1 juli 2014
De opruimer!
De dakgoten!
Het gat aan de rechterkant!
De opruimdienst!
Vanuit het weiland achterbuurman Kok!
De weg onmiddellijk na de tunnel met buizen en grijs zand
Ze werken aan het egaliseren bij het einde van de tunnel!
Het tracé van de hoge weg!
Achter de tunnel!
Je ziet de voormalige MAVO met de (prachtige) eerste verdieping .....en de in/uitgang van de tunnel!
Ik loop rechts van tunnel met de tracé!
Jan Blaauw zou zeggen :
"Een plaatje"......maar wel met mijn CANON!
Ik loop nog steeds rechts van de tunnel!.........maar op dit punt maak ik rechtsomkeer!
Daar zie je nog een kort stukje, dat moet worden uitgegraven!
Ik loop langs de graver!
Het overzicht!
Even gluren bij de buren en hun tunnel!
Druk met de muis op deze letters:
2 juli 2014
De heg wordt me te hoog.
Het lijkt wel een gevangenis.
Ik ben bezig hem in te korten.
Ik heb de buurman ingelicht.
We hebben afgesproken, dat ik de heg naast de ingang naar Kok zo (voorlopig) zal laten!
De bedoeling is, dat de hoogte van de heg ongeveer tegen de 2 meter zal worden!
Voor het oog is er niet veel meer over van de tunnel!........een grijze maanvlakte!
Ik sta hier bij de ingang van het industrieterrein .....met het oog op de tunnel!
Ik ben op weg naar de rotonde........hoe zie die er nu uit vlak voor het asfalteren!
Oosterhof Holman |
Hier wordt geasfalteerd naar de tunnel!
Hier heb je dan de rotonde!
De tunnel
Naast de rotonde.............opslagplaats!
3juli 2014
De oude Chr. MAVO met aanbouw, wooncomplex van de familie Kok, zuidoostachterburen van de tunnelbouwers…. (JB)
Wat wordt er voorbereid.........de Langestraat wordt natuurlijk doorgetrokken over de tunnel, maar waarmee......de rode klinkers of gebruiken ze eerst ander materiaal!
Ze halen aarde af van de steile wand aan weerszijden van de uitloop van de tunnel!
De inspectie!
De meeste rechtse schraper legt de aarde op de brenger en legt het neer bij de verdeler!
De brenger maakt zij apparaat even schoon!.....ontdoet hem van storende aarde!
Zo wordt aan de linkerkant de wand glad gemaakt!
Ik draai me om en zie het tracé van de hoge weg!
Holtman haalt de aarde die hem toekomt!
De heren van de GMB
De chauffeur van de brenger!
De vlakke kant aan de linkerkant naast de uitrit tunnel!
Het egaliseren door de graver!
Dat gebeurt tamelijk precies!
Onderin het gesprek met de graver!
Een kijkje in de tunnel!
Het graven in de uitloop van de tunnel!
Het meten....
Het gaat maar door!
Het tracé naar de hoge brug!
Het graven in de uitloop van de tunnel!
Aan de heren kun jet zien, hoe diep het is!
De heren staan even aan de bar om te kletsen over hun vorderingen...
Stof is er wel voldoende!...
.......Ze waait om hun oren!!
4 juli 2014
Een schilderij van Frans Hage
Grootse plannen voor naspelen Slag om Noordhorn
Noordhorn- Het stralende middelpunt van Noordhorn, de koren- en pelmolen Fortuno, bestaat volgend jaar 125 jaar.
Het is echter niet de eerste molen die op die plaats stond.
In de tachtigjarige oorlog stond er al een molen in Noordhorn, die dienst deed als uitkijkpost.
Wegens het 125- jarige bestaan van de huidige molen werden er plannen gesmeed voor een feestelijke expositie in en over de molen.
Een berichtje in het Dagblad van het Noorden waarin de molenaar het idee opperde om wellicht ook iets met de vergeten Slag om Noordhorn te gaan doen rondom de expositie had als gevolg het hele land mensen zich aanmeldden om mee te willen doen.
Van amateurarcheologen en detectieamateurs tot groepen re- anactors, groepen mensen die verschillendwe slagen naspelen.
'Toen kwam van het één het ander' vertelt Drewe Schouten, voorzitter van De Stichting Schansenkrijg Westerkwartier.
'Groepen vanuit het hele land hebben zich aangemeld omdat zij mee wilden doen.
Natuurlijk moesten we daar iets mee doen'.
De kerngroep van de Stichting Schansenkrijg Westerkwartier heeft inmiddels grootse plannen voor 28 en 29 augustus 2015.
De expositie, waar alles mee begon, die komt er sowieso.
Daarnaast staat het naspelen van de Slag om Noordhorn op het programma, wil men een 'hagepreek' organiseren en is het de bedoeling dat alles gefilmd wordt zodat er in de molen filmmateriaal vertoond kan worden bij de expositie.
Het hele project heeft de naam 'Verschanst in het Westerkwartier' meegekregen .
'Het is afhankelijk van de fondsen wat er van die plannen allemaal door kan gaan.
We hebben begroot op ruim 95.000 euro, maar dan hebben we het ook echt over het maximale.
Eind oktober, begin november gaan we inventariseren hoeveel we denken dat er binnenkomt, en aan de hand daarvan gaan we onze definitieve plannen maken.
Met name het professioneel in beeld brengen van de Slasg is duur, en dat is bijvoorbeeld iets wat niet door zou kunnen gaan als er niet genoeg geld binnenkomt', vertelt Gerda Jaarsma, molengids en secretaris van de kerngroep.
'De gemeente Zuidhorn staat volledig achter onze plannen en wil voor ons garant staan.
De burgemeester zit in het comité van aanbeveling.
Daarnaast hebben we al een toezegging gekregen van het Rabo Fonds'.
De Slag om Noordhorn is in de Nederlandse geschiedenis in de vergetelheid geraakt.
Ook in Noordhorn is het niet een verhaal waar kinderen van jongs af aan mee opgroeien.
'Er zijn zeker nog mensen in Noordhorn die het verhaal kennen, maar het is niet iets wat leeft.
Met de Slag in 2015 willen we daar zeker verandering in brengen', vertelt Schouten.
'De Slag zal zo historisch getrouw nagespeeld worden.
Er wordt van tevoren een script geschreven wat nagespeeld wordt',
Niet alles kan historisch getrouw nagespeeld worden..
'We weten dat er bij de Slag om Noordhorn ruiters in het spel waren.
Maar hier kunnen we niet met paarden gaan werken.
Dat zal dus iets anders worden.
Ook is de plaats waar de Slag daadwerkelijk plaatsvond, tussen Noordhorn en Niehove, niet de plaats waar de Slag wordt nagespeeld.
Wij willen het in het dorp zelf na gaan spelen.
Het gaat een heel spektakel worden, met mensen die met dolken en sabels door de straten gaan, kanonnen die afgeschoten worden.
Nu klinkt het natuurlijk allemaal heel leuk en spannend, maar je zal maar in die tijd geleefd hebben.
Ik dank God op mijn blote knieën dat ik niet in die tijd geleefd heb'.
Voordat het augustus 2015 is moet er nog een hoop gebeuren.
Voor de hagepreek is het de bedoeling dat mensen uit eigen dorp gekleed gaan in kleding uit die tijd.
die kleding moet nog gemaakt worden.
Daarnaast ziujn er vergunningen nodig voor het plaatsen van kanonnen en het regelen van buskruit, het scenario moet nog worden geschreven en er moet nog een heleboel gebeuren qua publiciteit rondom het evenement.
'Maar daar hoef je in Noordhorn niet over in zitten.
Vorig jaar hebben we meegedaan met de verkiezing van het Leukste Dorp van Gronbingen, en toen moest er in twee weken wat staan en dan staat het er hier ook', aldus Schouten.
Binnenkort grijpt de stichting de Tocht om de Noord aan om reclame te maken voor het evenenent.
'Het thema voor de Tocht om de Noord is 'De ziel van de molen'.
Re- anactors gaan dan flyeren en wij vertellen ons verhaal over ons molenspook.
Er doen zo'n vijfduizend mensen mee met de Tocht om de Noord, dus dat is een mooie gelegenheid om onze Slag om Noordhorn te promoten', aldus Jaarsma.
Wat ze daar doen, is met het blote oog niet te zien!.....Ik zal wel even omlopen via de rotonde!
De timmerman en de stille radio!
Wat heeft hij daar.....een scepter!......Verder is hier niets nog te beleven. ....Ik sluip langs buurman Kok naar het weiland van Holtman!
Daar is iets te beleven...
Ze maken de weg klaar richting hoge weg!
De vrachtwagen..........in dit geval de brenger!.....zand!
De duwer en gelijkmaker!
Een mooi plaatje..........verzonken in het landschap!
De brenger, ...........de graver en de .......duwer!.....in één klap van de Canon!
Zelfs Kruizinga bemoeit er zich mee.
Plotseling staat hij naast mij en wenkt mij...."Kom wat dichterbij.........of heb je hoogtevrees?
Schoorvoetend beken ik ....dat !
Verder is hij nieuwsgierig naar de bocht die de weg maakt en wat de bezigheden zijn van buurman Kok!
"Hij is toch niet met pensioen"
"Nee!"
Dat weet ik en kan ik beamen.
En dan plotseling is hij met grote passen weg richting van de eerste verdieping van Kok.
In de verte ziet ik hem praten!
De diepte is behoorlijk!
Op de vloer is scherp zand uitgespreid!
De graver hobbelt over de bult met scherp zand en blijft steken.....
...Hij kan niet meer weg!
De duwer maakt zijn naam waar!..........
.....Hij maakt hem weer los!
Kruizinga met laarzen en de korte broek loopt langs en over de tunnel naar huis!
Deze man wandelt op het tracé naar de tunnel!
Deze graver werkt eigenlijk voor boer Holtman!
5 juli 2014
Ze halen dit weer op...........moeten ze een buis kwijt of een duiker?
Je kunt de dorpsweg zien naar de brug!
Volgens mij hebben ze dit vergeten............de weg zou ongeveer nu geopend worden........,maar dat ging niet door!
De te bestraten weg ligt wel klaar!
Dus ik loop even rond om de ingang van de tunnel bekijken!
Ik zie twee oranjegeklede mannen achter de bulten!
Een lange tunnel, zonder dak nog!
Vanaf de rotonde maken ze nu de aansluiting met banden!
Ik sta nu vlakbij de rotonde!
De echte mannen dragen dus ORANJE
Ik loop dus door de Schipperstraat, want ik wil bij Kruizinga zijn!
.....via de Sicke Benninghestede!....met oranje vlaggetjes!...even later ben ik bij Kruizinga........daar kan ik beter zien wat ze uitspoken!
Wat ze deden hebben ze al weer toegedekt!
Hij rijdt de boel weer vast!
Het wachten is de op de vrachtauto met zand!
Hij is nu wat aan het schrapen en de perser maakt een praatje maken!
Van het industrieterrein rechtsaf de tunnel in naar Groningen!........via de tunnel!
De stratenmakershow!
Ik maakte deze foto vanuit de vroegere slaapkamer van Lianne door het raam!!
........Een dag later!......Wat een uitzicht!
6 juli 2014
Weekbericht week 27
3 juli 2014
Werkzaamheden tot 12 juli
Tunnel en brug
Momenteel wordt de tunnelbak afgewerkt.
Zoals eerder gemeld, worden de betonwanden gepoetst en er is inmiddels ook asfalt aangebracht (vanaf de rotonde tot en met moot 10).
Aanstaande maandag, 7 juli worden de laatste delen van de barriër aangebracht.
Een barriër is een element dat de tunnelwand beschermt in geval van aanrijdingen.
Verder wordt de pompinstallatie van de tunnel getest.
Deze pompinstallatie voert het water uit de tunnel af.
De randelementen van de brug zijn gemonteerd.
Volgende week start het aanbrengen van de schampstroken, waarna ook op de brug de barriër wordt geplaatst.
Hier beschermt de barriër de leuning van de brug in geval van aanrijdingen.
Ook voorkomt de barriër dat het voertuigen van de brug af kunnen vallen.
De bekleding van het talud aan de zuidzijde is aangebracht.
Aan de noordzijde moeten eerst watergangen worden gegraven (in week 29).
Daarna kan ook daar de taludbekleding worden aangebracht.
De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de
omgeving van Aduard.
Stremming Langestraat
Het tijdelijk fietspad is vorige week verwijderd.
De klinkerverharding van de Langestraat wordt weer hersteld.
Helaas is het GMB niet gelukt deze week de Langestraat gereed te maken en open te stellen.
Het ontgraven van de rijbaan en het aanvullen met zand heeft meer tijd in beslag genomen dan voorzien.
Het bestraten duurt nog de hele volgende week.
Vrijdag 11 juli wordt de Langestraat definitief opengesteld voor verkeer in beide richtingen.
Werkzaamheden N355 Haakse bocht
Nabij de haakse bocht is met betonplaten een tijdelijke weg gemaakt.
GMB krijgt veel klachten over het feit dat deze betonplaten glad zijn.
Het is van groot belang op de tijdelijke weg de snelheid aan te passen aan de situatie.
Maandag wordt de tijdelijke weg verplaatst van de westzijde naar de oostzijde van de rijbaan.
In week 29 start het asfalteren aan de westzijde van de rijbaan.
Drinkwaterleiding
De uitvoering van de werkzaamheden van de waterleiding ligt op schema.
In verband met de lange levertijd van de benodigde buizen, start in week 33 het aansluiten op de drinkwatertransportleiding.
De werkzaamheden geven tot die tijd geen hinder.
Werkzaamheden wegtracé N355
Vrijdag 11 juli start GMB met het aanbrengen van de puinfundatie voor de N355.
Zij starten vanaf de haakse bocht en vanaf de tunnel.
Het puin wordt met vrachtwagens aangevoerd vanuit Grijpskerk.
GMB verwacht in totaal 10.000 ton puin aan te brengen en te verwerken, ongeveer 2.000 ton per
dag.
De werkzaamheden nemen dan ook vijf werkdagen in beslag.
Reparatie gasleiding Enexis
Enige tijd geleden is met het plaatsen van een damwand de coating van de gasleiding van Enexis
beschadigd.
Inmiddels is de damwand verwijderd en is succesvol nieuwe coating aangebracht.
In de komende twee weken wordt de leiding van Enexis en de Gasunie aangesloten.
De oude leiding wordt daarna gereinigd.
Deze werkzaamheden zijn voor de bouwvakantie klaar.
Martens-Van Oord verwijdert vervolgens de oude zinker.
Na de bouwvak wordt het kanaalvak tussen de spoorbrug en hefbrug verdiept.
Sloop woning Mokkenburg 1
Nog voor de bouwvak start Bork Sloopwerken met het slopen van de door de gemeente Zuidhorn
aangekochte woning Mokkenburg 1.
De woning is aangekocht en wordt gesloopt vanwege de ongelukkige ligging ten opzichte van de verbindingsweg.
Eind volgende week worden de asbestplaten van het dak van de schuur verwijderd.
De week daarna wordt de rest van de schuur en de woning gesloopt.
Het puin wordt na de bouwvak afgevoerd.
De grond wordt toegevoegd aan de Gemeentewerf Zuidhorn.
Webcam
De bouw van de tunnel is te volgen via de webcam. Zie www.provinciegroningen.nl.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71
59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
Voettocht van de tunnel tot de hoge weg
Het strijken van het tracé van Kruizinga tot Wieringa!
De buizen worden gelegd door de blauwe Engel en de Staphorster
Hier wordt ook een flink gat gegraven voor wat..........?......misschien een duiker!
De heren Kok zien in de verte de fotograaf die op pad is!
De kapitein van de BLAUWE ENGEL
De heren Kok zijn weer aan het werk!
Een gat.............en een buis!
Wie daar aan het werk zijn...........
....Ze zijn voor alles te gebruiken.......... vooral de lastige karweitjes!
Vaak zien we hun samen!
Zo kijk je neer op de weg, die uit de tunnel komt
Het tracé van Kruizinga tot Wieringa
De vier kleppen staan rechtop....... geven ze beelden van het WK......verfrissen ze de lucht......regelt hij het licht van de tunnel!
Deze foto doet mij denken aan een programma van MAX geschikt voor oudere kijkers:
De heren staan op de stellage te schilderen, maar ze zijn wel slim, ingesnoerd met een riem!
De linker heer is wat kippig en de rechter persoon wijst aan, waar hij moet strijken.
Dus vlug gaat het niet, maar ze kletsen erbij en de radio zwijgt nu in alle talen!
Dit waren vingeroefeningen!
7 juli 2014
De voettocht begint nu serieus!
Ik zie de BLAUWE ENGEL en de Staphorster zal in de buurt staaan!
Even een terugblik!
De drainage!....aan de weg!
Hier ook!
Wordt de weg breder?!
Of moeten ze deze buizen in de grond werken!
Dat zal het zijn!
Hij komt van de hoge weg....Hij brengt op de plaats, waar het moet zijn!
De heraut.....hij gaat vooraf!!
Ik vraag aan de heraut of ik opzij moet gaan......
.........Daar kun je duidelijk onder lopen!
De wagen van KOK zie ik aan de weg!............
.......Deze keer geen Wieringa, maar KOK!
In de hoogte de nieuwe brug.....voor ons ligt de veetunnel bij Holtman!
Van alle kanten kun je de veetunnel zien!
Daar ligt de boerderij van Holtman!
De stijgende weg naar de nieuwe brug!
De gelijkmaker!....en er wordt ook bagger gestort
Wat wordt gestort, wordt effen gemaakt!
Zelfs de blauwe engel bemoeit er zich mee!...drieapparaten vlakbij!
Ik ben vlakbij de nieuwe brug!
Kan ik deze gelijkmaker passeren!?
Nu ben ik bij de hoge brug!
Bagger wordt nog gestort!
De BLAUWE ENGEL komt voorbij!In deze buurt heeft mijn batterij het begeven
De batterij is leeg....helaas!
SIK BOK HOLTMAN
8 juli 2014
Bericht aan belanghebbenden en omwonenden nieuwe brug Zuidhorn
4 juli 2014
Op 27 mei en 11 juni jongstleden organiseerden wij een vragenuur in zalencentrum Balk in Zuidhorn.
Tijdens dit vragenuur is een aantal vragen gesteld door omwonenden en belanghebbenden.
Hieronder vindt u bedoelde vragen en onze antwoorden daarop.
Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met Judy Dekenga (omgevingsmanager) of Bert Kateborg (projectleider), provincie Groningen, telefoonnummer 050 316 49 11.
Vragen over de nieuwe brug Zuidhorn
17. Kan het landbouwverkeer niet uit de dorpen Zuidhorn en Noordhorn worden geweerd?
Dit past niet in de nieuwe herinrichting.
Het landbouwverkeer zal voornamelijk over de nieuwe rondweg, de N355 (dus niet overtafelbrug) rijden.
Lokaal landbouwverkeer blijft nog door het dorp en over de tafelbrug rijden.
18. Levert de vermenging van langzaam verkeer (o.a. veel schoolgaande fietsers) en (grote)
motorvoertuigen/landbouwverkeer (deels vanuit van Starkenborghkanaal Noordzijde) na de
brug zeer gevaarlijke situaties op?
Niet alle 600 leerlingen van de brede school gaan via de brug naar de school.
De leerlingen komen vanuit diverse richtingen naar de brede school.
Na verlegging van de rondweg neemt het aantal motorvoertuigen aanzienlijk af op de brug.
Het meeste verkeer gaat om Zuidhorn heen.
Naar verwachting gaat veel verkeer dat het centrum van Zuidhorn als bestemming heeft, ook gebruik maken van de vaste brug over het Van Starkenborghkanaal, omdat er op deze route geen sprake is van oponthoud in de vorm van een openstaande brug en gesloten spoorbomen.
Doordat er een extra sneltrein gaat rijden in 2017/2018 gaan de spoorbomen nog vaker
dicht.
Nadat de verlegging gereed is, wordt de toegestane maximum snelheid tussen Noordhorn en
Zuidhorn teruggebracht van 50 km/u naar 30 km/u.
Voorts worden de aansluitingen van het Van Starkenborghkanaal noord- en zuidzijde gelijkwaardig, zodat verkeer van rechts voorrang heeft.
Dit zorgt voor verlaging van de rijsnelheid ter hoogte van de brug.
Tijdens de informatieavonden, in het kader van de landschappelijke inpassing, is over dit
onderwerp veel gediscussieerd.
Omdat in 30 km/u gebied in principe fietsers op de rijbaan fietsen en het landbouwverkeer nog over de nieuwe rondweg kan rijden, is besloten om geen vrij liggende fietspaden aan te leggen. Ruimtelijk is het wel mogelijk om in de toekomst, indien daar aanleiding toe mocht zijn, alsnog vrij liggende fietspaden aan te leggen.
Deze kunnen dan worden aangelegd in de brede groenstroken, die, in het kader van de
herinrichting, worden gemaakt.
Tot slot is op basis van de input bij informatieavonden over de nieuwe brug over het Van
Starkenborghkanaal en de inpassing hiervan, ervoor gekozen het fietsverkeer op de brug niet
te mengen met het autoverkeer.
De fietser kan op de brug kiezen voor een vrij liggend
fietspad.
19. Kunnen grote vrachtwagens de draai naar de brug richting Aduard, via van Starkenborgh- kanaal noordzijde, maken?
Ja, hierop is onder andere de bocht ontworpen.
20. Kunnen de vrachtwagens de draai naar Bouwbedrijf Kooi nog wel maken, nu de
Rijksstraatweg smaller wordt?
De Rijksstraatweg wordt versmald tot 6 meter (is nu ongeveer 7 meter).
Of een vrachtwagen een bocht kan maken is niet alleen afhankelijk van de rijbaanbreedte, maar ook van de bochtstralen.
Deze bochtstralen worden, indien nodig, hierop aangepast.
21. Komt er een oplossing voor het langzame verkeer wanneer de brug eruit ligt?
Ja, er wordt gezorgd voor een tijdelijke oplossing om het langzame verkeer van en naar
Zuidhorn en Noordhorn te laten gaan.
De Staphorster draagt oranje laarzen.....naast hem draagt een GMB- er een oranje shirt.....
de kapitein van de BLAUWE ENGEL heeft dit alles niet nodig!!
Wie houdt zich verscholen?
Ook oranje mannen werken hier!
De bandjes worden nu gelegd!
Het overzicht!
Achter de tunnel!
De schuiver!
Deze oranjemannen geven samen een diep gevoel van de tunnel!
Maar ze gaan wel netjes aan de kant!
Deze etage regeert de hele omgeving!
De luiken zijn dichtgeklapt!....ze geven toegang bij de kelder van de tunnel12
Lekker in de schaduw...........en maar schaften!
Wie hield zich verscholen op het oranje dak van WIERINGA
Let ook op de hoed van de timmerman!
De MvO......komt voorbij!
Dit huis aan de Mokkenburgweg wordt het derde huis, dat men sloopt voor het Project Noordhorn!
De ingang van de tunnel vanaf de rotonde!.....met asfalt!
De zwerfkeien liggen steeds in de buurt van de rotonde!
Je kijkt vanuit de rotonde op de tunnel!....met de bult........waarvoor?
De rotonde!
In de schipperstraat
....en de molen!
Ik ben ter hoogte van Kruizinga....er liggen heel wat steentjes!
Het visgraatmotief was hier op de Langestraat!
Ze leggen steeds vijf stenen naast elkaar in een blokje!
........Ziet u maar!....
...Dus ..........dat moet weer over ......later!
9 juli 2014
ZWEDEN Wat wordt de afscheiding?Wat heb ik zelf gebruikt?
De roodbruine haag (op heuphoogte)
De fijne buxushaag (achtertuin)
De fijne buxus (voortuin)
De grove buxushaag (opzij)
De beukhaag op heuphoogte (groen)
Lisdodden (sigaren) in de sloot
De "bolbomen" en de lisdodden!
De 'bolbomen"
Het geheel
De stratenmakershow
De tunnel met aarde er omheen!
Ze leggen 5 stenen naast elkaar horizontaal en dan verticaal!
....vervolgens de luikenshow!
Het heeft behoorlijk geregend!
Verder is er niet veel om te kieken!
Achter buurman Koks ambtswoning de tunnel!
In ieder geval gaat het om het interieur van de tunnel!
Even buiten de tunnel wordt nog driftig gegraven!
Ik zie alleen wat zwarte doek!
Iets verder leggen ze tenminste duidelijke buizen in de grond!
Deze man kruipt omhoog!
De graver tilt ze één voor één!
Dit was het pakket met buizen van onlangs!
Het zwarte doek......en de man neemt de tijd om te roken!
Een kijkje in de tunnel!
Dit moet het standbeeld zijn van WILLEM WIERINGA......het is heel bescheiden op de garage geplaatst.
Dit moet Rina zijn.....op de punt van de garage!
Even zoomen..................nee het zijn knotsen, die ook al staan op het huis en die gemaakt, zeg maar gedraaid door de eigenaar!
.....Hoe zit dat nu met zijn standbeeld op de garage?
Daar heb je het............het zijn geen standbeelden,.............maar wel verdraaid......van hout door de eigenaar!
Nu is Willem Wieringa wel klaar...alleen het schilderwerk en het glas moet nog, maar kan ook later..........voorlopig gaat de heer Wieringa morgen naar het tweede kamer - gebouw voor de ravitaillering van de kamerleden.
In de verte versleept de graver de buizen!
10 juli 2014
Vanwege het regenachtige weer ligt de straat- op- tunnelshow stil.
Dus ik maak er een wandelroute van :
Het Project Noordhorn met de Mokkenburgwegroute!
Dit zijn de luiken waaronder de tunnel ligt.....daar achter zie je de uitgegraven weg aangesloten met de tunnel! ....met activiteiten!
Drie stenen naast elkaar....niks geen visgraatmenu!
....terwijl hier in de Langestraat het visgraat wel ligt!
Ook een luik naar de tunnel!
Tegen de regen een paraplu met een oranje doek!
Bij de luiken ook een tentje tegen de regen!
Hier wordt vandaag geen steen meer gelegd!
..,..en de bandjes.....dat kan bijna niet......te nat!
Een bult scherp zand.....ook te nat!
Ik loop naar de rotonde waar het asfaltal ligt!
Tot in de tunnel!
Het weiland waar HAK behoorlijk thuis heeft gehouden!.....Ziet er nu netjes uit...zelfs geen plassen!
Het vee loopt buiten!
De populieren staan er goed bij....toch mooi een boer die wat moeite neemt!......voor de verrijking van de omgeving!
Door de veetunnel zie ik het weiland van Datema....ze zijn bezig de drainage in het weiland te leggen....de bulten zijn ook weg!
Langs de bocht......de bakens liggen er nog
Daar zie ik de drainagewagen!
De ruwe Iepen langs de bocht!
Het onkruid tussen de keien!
Dit zijn de RUWE IEPEN!
Ze proberen de bandjes toch te leggen!
Vandaag lukt het straatje- leggen niet!
Dit is de foto maakte, die ik maakte van een takje van een der bomen vaan de verrijkte bocht van het Van Starkenborghkanaal!
Uit Google:
De RUWE IEP
13 juli 2014
Weekbericht week 28
10 juli 2014
Werkzaamheden tot 19 juli
Tunnel en brug
De werkzaamheden bij de tunnel lopen op schema.
Rondom de tunnel wordt opgeruimd.
En aan de oostzijde wordt het talud ingezaaid met gras. Ook is de aanvoer van menggranulaat voor de fundering van de weg gestart.
Het granulaat wordt door de tunnel aangevoerd.
Nabij de brug zijn de randelementen gemonteerd.
De komende week gaat GMB verder met aanbrengen van de schampstroken, waarop de barriër wordt geplaatst.
De landhoofden worden behandeld met een coating.
De druklaag van het “brugdek” wordt schoongemaakt en ruw gemaakt voor het aanbrengen van asfalt.
Verruimen Van Starkenborghkanaal
Ook het verruimen van het Van Starkenborgkanaal vordert gestaag en naar tevredenheid.
Momenteel wordt met drie baggerpontons gewerkt.
Deze baggerpontons ontgraven gemiddeld 3.000 m3 specie per dag.
De specie wordt met meerdere beunschepen (een schip met een laadbak) naar de loskades vlakbij de nieuwe brug vervoerd.
Daar staan, aan beide zijden van het kanaal, grote kranen opgesteld om de schepen te lossen.
De specie wordt verwerkt in de grondlichamen van de opritten van de brug.
Voor baggeren en verwerken van de specie is veel van materieel nodig.
Op dit moment worden ingezet:
6 beunschepen
4 vrachtwagen
2 wiellaadschoppen
6 graafmachines
2 grote kranen
3 baggerponton (ponton met een graafmachine)
Het verruimen van het kanaal vindt op dit moment voornamelijk plaats in het deel tussen Noordhorn en Stroobos.
Met twee baggerpontons tussen Stroobos en Zuidhorn.
De derde ponton is een soort bezemwagen, waarmee allerlei kleine graafwerkzaamheden worden uitgevoerd.
In de bouwvak gaan de baggerwerkzaamheden door.
Na bouwvak wordt nog met twee baggerpontons gewerkt.
Naar verwachting worden de werkzaamheden medio november afgerond.
Stremming Langestraat
De werkzaamheden aan de Langestraat worden deze week afgerond en de weg wordt dan weer
opengesteld voor verkeer in twee richtingen.
Werkzaamheden N355 haakse bocht
Inmiddels zijn de betonplaten voor de tijdelijke weg verplaatst naar de oostzijde van de rijbaan. De omleiding zorgt ervoor dat GMB veilig de werkzaamheden kan uitvoeren, zoals het graven van het cunet, frezen van het wegdek profiel en plaatsen van geleidebanden.
Donderdag 17 juli wordt de rijbaan volledig geasfalteerd, zodat vanaf vrijdag over het asfalt kan
worden gereden.
Stremmen haakse bocht N355 van 8 tot 10 augustus
Van 8 augustus tot en met 10 augustus wordt de N355 ter hoogte van de haakse bocht volledig
gestremd.
Dit is nodig om de aansluiting van het oude en het nieuwe tracé te maken.
Dit besluit is genomen in overleg met de verkeerspolitie Groningen, de provincie Groningen en de
gemeente Zuidhorn.
Werkzaamheden tracé N355
Volgende week wordt de puinfundactie aangebracht en geprofileerd van het gehele tracé N355,
vanaf de haakse bocht en vanaf de tunnel.
Het puin wordt met vrachtwagens vanuit Grijpskerkaangevoerd.
Zoals al eerder vermeld gaat het in totaal om 10.000 ton materiaal (2.000 ton per dag).
Reparatie gasleiding Enexis
Deze week is de leiding van Enexis in gebruik genomen.
Op 15 juli wordt de nieuwe leiding van deGasunie in gebruik genomen en 17 juli worden de oude leidingen gereinigd.
Deze werkzaamheden zijn voor de bouwvakantie klaar.
Martens-Van Oord verwijdert de oude zinker na de bouwvak.
Zoals het er nu uitziet in de maand september.
Na de bouwvak wordt het kanaalvak tussen de spoorbrug en hefbrug verdiept.
Sloop woning Mokkenburg 1
Bork Sloopwerken verzorgt de sloop van de door de gemeente Zuidhorn aangekochte woning
Mokkenburg 1.
De woning is aangekocht en wordt gesloopt vanwege de ongelukkige ligging ten
opzichte van de verbindingsweg.
Het verwijderen van de asbestplaten van het dak van de schuur is verschoven van eind deze week
naar begin volgende week.
Volgende week wordt ook de rest van de schuur en de woning gesloopt.
Het puin wordt na de bouwvak afgevoerd.
De grond wordt toegevoegd aan de Gemeentewerf Zuidhorn.
Webcam
De bouw van de tunnel is te volgen via de webcam.
Zie www.provinciegroningen.nl.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 7159 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
De heren waren aan het kaarten
Ik sta bij het huis van buurman Wieringa....daaronder ligt de tunnel!
Zijn de luiken uit?!
Deze komt van het kanaal!.....UNDERBRIDGE UNIT
De oudere stenen zijn nu op.........nu komen er nieuwe stenen bij!?
Ze naderen!
Naast de tunnel moest ook een buis onder de grond!
Dit gedeelte ligt boven het maaiveld!
Hij legt de stenen en .............e ander brengt de stenen!
MvO komt langs van het kanaal!
Het stuift behoorlijk!
....en dat trilt!
Het overzicht....hij goot wat zand over de stenen!
Het picnicken onder een parasol!
De luiken naar de tunnel staan open!
Bestratingsbedrijf
...Hij steekt zijn hoofd naar buiten en begint over het WK.
......In zijn ijver vergeet hij, dat zijn bril rust op zijn hoofdhaar..
...Al spoedig ligt zijn bril op de grond naast de garage...
...Ik wil hem oppakken, maar hij raadt me aan om verder te lopen....
...."Ik pak hem zelf wel"
Dat is zijn oplossing.
...En ieder ging zijn weegs!
Ik loop in het weiland van Holtman!
...Een eenzame shover!
Gaat het om een buis....voor onder de grond!
.....Ook is hier een eenzame wandelaar met een spade!
Je kunt waarachtig bij de tunnel inkijken!
Terug bij de Langestraat!
De straat wordt bereden!
Picnicen en ....kaarten leggen!
Bij een luik steekt iemand zijn hoofd boven het maaiveld!.....
....Dit is geen nep, maar helemaal echt!
Een Wieringa!
De opruimdienst
De overbodige platen!
Alles opgeruimd!
De hekken worden geplaatst langs de (Lange)straat!
Binnenkort vakantie!
Aan de beide zijden hekken
15 juli 2014
Quatorze juillet l'anniversaire d'EMMA DE HAAN
2014
De heg is ingekort voor een deel!
De doorbraak
Inspectie of bekijken
17 juli 2014
Tunnel
Vaste brug
Stremming Langestraat
Stremmen haakse bocht N355 van 8 tot 10 augustus
Werkzaamheden tracé N355
Reparatie gasleiding Enexis
Sloop woning Mokkenburg 1
Webcam
Contactpersoon GMB en noodnummer
De WIERINGA en KOK-show
De reparateur bij de IVECO
14 zaterdag 19 juli 2014
NOORDHORN De provincie geeft toe, dat de helling die is gerealiseerd in de nieuwe tunnel in de Langestraat in Noordhorn anders is uitgevoerd dan aanvankelijk de bedoeling was.
Omwonenden trokken onlangs aan de bel.
Hartelijk dank voor uw e- mail.
Hallo Jan Thijs,
Fragment van mijn site.
ZEVENDE GENERATIE
Groet
23 juli 2014
SIP BOK HOLTMAN
Hij opent een dansje.....maar blijft toch erg verlegen!
NOORDHORN- De gebeeldhouwde haan bij obs De Molshoop te Noordhorn dient een plekje te krijgen bij het dorpshuis.
10 juli 2014
Vanwege het regenachtige weer ligt de straat- op- tunnelshow stil.
Dus ik maak er een wandelroute van :
Het Project Noordhorn met de Mokkenburgwegroute!
Dit zijn de luiken waaronder de tunnel ligt.....daar achter zie je de uitgegraven weg aangesloten met de tunnel! ....met activiteiten!
Drie stenen naast elkaar....niks geen visgraatmenu!
....terwijl hier in de Langestraat het visgraat wel ligt!
Ook een luik naar de tunnel!
Tegen de regen een paraplu met een oranje doek!
Bij de luiken ook een tentje tegen de regen!
Hier wordt vandaag geen steen meer gelegd!
..,..en de bandjes.....dat kan bijna niet......te nat!
Een bult scherp zand.....ook te nat!
Ik loop naar de rotonde waar het asfaltal ligt!
Tot in de tunnel!
Het weiland waar HAK behoorlijk thuis heeft gehouden!.....Ziet er nu netjes uit...zelfs geen plassen!
Het vee loopt buiten!
De populieren staan er goed bij....toch mooi een boer die wat moeite neemt!......voor de verrijking van de omgeving!
Door de veetunnel zie ik het weiland van Datema....ze zijn bezig de drainage in het weiland te leggen....de bulten zijn ook weg!
Langs de bocht......de bakens liggen er nog
Daar zie ik de drainagewagen!
De ruwe Iepen langs de bocht!
Het onkruid tussen de keien!
Dit zijn de RUWE IEPEN!
Ze proberen de bandjes toch te leggen!
Vandaag lukt het straatje- leggen niet!
Dit is de foto maakte, die ik maakte van een takje van een der bomen vaan de verrijkte bocht van het Van Starkenborghkanaal!
Uit Google:
De RUWE IEP
13 juli 2014
Weekbericht week 28
10 juli 2014
Werkzaamheden tot 19 juli
Tunnel en brug
De werkzaamheden bij de tunnel lopen op schema.
Rondom de tunnel wordt opgeruimd.
En aan de oostzijde wordt het talud ingezaaid met gras. Ook is de aanvoer van menggranulaat voor de fundering van de weg gestart.
Het granulaat wordt door de tunnel aangevoerd.
Nabij de brug zijn de randelementen gemonteerd.
De komende week gaat GMB verder met aanbrengen van de schampstroken, waarop de barriër wordt geplaatst.
De landhoofden worden behandeld met een coating.
De druklaag van het “brugdek” wordt schoongemaakt en ruw gemaakt voor het aanbrengen van asfalt.
Verruimen Van Starkenborghkanaal
Ook het verruimen van het Van Starkenborgkanaal vordert gestaag en naar tevredenheid.
Momenteel wordt met drie baggerpontons gewerkt.
Deze baggerpontons ontgraven gemiddeld 3.000 m3 specie per dag.
De specie wordt met meerdere beunschepen (een schip met een laadbak) naar de loskades vlakbij de nieuwe brug vervoerd.
Daar staan, aan beide zijden van het kanaal, grote kranen opgesteld om de schepen te lossen.
De specie wordt verwerkt in de grondlichamen van de opritten van de brug.
Voor baggeren en verwerken van de specie is veel van materieel nodig.
Op dit moment worden ingezet:
6 beunschepen
4 vrachtwagen
2 wiellaadschoppen
6 graafmachines
2 grote kranen
3 baggerponton (ponton met een graafmachine)
Het verruimen van het kanaal vindt op dit moment voornamelijk plaats in het deel tussen Noordhorn en Stroobos.
Met twee baggerpontons tussen Stroobos en Zuidhorn.
De derde ponton is een soort bezemwagen, waarmee allerlei kleine graafwerkzaamheden worden uitgevoerd.
In de bouwvak gaan de baggerwerkzaamheden door.
Na bouwvak wordt nog met twee baggerpontons gewerkt.
Naar verwachting worden de werkzaamheden medio november afgerond.
Stremming Langestraat
De werkzaamheden aan de Langestraat worden deze week afgerond en de weg wordt dan weer
opengesteld voor verkeer in twee richtingen.
Werkzaamheden N355 haakse bocht
Inmiddels zijn de betonplaten voor de tijdelijke weg verplaatst naar de oostzijde van de rijbaan. De omleiding zorgt ervoor dat GMB veilig de werkzaamheden kan uitvoeren, zoals het graven van het cunet, frezen van het wegdek profiel en plaatsen van geleidebanden.
Donderdag 17 juli wordt de rijbaan volledig geasfalteerd, zodat vanaf vrijdag over het asfalt kan
worden gereden.
Stremmen haakse bocht N355 van 8 tot 10 augustus
Van 8 augustus tot en met 10 augustus wordt de N355 ter hoogte van de haakse bocht volledig
gestremd.
Dit is nodig om de aansluiting van het oude en het nieuwe tracé te maken.
Dit besluit is genomen in overleg met de verkeerspolitie Groningen, de provincie Groningen en de
gemeente Zuidhorn.
Werkzaamheden tracé N355
Volgende week wordt de puinfundactie aangebracht en geprofileerd van het gehele tracé N355,
vanaf de haakse bocht en vanaf de tunnel.
Het puin wordt met vrachtwagens vanuit Grijpskerkaangevoerd.
Zoals al eerder vermeld gaat het in totaal om 10.000 ton materiaal (2.000 ton per dag).
Reparatie gasleiding Enexis
Deze week is de leiding van Enexis in gebruik genomen.
Op 15 juli wordt de nieuwe leiding van deGasunie in gebruik genomen en 17 juli worden de oude leidingen gereinigd.
Deze werkzaamheden zijn voor de bouwvakantie klaar.
Martens-Van Oord verwijdert de oude zinker na de bouwvak.
Zoals het er nu uitziet in de maand september.
Na de bouwvak wordt het kanaalvak tussen de spoorbrug en hefbrug verdiept.
Sloop woning Mokkenburg 1
Bork Sloopwerken verzorgt de sloop van de door de gemeente Zuidhorn aangekochte woning
Mokkenburg 1.
De woning is aangekocht en wordt gesloopt vanwege de ongelukkige ligging ten
opzichte van de verbindingsweg.
Het verwijderen van de asbestplaten van het dak van de schuur is verschoven van eind deze week
naar begin volgende week.
Volgende week wordt ook de rest van de schuur en de woning gesloopt.
Het puin wordt na de bouwvak afgevoerd.
De grond wordt toegevoegd aan de Gemeentewerf Zuidhorn.
Webcam
De bouw van de tunnel is te volgen via de webcam.
Zie www.provinciegroningen.nl.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 7159 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
De heren waren aan het kaarten
Ik sta bij het huis van buurman Wieringa....daaronder ligt de tunnel!
Zijn de luiken uit?!
Deze komt van het kanaal!.....UNDERBRIDGE UNIT
De oudere stenen zijn nu op.........nu komen er nieuwe stenen bij!?
Ze naderen!
Naast de tunnel moest ook een buis onder de grond!
Dit gedeelte ligt boven het maaiveld!
Hij legt de stenen en .............e ander brengt de stenen!
MvO komt langs van het kanaal!
Het stuift behoorlijk!
....en dat trilt!
Het overzicht....hij goot wat zand over de stenen!
Het picnicken onder een parasol!
De luiken naar de tunnel staan open!
Bestratingsbedrijf
14 juli 2014
Ik loop langs de garage van buurman Kok!.....Hij steekt zijn hoofd naar buiten en begint over het WK.
......In zijn ijver vergeet hij, dat zijn bril rust op zijn hoofdhaar..
...Al spoedig ligt zijn bril op de grond naast de garage...
...Ik wil hem oppakken, maar hij raadt me aan om verder te lopen....
...."Ik pak hem zelf wel"
Dat is zijn oplossing.
...En ieder ging zijn weegs!
Ik loop in het weiland van Holtman!
...Een eenzame shover!
Gaat het om een buis....voor onder de grond!
.....Ook is hier een eenzame wandelaar met een spade!
Je kunt waarachtig bij de tunnel inkijken!
Terug bij de Langestraat!
De straat wordt bereden!
Picnicen en ....kaarten leggen!
Bij een luik steekt iemand zijn hoofd boven het maaiveld!.....
....Dit is geen nep, maar helemaal echt!
Een Wieringa!
De opruimdienst
De overbodige platen!
Alles opgeruimd!
De hekken worden geplaatst langs de (Lange)straat!
Binnenkort vakantie!
Aan de beide zijden hekken
15 juli 2014
Quatorze juillet l'anniversaire d'EMMA DE HAAN
2014
De heg is ingekort voor een deel!
De doorbraak
Inspectie of bekijken
Optocht of afmars!
GENEALOGIE DE HAAN
Hallo Jan Thijs,
Ik heb met belangstelling uw site gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat wij dezelfde stamvader hebben.
Mijn naam is Peter de Haan en woonachtig in Enschede.
Mijn vader is in Sneek geboren.
Mijn achternaamgever is Gerrit Douwes de Haan.
Zijn vader is Douwe Gerrits en hij is een broer van uw bet-overgrootvader Foppe Gerrits.
Hun vader is Gerrit Lykles en hij had een broer Egbert Lykles.
Deze Egbert was gecomprimeerde van het Westerkwartier en woonachtig in Opende .(Gr.)
Aan de gevel van een kerkje van Opende is in 1748 een gedenksteen aangebracht .
Daarop staat de naam “Egbert Lykles de Haan”, een wapen en een vrome tekst.
Zie voor een beschrijving de site genealogie van “Tjoelker-Schuuring”.
Egbert noemde zich dus in 1748 al “de Haan”.
Blijkens het kerkboek van Opende noemde zijn zoon Lykle Egberts (1738-1814) zich bij zijn huwelijk in 1762 ook al “de Haan”
Al zijn kinderen en kleinkinderen namen zijn achternaam aan.
Zeer waarschijnlijk hebben bijna alle familieleden zich na overleg de naam “de Haan”aangenomen want zij woonden allen bij elkaar in de buurt.
Hoe het precies gegaan is, is uiteraard niet na te gaan.
Ik hoop u naar genoegen te hebben ingelicht.
Indien u nog vragen hebt dan zal ik ze, voor zover het mogelijk is, graag beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Peter de Haan.
17 juli 2014
Van huis op stap
Ik sta al bijna op de tunnel!
Rechts zie ik veel grauw en geen groen!
In de verte zie ik ze bezig met het tracé achter de tunnel!
De GMB rijdt rond van het kanaal naar de tunnel en het kantoor!
De sloop is begonnen:
MOKKENBURGWEG 1
Aan de LANGESTRAAT waren ze ook al actief bij twee huizen!
Die zijn al lang weer weg!
De bluscontrole
Het wordt gemeentegrond!
Mijn afscheid!!
Ik fiets naar het kanaal!
Een schip met bagger!
Drie personen staan op de hoge brug!
Bij nader bekijken zijn ze waarschijnlijk van Oosterhof!
Ik ken de rechter nog van het asfalteren van de rotonde!
De balustrade is nog van hout!
KNOL
Het hekwerk zal nog gebruikt worden binnenkort!
Aan de beide zijden wordt met bagger gewerkt!
ZWAMA uit Grijpskerk!
Het overzicht!
Beneden vrachtwagens met bagