren wij het feit dat de Noordhorn Nu (voorlopig) stopt.
Wij zijn, als Dorpsbelangen, ons aan het beraden op een mogelijke doorstart maar daarvoor moet van alles uitgezocht worden en uiteraard zal er op de Algemene LedenVergadering aan de leden gevraagd worden wat zij willen en of zij een eventuele doorstart ondersteunen.
Ik nodig u dan ook van harte uit om, samen met alle andere betrokken Noordhorners, naar de Algemene LedenVergadering van 17 februari as. te komen op zodoende mee te kunnen denken en beslissen over de toekomst van de Noordhorn Nu.
Wij zijn, als Dorpsbelangen, ons aan het beraden op een mogelijke doorstart maar daarvoor moet van alles uitgezocht worden en uiteraard zal er op de Algemene LedenVergadering aan de leden gevraagd worden wat zij willen en of zij een eventuele doorstart ondersteunen.
Ik nodig u dan ook van harte uit om, samen met alle andere betrokken Noordhorners, naar de Algemene LedenVergadering van 17 februari as. te komen op zodoende mee te kunnen denken en beslissen over de toekomst van de Noordhorn Nu.
Mvg, namens de redactie van de Noordhorn Nu,
Jan Thijs,
Wat een zondagmorgensurprise! Wat een eerbetoon! (Ik viel bijna van mijn stoel….)
Maar…. Wie weet komt er een vervolg, “Noordhorn Nu” in een nieuw jasje! Nog even geduld a.u.b.
Prettige zondag verder,
Maar…. Wie weet komt er een vervolg, “Noordhorn Nu” in een nieuw jasje! Nog even geduld a.u.b.
Prettige zondag verder,
Hartelijke groet,
JanB
JAN THIJS DE HAAN
10 februari 2014
Agnes Drok (oud- leerling en ze is ook oma!)
Toen roken nog heel gewoon was.....mooie vader en moeder
Jan Thijs de Haan Ik herinner mijn gesprek als leraar in Noordhorn met de vader van Agnes Drok.
Hij was destijds directeur in Groningen bij van Gend en Loos.
Ik herinnerde me, dat hij graag wilde met me praten over de lage cijfers, die ik gaf aan zijn dochter Agnes!
Hij voegde er aan toe:
Waarvoor was dat nou nodig!
Mijn uitleg nam misschien wel teveel tijd in beslag.
Ik besloot een korte uitleg te nemen, want ik sprak toch met een zakenman!
Ik zei hem:
"Mijnheer, u bent directeur van Gend en Loos en u neemt daar beslissingen.
Ik ben hier leraar en beslis over de cijfers, die ik op school geef.
Ik hoorde geen klachten meer van zijn kant.
Hij was destijds directeur in Groningen bij van Gend en Loos.
Ik herinnerde me, dat hij graag wilde met me praten over de lage cijfers, die ik gaf aan zijn dochter Agnes!
Hij voegde er aan toe:
Waarvoor was dat nou nodig!
Mijn uitleg nam misschien wel teveel tijd in beslag.
Ik besloot een korte uitleg te nemen, want ik sprak toch met een zakenman!
Ik zei hem:
"Mijnheer, u bent directeur van Gend en Loos en u neemt daar beslissingen.
Ik ben hier leraar en beslis over de cijfers, die ik op school geef.
Ik hoorde geen klachten meer van zijn kant.
De bochtverruiming
De heier.....het trilt met scheuren in de grond!
De nieuwe kraan zoals de Zwollenaar waarschuwde!
De overkant
Het heischip van MvO
De kraan en de hei- installatie bij het kanaal achter Holtman!
Het overzicht van de bouwput nummer 1
De bouwput met een kelder!
De bouwput nummer 2!
De grijze kleur van de wanden!
De kraan is hier lamgelegd in het weekend 8/9 februari
11 februari 2014
Hallo Jan Thijs,
Ook in dit Nieuwe Jaar heb jij nog veel te doen, met het doorgeven en foto's van alle
veranderingen in jullie dorp.
Sneu, dat jullie Dorps Krant er mee ophoudt.
Eigenlijk is het voor veel mensen heel gewoon,dat de dorps krant in de bus valt.
Vaak is het zo,als je tijd hebt,lees je de krant, soms vluchtig de andere keer wat
uitgebreider.
Ook in dit Nieuwe Jaar heb jij nog veel te doen, met het doorgeven en foto's van alle
veranderingen in jullie dorp.
Sneu, dat jullie Dorps Krant er mee ophoudt.
Eigenlijk is het voor veel mensen heel gewoon,dat de dorps krant in de bus valt.
Vaak is het zo,als je tijd hebt,lees je de krant, soms vluchtig de andere keer wat
uitgebreider.
Zo gaat het bij ons vaak wel en wij krijgen in Lelystad een hele dikke krant met heel veel informatie.
Maar alle bouw activiteiten, daar ben jij nog niet mee klaar.
Ga zo door met al je verslagen en bij behorende foto's.
Verder hoop ik, dat het goed met jullie gaat
De groeten uit een regenachtig en stormachtig Lelystad.
Liefs voor jullie allemaal!
De groeten uit een regenachtig en stormachtig Lelystad.
Liefs voor jullie allemaal!
Herman en Janny.
Foto's gemaakt op 10 februari!
Uit het raam!
Pas buiten zag ik de paraplu die CANON beschermde.
Mooi meegenomen was.......... JAN BLAAUW
Hij droeg de paraplu, die beschermde CANON tegen de regen (motregen)!
Moeilijk fotograferen met mijn beperkte middelen al doet de lutje Canon zijn stinkende best…. Trotseert regendruppels, negeert mijn nukkigheid…. (Citaat JB)
c'est le beton
De betonpomp!
Het lijkt een boog, die ver draagt!
Waar komt hij terecht achter de kelder van de bouwput nummer 1!
Zij dopen de slang in de goede gaten!
Een geweldige boog!
In de bouwput nummer 2!
Vlakbij de rotonde naar de tunnel......vulzand!
De helling is wel aanzienlijk.....!
Lijkt me.
Dat wordt wat ronken van de motoren!
Ik zie de pomp weer!
c'est le beton....!
Een lange weg wordt afgelegd!......door de beton!
Werk in het hoekje van de bouwput nummer 1!
De slang wordt in elkaar gerold.......
Dat gaat zo!
Zo rolt zich op, totdat ze als een pakket op de wagen ligt!
De (boom)Stamhouder
12 februari 2014
Uit het raam....een volle bak!
In de bouwput nummer 2 is het betontime!....De slang overheerst!
De rook spat eraf!
Hier liggen de bekisteningen!
Boven de bouwput nummer 2!
De bekisting wordt geladen op de vrachtauto!
Daar komen ze!....uit de bouwput!
Op de vrachtauto!
Alleen als de je de gordijnen laat zakken, verneem je niets meer van het project Noordhorn!
Ik zie een groepje van GMB- ers nog buiten staan.....het is tijd om te stoppen, maar ze blijven daar en confereren en ik sta voor het raam en ik kan er niets van verstaan!
De gordijnen mogen van mij wel zakken!
Deze foto's zijn gemaakt op op dinsdag 11 februari!
De midhorner!
13 februari 2013
Vervolg:
Noordhorn Nu
Jan Thijs,
Wat een zondagmorgensurprise! Wat een eerbetoon! (Ik viel bijna van mijn stoel….)
Maar…. Wie weet komt er een vervolg, “Noordhorn Nu” in een nieuw jasje! Nog even geduld a.u.b.
Prettige zondag verder,
Maar…. Wie weet komt er een vervolg, “Noordhorn Nu” in een nieuw jasje! Nog even geduld a.u.b.
Prettige zondag verder,
Hartelijke groet,
JanB
Noordhorn Nu stopt.......
en gaat weer door
Noordhorn Nu houdt op te bestaan.
Maar Noordhorn kan niet zonder die krant.
Dus komt er een doorstart.
Met een beetje geluk in maart al.
Noordhorn
De kans dat het gaat lukken is groot.
Jennifer Moesker (44), voorzitter van Dorpsbelangen Noordhorn, zegt dat zeventig procent van de benodigde financiën binnen is:
"We hebben een algemene ledenvergadering op 17 februari.
Daar leggen we de situatie voor en het moet al heel gek lopen als er dan geen oplossingen komen.
De krant wordt breed gedragen dus als het echt niet anders kan vermoed ik dat er mensen opstaan en zeggen: ik draag bij".
Wat bijgedragen moet worden is simpel: geld.
Dat was ook de reden om te stoppen.
In de editie van deze maand wordt gemeld waarom het de laatste uitgave is.
Noordhorn Nu was een gezamenlijke uitgave van Dorpsbelangen Noordhorn en Handelsvereniging Fortuna.
De eerste nam de bezorging en eerste vier pagina's voor haar rekening, de ondernemersclub de laatste vier en de financiering.
En daar stopt Fortuna mee.
Het aantal leden is, vanwege het veranderende economische klimaat, behoorlijk gedaald den het bestuur vond het niet meer verantwoord om grootste deel van de contributie aan de krant te besteden.
Jammer
"Dat is jammer", aldus redactrice Anyk de Jong (47),want het is een veelgelezen blad.
We zijn toe aan de elfde jaargang.
De oplage is rond de 750.
We hebben tien bezorgers die het huis aan huis rondbrengen in Noordhorn.
Een aantal kranten gaat naar lezers in Zuidhorn, Aduard en Briltil.
Dat doet Hanna de Vries.
Een tijd lang stuurden we zelfs kranten op naar oud- Noordhorners in Canada en Amerka.
Er staat een schat aan informatie in.
Nieuws, over vroeger.
Je bent in een keer bij.
Klopt, er is een website van dorpsbelangen en er is een Facebookpagina, maar veel mensen hebben toch liever een echte krant.
Sommigen hangen de agenda op de koelkast.
Er zijn mensen, die, als ie niet op tijd in de bus ligt, meteen gaan bellen.
Moesker:
"Toen bekend werd dat de krant stopte ging er een golf van verontwaardiging door het dorp.
De mededeling werd als redelijk 'shocking' ervaren.
Hoe moet het nu verder?
Klaas de Vries is meteen opgestaan en zei:
`Wat er ook gebeurt, we gaan door`.
Hij is nu bezig bij de ondernemers langs te gaan en geld op te halen.
Dat ziet er goed uit, op dit moment.
Fortuna heeft inmiddels toegezegd de krant te willen blijven steunen.
Niet meer volledig, maar op incidentele basis".
Noordhorn Nu kent een degelijke opbouw, met veel ruimte voor nieuws en activiteiten en er zijn rubrieken Nijver Noordhorn en Noordhorners.....Toén en er staat altijd een interview in met een bekende dorpsgenoot, of iemand die naar elders is verhuisd.
Jan Blaauw is een belangrijke kracht op redactioneel gebied.
Het voormalige hoofd van obs De Molshoop is de dorpschroniqueur.
Hij weet veel, hoort veel, schrijft veel en legt verbanden tussen vroeger en nu.
Als Noordhorn Nu volgende maand weer in de bus valt, ziet de krant er wel anders uit.
De plannen voor een restyling waren er al en die worden nu doorgezet.
De Jong
"Aangezien het geen uitgave meer is van Fortuna, moeten we het blad nu helemaal zelf gaan vullen.
Maar dat komt goed.
We hebben inspiratie genoeg".
We hebben inspiratie genoeg".
Herman Sandman
Dorpsbelangen Noordhorn telt bijna 800 leden
De Vereniging van Dorpsbelangen Noordhorn organiseert activiteiten en komt op voor de belangen van de inwoners.
Het orgaan is in 1961 opgericht, telt nu bijna 800 leden en is eigenaar van dorpshuis de Dòrpsstee
Uit
Westerkwartier
Het gele is voor het dak van de tunnel!
De draden op de vloer van de kelder.....morgen komt beton!
In de bouwput nummer 2!
Bij Kruizinga landmeten!
Waarom brengt hij de zaken in de manden op deze plek?
JAN DE HAAN EN GRIETJE DRAGSTRA
Weekbericht week 7
14 februari 2014
Wat gebeurde er de afgelopen week (week 6)
Ook de afgelopen week zijn de werkzaamheden goed verlopen.
De wanden en vloer van de tunnel zijn gestort.
Het storten van de betonnen vloer voor de pijler van de brug is verder voorbereid.
De planning is om vandaag daar het beton te storten.
Werkzaamheden volgende week (week 7)
De tunnel is, voor de uitvoering van het werk, opgedeeld in 10 elementen, ook wel moten genoemd.
Moot 1 en de moten 6 tot en met 10 van de tunnel zijn open, zonder dak.
De komende week wordt gewerkt aan de ondersteuningsconstructie van moot 4.
Deze constructie is nodig om het betonnen dak te kunnen storten.
Bij moot 3 wordt verder gewerkt aan de wandbekisting. Donderdag wordt de
vloer van moot 1 gestort.
Nabij de pijler van de brug aan de noordzijde, wordt de bekisting aangebracht, zodat ook daar betonkan worden gestort.
Aan de zuidzijde van de brug wordt verder gegraven aan de damwandkuip.
De damwand, een stalen wand, wordt geplaatst om instorting tijdens het graven te voorkomen.
Het baggeren in het Van Starkenborghkanaal tussen Aduard en Zuidhorn gaat verder.
Er wordt met twee schepen gebaggerd.
Doorkijk
Doordat het weer zacht blijft, ligt het werk nog steeds op schema.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 7159 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu
De wandbekisting is rood het betonnen dak is geel
Foto's gemaakt op 13 februari 2014
Het dak wordt ook klaar gemaakt voor het beton!
Ook de vloer van de kelder wordt volgestort op vrijdag 14 februari!
In de bouwput nummer 2!
De rechter gedeelten staan recht!
De vloer is klaar voor beton!
Het plafond wordt klaar gemaakt!
Als volgt!
De kelder wordt op vrijdag 14 februari volgestort!
De voorste stukken staan kaarsrecht!
Het overzicht van het plafond!
15 februari 2014
Jan Thijs de HaanIda Douma- De Groot
In 1989 mocht mijn zoon een hele middag meelopen met je vader, die toen stationschef was in Zuidhorn. Hij vond het spoor enorm boeiend. En was al begonnen met het reizen per spoor kris en kras door Nederland! Je vader legde alles van het station uit en dat vond hij prachtig. Momenteel woont hij in de buurt van Malmö en werkt in Kopenhagen, maar hij is die stage bij De Groot nog niet vergeten!
Wij jagen niet op jullie,..........
want jullie zijn aan het werk ......
en niet op vlucht
....c'est le beton qui fait la musique.....soms met twee tegelijk!!
Je bent op de "VlOOIENMARKT" volgens Jan Blaauw en je ziet de betonslang!
De overspanning is behoorlijk breed!
In de kelder van de bouwput nummer 1 !
Ze beginnen ook al aan het dak!
De regelaar!
De regelaars bij het uiteinde van de slang in de bouwput nummer 1 !
Deze betonmolen gaat naar het kanaal!....
Ik volg hem naar het kanaal achter Holtman!
Hij wacht nog bij de brug op het afgesproken teken!
Bij het kanaal achter Holtman!
De betonmolen is klaar om te spuien!
Bij de blauw ommuurde heipalen
De kraan van KEES KRANENBURG!
De HEIPUT
Bij de MvO gaat het baggeren gewoon door
Met de Zwollenaar sprak ik over het scheuren in de grond door het heien!
"Na afloop moeten ze daar nog weer bij"!
Uit het schip overgeheveld naar de "ZWAMA"- vrachtauto
De heiput bij het kanaal!
Behoorlijk gescheurd!
De heiput!
Het baggerschip!
Op de terugweg ontmoet ik nog een betonmolen!
16 februari 2014
MOKKENBURG
De bekisting voor het dak van de tunnel!
Dit is niet voor de "vlooienmarkt" maar kan gebruikt in de bouwput om de vloer te egaliseren!
Hier is de vloer van de kelder in de bouwput nummer 1 !
Verder met het dak van bouwput nummer 1 !
In bouwput nummer 2!
Hoe gaan de de scheve wanden over in rechte wanden?
Daar gaat de Langestraat over!!
Betonwerken in Nederland
Van:
JAN BLAAUW
Ja, daar is de opslag van niet meer of nog niet gebruikte spullen…. (Laatst abusievelijk door Jan Thijs de H. aangezien voor ‘vlooienmarkt’….)
Commentaar:
In Groningen kenden we in onze jeugd bij het hoofdstation het "LUIZENBAD".
Ik heb daarin nog gezwommen.
Het werd daarna "De Papiermolen".
Hieruit blijkt, dat mijn geheugen nog goed is!
Wat de bouwput betreft in Noordhorn, ik noemde het een "mierenkolonie".
Volgens mij heb je een bekende "vlooienmarkt" in Eelde, maar er zijn genoeg andere vlooienmarkten, waarbij het gaat om het verdienen van wat geld.
In Noordhorn gaat het niet om een "vlooienmarkt" maar om een "PROJECT"
Voortaan noemen we het:
"PROJECT MIDHORN"
(2 bruggen, een tunnel, een rotonde en een verrijking van het kanaal)
17 februari 2014
In 1989 mocht mijn zoon een hele middag meelopen met je vader, die toen stationschef was in Zuidhorn. Hij vond het spoor enorm boeiend. En was al begonnen met het reizen per spoor kris en kras door Nederland! Je vader legde alles van het station uit en dat vond hij prachtig. Momenteel woont hij in de buurt van Malmö en werkt in Kopenhagen, maar hij is die stage bij De Groot nog niet vergeten!
Link naar de heer De Groot
18 februari 2014
Gefeliciteerd met je verjaardag
Ook uit Australië
THIJS De kukulu
Vermomd als kangeroe!
Uit de garage loop ik gewapend met de lytse Canon.
Ik loop over het rode grinden zie een vrachtauto met hout voor de bouwput nummer 1.
De wegdrager haalt het hout van de vrachtwagen en legt het klaar voor de kraan!
Ondertussen gaat een VOLVO geparkeerd staan en ook een vrachtwagen van EDDY TOP!
Ondertussen wordt de vrachtwagen leeg gemaakt, terwijl de achterbuurman argeloos wacht tot hij tijd heeft om de computer aan te zetten en de e- mail van de voorbuurman te bekijken, zodat hij op de hoogte blijft van wat hij ook in levende lijve had kunnen bekijken.
Op mijn rug rust de verantwoordelijkheid tot in Zweden en de U.S.A:
WAT GEBEURT ER IN NOORDHORN sorry.........bij het PROJECT MIDHORN
Ik ben op weg naar het kanaal en Si d'homme:
Deze opstopping laat ik achter mij.
Mijn vrouw heeft de fiets en ik ben veroordeeld tot de slenterperiode!
Bij de hoge weg Holtman.
De bouwput van het kanaal!
Aan de overkant een baggeraar!
Op de rug zie je"gratis" de STAPHORSTER.
Hij neemt de moeite mij te groeten en plet het vulzand, dat wordt aangevoerd door een vrachtauto!
De heigaten zijn nog groter geworden.
Er wordt gefluisterd, dat de "Zwollenaar" persoonlijk de gaten moet dichten!
Wat wordt aan de kant geschoven?
Op dit fundament kan verder worden gebouwd de metalen draden staan overeind!
Aan de overkant komt, hoger, ook waarschijnlijk een bouwdoos!
De baggerschuit legt aan bij MVO en ZWAMA staat ook klaar>
Er wordt wel geheid aan de andere kant!
Het vulzand
Uit deze vrachtwagen!
Terug bij de bouwput nummer 1!
Het gat wordt gedicht met "vloerbedekking" .
Met twee man doen ze dat!
Een kijkje in de kelder!
De bouwput nummer 2!
Terug naar 1.
De vloerbedekking!
De kelder!
PROJECT MIDHORN
20 februari 2014
Hallo Jan Thijs,
Gefeliciteerd met je jongste broer Thijs,Wij worden zo een oud stelletje van broes en zussen.
Wat weer een foto's en informatie over het grote project.
Zo te zien, zijn ze nog wel even bezig en heb jij nog veel werk te doen.
In het begin,denk je waar zijn ze mee bezig ,zo'n onoverzichtelijk geheel,maar als het allemaal
klaar is, zie je een prachtig geheel.
Dat was hier ook zo met de aanleg van de spoorlijn Dronten-Lelystad -Zwolle.
Voor veel mensen een fantastische verbinding.
Hier heerst in onze familie veel griep,vooral bij de klein-kinderen die naar school gaan.
Zij worden ziek en wij passen dan weer op en worden ook weer aangestoken,zo blijven
wij aan het hoesten en proesten.
Van je familie moet je het maar hebben.
Van Siegrid en Erik kregen wij alvast ons verjaardag cadeau en zijn wij naar Katwijk naar de
spectaculaire voorstelling van de Soldaat van Oranje geweest.
Heel indrukwekkend!
Iedere keer is men van plan om te stoppen,maar vanwege de grote belangstelling
wordt het steeds weer geprolongeerd.
Maar het is de bedoeling om aan het einde van dit jaar te stoppen,de voorstelling is dan vanaf
2010 bezig.
Wij hopen dat het met jullie en je dierbaren alles,goed gaat.
Veel liefs en groeten voor jullie allemaal.
Janny
Haaai Pa,
Eigenlijk hebben die mensen in dat witte/beige huis op de hoek, ik ben even de naam van ze kwijt,
erg te lijden van de tunnel, zij zien straks echt voor hun huis hoe de auto's de tunnel inrijden...pfff wat een uitzicht!
Ik denk dat zij het dan nog minder krijgen dan Willem!
xxx LIET
Op woensdagmorgen 19 februari sprak ik toevallig(!) met de heer Kruizenberg.
Ik zei hem, wat mijn dochter vroeg over het lawaai, dat het verkeer maakte, als het de tunnel verliet.
Veel lawaai maakt het niet volgens hem, want het lawaai kon overal heen.
"Dus dat zou wel meevallen", verwachtte hij.
Hij had mij wel foto's zien maken en vroeg mij of ik er wel verstand had.
Ik beaamde dat, maar iedereen kon wel iets leren van het PROJECT, vandaar dat ik toch foto's maakte.
Hij plaagde me natuurlijk graag.
Dat doen de gepensioneerde leraren meestal!.
Ze doen altijd net of ze overal verstand hebben.
NOU, LAULOENE!
Hij sprak over het ideale weer, dat de tunnelbouwers hadden.
Volgens hem kunnen ze de volgende week het dak gedeeltelijk gaan in het beton storten.
Ook de overige zaken liggen voor op het schema, zodat de tunnel veel eerder klaar zal zijn, dan juni van dit jaar!
Aan het eind van het gesprek kon hij het niet te laten nog een steek te plaatsen.
Foto's kon ik...... ,wat hem betreft best maken, maar er moesten maar geen tekst onder komen.....daarvoor had ik te weinig verstand van het werk!
Die kon ik in de zak steken
Ik besloot deze (goede) raad ook in wind te slaan, zoals het verkeer dat de tunnel ging verlaten in de toekomst!
De steunberen komen uit de bouwput.
Dat zijn blijkbaar hele heren.
Van afstand lijken ze niet lang,
maar vlakbij hoor ik de 2 heren kreunen.
Over dit gedeelte wordt de weg naar Noordhorn aangelegd.
Als dat is gebeurd wordt het voormalig contact met Noordhorn verwijderd en nadert de tunnel de voltooiing.
Op de gele balken leggen ze de vloerbedekking.
Over deze vloerbedekking komen metalen draden en daartussen wordt de beton gestort.
De hoogte van het plafond zie je aan de kant van de tunnel!
Aan de voorkant zijn planken bevestigd voor de veiligheid voor de metaalvlechters op het dak van de tunnel!
De steunberen uit de kelder worden verwijderd!
Nog twee worden weggehaald.
Dan is de kelder ook vrij.
De steun wordt verricht door einden hout.
Daar kom weer een kreunheer vliegend door de lucht!
De vloerbedekkingleggers zitten bevestigd aan een draad.
Mogen ze hun evenwicht verliezen dan blijft de draad strak staan en ze vallen niet naar beneden!
Aan veiligheid wordt altijd gedacht.
Ervaar de zekerheid
Daar gaat de laatste kreunbeer!!
Uit de bouwput nummer 1!
AJUUS!
Bij de bouwput nummer 2!
De vlechtwerkers
Terug naar de bouwput nummer 1!
De (vaste!) vloerbedekkingleggers
De kreunheren liggen te wachten op hun beurt om vervoerd te worden met de vrachtauto!
Hij staat nog klaar!
De DORST! lessen!!
21 februari 2014
Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan
"Noord horn- Bedrijventerrein Mokkenburg
Burgemeester en wethouders van Zuidhorn maken op grond van artikel 3.8 Wro bekend dat de gemeenteraad op 16 december 2013 het bestemmingsplan "Noordhorn- Bedrijventerrein Mokkenburg" gewijzigd heeft vastgesteld.
Het bestemmingsplan ligt met bijbehorende stukken vanaf 20 februari 2014 zes weken ter inzage.
Achtergrond
Het bestemmingsplan : Noordhorn- bedrijventerrein Mokkenburg"is in hoofdlijnen een beheerplan.
daarnaast kent het plan een tweetal ontwikkelingen in de vorm van een inbreidingslocatie aan de Industrieweg (Bestemming'Bedrijventerrein') en in het kadetr van het doortrekken van het lint De Gsat- Langestraat een bouwmogelijkheid voor 4 woningen aan de Rijksstraatweg (bestemming 'Wonen').
Gewijzigde vaststelling
Het vastgestelde bestemmingsplan is ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan gewijzigd.
Naast een aantal ambtshalve wijzigingen zijn er wijzigingen opgenomen in verband met ingediende zienswijzen.
Meer informatie hierover is te vinden in het raadsbesluit, de nota van zienswijzen en het vastgestelde bestemmingsplan.
Bestemmingsplan inzien
U kunt het bestemmingsplan "Noordhorn- Bedrijventerrein Mokkenburg" inzien bij de Publieksbalie in het gemeentehuis.
Op www.zuidhorn.nl/bestemmingsplannen kunt u meer iformatie over het bestemmingsplan vinden, het plan raadplegen en de bronbestanden van het plan downloaden.
U kunt het bestemmingsplan tevens raadplegen via de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplanning.nl
Slaapdronken ontmoet ik door het raam met de CANON in mijn hand de wereld en begroet de vrachtwagen bij de bouwput nummer 1!
Het is nog vroeg in de morgen van de 19de februari 2014.
Vandaag heeft het Zweedse ijshockey de halve finale bereikt.
Eerder waren ze al Olympisch kampioen.
Zal dat dit jaar ook lukken en speelt in de toekomst ook JENS in het Zweedse ijshockeyteam met zijn grootouders als sponsor.
Kan hij al voldoende schaatsen en meppen met een wandelstok.
Van zijn oma hier mag de combinatie van skiën en schieten ook wel!
Je moet wel houden van een ruige sport en op tijd ermee beginnen.
In de zomer betalen wij de skeelers om te trainen langs 's heren wegen.
Van huis naar Ahus en weer terug en trekt dan zijn oma helemaal uit Ahus rijdend op de rolschaatsen om bij hem te logeren thuis.
Materiaal voor de vlechters!
In de kelder van de bouwput nummer 1!
In de bouwput nummer 2
Je komt van de rotonde en je rijdt de tunnel in!
Vlakbij de kraan van de bouwput nummer 2!
Het materiaal ligt klaar!
Bij de bouwput nummer 1 !
In de zomer schilderde zij de raampjes van de kelder!
Nu in de winter is zij een winterschilder in de kelder!
22 februari 2014
Weekbericht week 8
21 februari 2014
Werkzaamheden in de afgelopen week (week 8)
De werkzaamheden verlopen nog steeds goed. We liggen nog altijd goed op schema, zowel met het
werk aan de tunnel als aan de brug.
Planning werkzaamheden volgende week (week 9)
Aan de oostzijde van de tunnel wordt het bekistingmateriaal aangebracht van moot 3.
De ondersteuningsconstructie voor het dek van moot 4 wordt afgemaakt.
En donderdag 27 februari wordt op dit eerste dek van de onderdoorgang, beton gestort.
Het omleggen van de tijdelijke aansluiting ter hoogte van de Rijksstraatweg in Noordhorn wordt
voorbereid.
Daarvoor worden waterafvoersystemen aangelegd.
Daarna kan moot 5 van de onderdoorgang worden gemaakt.
Op maandag 24 februari wordt het bekistingmateriaal van de brugpijler aan de noordzijde
aangebracht, waarna het vlechtwerk kan starten.
Vanaf dat moment worden de contouren van de pijler zichtbaar.
De grondwerkzaamheden bij de pijler aan de zuidzijde zijn afgerond.
Daar wordt volgende week het bekistingmateriaal voor de voet van de pijler aangebracht.
Daarna kan ook daar het vlechtwerk starten.
In de fabriek in Kootstertille zijn de eerste liggers van het brugdek in productie genomen.
Met de kraanschepen wordt verder gebaggerd tussen Aduard en Zuidhorn.
Zoals het nu lijkt, gaat één van deze schepen volgende week verder bij de bochtverruiming nabij Noordhorn.
Anders dan in het voorgaande bericht zijn de werkzaamheden nabij de bochtverruiming nog niet
geheel voltooid.
De laatste puntjes worden op de i gezet.
De komende periode wordt het werk aan de bochtverruiming afgerond.
Bij het kanaal!
Bij het naderen van de hoge weg zie ik de bedrijvigheid!
De hoge weg naar het kanaal!
Let op de "levensgevaarlijk drifzand"!!
Het vulzand heeft zijn plicht gedaan.
Ze kunnen verder nee zelfs door bouwen met de staketsels
Aan de overkant ook bedrijvigheid!
Het baggerschip aan de overkant!
Wat bouwen ze daarop?
En wie maakt het weer in orde.....ik bedoel de geweldige scheuren rondom de heipalen!
De "BLAUWE ENGEL"
Ze hebben weer gespeeld onder een hoedje!
Weer een kraan
De Zwollenaar heeft beloofd dat ze de scheuren gingen dichten!
Het metaal nodigt uit tot een aparte bouwsel!
Bij de bouwput nummer 1 !
Een blauwe rand.
Waarvoor gebruiken ze dat hout?
Bij de bouwput nummer 2
Gedeeltelijk ACHTER DE TRALIES!
Deze foto's zijn gemaakt des morgens op 20 februari 2014
Achter HET RAAM
Er wordt beton gestort!
Daar loopt de slang!
Je vult de pomp met beton!
Even de rust...........de betonpomp!
Wat mag dat zijn?............de volgende onthulling!
23 februari 2014
's Morgens ongeveer kijk ik door het raam en ik hoor de klopper op de deur.
Er is iemand aan de deur.
Dat moet iemand van Wiertsema & Partners zijn zie ik door het raam.
Vervolgens open ik de deur.
Hij geeft een hand en geeft uitleg van zijn aanwezigheid.
Ze gaan hier meten en zullen scheurmeters plaatsen.
Ze zullen ook nog even scheurmeten bij de hervormde kerk in Noordhorn en maken daarna hun werk hier af met een paar schroeven in de muren.
Door het keukenraam zie ik de achterste lopen met boor(!?)
Wie struint nog meer in of bij het huis?
Het is een hoofddoek in de kelder en ik zie een brillenglas.............dat is het!
Nu zie ik het duidelijker......het is oma DE HAAN,.............
die prutst in de kelder!
Ondertussen blijven de scheurmeters van Wiertsema& Partners bezig!
Op alle hoeken zijn ze aan het meten!
Ze komen weer uit de achtertuin!
Ook een materiaalwagen komt er aan!
In de bouwput wordt er weer kranig gewerkt!
Deze vlechtwerker is verwikkeld in een ernstig telefoongesprek en is gestopt met het vlechten op het dak!
Hij drentelt erbij!
Achterin zie je je alleen beton op de vloer!
Oma geeft een opknapbeurt aan de kelder!..............
Daarna wil ze ook de naaizolder een opknapbeurt geven!
Buiten wordt vrachtwagen bevrijd van het vlechtmetaal door de kraan!
Exeptioneel!
Dat is merkwaardig!
Deze driepoot is verlaten!
Niemand draagt hem bij zich!
Door het raam zie ik, dat de Partner terug is!
Hij staat weer achter zijn driepoot!
Door de speelkamerraam zie ik Wiertsema
De Partner staat bij de nieuwe plataan!
Bij het keukenraam staat deze keer Wiertsema!
Bij de bloembak staan ze allebei:
Wiertsema& Partner
In een visioen zie ik JENS in het gele shirt van het Zweedse team met de blauwe helm.
Hij is aanvoerder van het ijshockeyteam en ze worden Olympisch kampioen.
"De vlooienmarkt" van bouwput nummer 1.............
De wanden naast de kelder zijn ook betonrijp!
De vloer met bewapening!
De bouwput nummer 2!
Terug bij de gewapende vloerbedekking waarop het beton kan!
Het vlechtwerk dat werd aangevoerd!
De schroefjes van Wiertsema& Partner
De vermomming van oma
De Haan
Jammer!!
Volgens Lianne heeft Zweden in de finale verloren van Canada!
In 1989 mocht mijn zoon een hele middag meelopen met je vader, die toen stationschef was in Zuidhorn. Hij vond het spoor enorm boeiend. En was al begonnen met het reizen per spoor kris en kras door Nederland! Je vader legde alles van het station uit en dat vond hij prachtig. Momenteel woont hij in de buurt van Malmö en werkt in Kopenhagen, maar hij is die stage bij De Groot nog niet vergeten!
In de omgeving van NOORDHORN!
OMA verdient wat bij!
Het echtpaar ZWANEN bij MOKKENBURG!
De boeien in het zonlicht!
De boei van dichtbij!
Aan de rechterkant het land van Datema!.....
De vruchtbare grond moet nog worden verspreid!
De krokussen aan de Mokkenburgroute!
Het dak met vlechtwerk!
Deze week wordt er vast weer gestort!
De wand bij de kelder komt ook in een bekisting!
Het huis ziet er nog redelijk netjes uit!
DE VERRUIMING VAN HET KANAAL
26 februari 2014
Het kanaal
De vlechtwerkers blijkbaar pauze!
De machinist van de BLAUWE ENGEL speelt verstoppertje
Hij werkt met buizen!....links staat de Staphorster...
Je komt ze overal tegen!
Met deze paneel zijn ze aan het manouvreren!
Daar komt hij ongeveer!
Vlechtwerken!
Het Dak van de Tunnel wordt donderdag met beton verrijkt!
In de bouwput nummer 2!
Ook hier word vlecht gewerkt!
Goeiendag!
De balustrade!
Een koppel meeuwen in het land van Holtman!
De panelen liggen klaar en de kraan houdt een paneel omhoog!
De overkant.
Er komt tekening in!
Het paneel wordt recht gehouden door de kraan!
Tegen de zon!
Boven op de berg!
Het bekent veel manouvreren!
Met drie man!
En de kraan is onmisbaar!
Het vlechtwerken op het dak van de tunnel.
Het bestuderen van het vlechtwerken!
Er loopt tussen deze mannen uit Duitsland en Polen een man van 82 jaar.
Hij is blijkbaar een liefhebber!.
HET OVERLEG!
27 februari 2014
De dag van mijn zus Grietje, of Greet of Greets
Gefeliciteerd en een goede dag met elkaar!!
De ondersteuner voor de brug over het kanaal!
Aan de overkant..........
maar niet op dezelfde manier!
Ook al drukte....maar waarom....
Dat krijg je niet te zien!
De kraan die door Kranenburg werd voorspeld!
Dit schip wacht tot hij aan de beurt is!
Ook aan de andere kant is ook één Kranenburcht!
De MvO hevelt de modder over van het schip in de vrachtauto!
Zwama wacht ook op zijn beurt!
De CON ZELO wordt wat lichter gemaakt!
Met de grijper!
Vanwege de hoogte is er een trap gemaakt.......
Toch weet ik dat ze over de fietserstunnel gaan!
Aan de overkant!
Aan de Noordhornkant
Stevige pilaren!
Op donderdag dus op 27 februari beton storter of ook wek op vrijdag!
De machinist van de kraan van bouwput nummer 1 vertelde, dat de vluchtwerkers uit Duitsland en Polen kwamen.
Er was één die 82 jaar oud was.
Op dat moment zag hij hij hem niet.
Hij was blijkbaar een liefhebber van het vlechten?!
De machinist wilde ook graag even bij de hoge brug te kijken.
Zo simpel was dat ook niet, want zonder hem konden ze in de bouwput niets beginnen.
Dus kijken kon hij alleen na zijn werk.
De brug werd in het weekend van het Hemelsvaartsvakantie eind mei.
De brug werd gemaakt in Kootstertille en vervoerd over het kanaal!
Vervolgens werd hij geroepen bij zijn kraan!
De bouwput nummer 2!.......er vliegt een paneel door de lucht
Op den duur landt hij!
Nu zie je, waar hij moet zijn!
De machinist van de kraan bij bouwput nummer1!
28 februari 2014
...............of als de hoge brug er feitelijk ligt uit Kootstertille!!
De opbouw van de peiler, die de brug moeten dragen!
De overkant!
De inspectietocht!
De kraan aan het kanaal!
Zo hoog wordt de peiler van de hoge brug!
Het vlechtwerk....voor morgen (donderdag) moet het klaar zijn!
Ze spuiten het dak nat...
Het moet schoon zijn, voordat het beton de muziek maakt!
In de bouwput nummer 2
Met tralies!
De machinist in ambtskleding!!
De machinist in werkelijke gedaante!
Hij had een dochter, die graag ook tekende.
Hij had tekeningen van mij gezien op de site.
Hij had het over Jan Thijs.
Dus dat klopte.
Hij zelf vond een tekening mooier dan een foto, maar hij wist niet waarom.
Ik bood hem aan een tekening te maken met zijn hoofd erop.
Vervolgens mocht ik een foto maken, zodat ik die kon gebruiken om de tekening te maken.
De zon stond achter hem en dat maakte de foto onduidelijk.
Bovendien had hij de helm nog op zijn hoofd.
Over doen!
Thuis ontdekte ik, dat hij zijn oog dichtkneep....kwam dat door de zon?
Een dag later vroeg ik hem, hoe dat zat.
Hij kon dat uitleggen.
Zijn ene oog reageerde direct op lichtinval.
Dat oog gaf hem niet meer dan 50 % duidelijkheid.
Hij had dat geërfd van zijn vader.
Hij had als jonge knaap niet zijn oog geblindeerd gehouden gedurende lange tijd.
En dat hem deze ellende op later leeftijd bespaard.
Dat was niet gebeurd en hij moest regelmatig naar de oogarts gaan voor controle.
"Mag ik dat laten zien op de tekening?"
"Dat kan,......want het hoort bij mij.
Hij heeft 2 kinderen, met wie hij graag op een tekening zou staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten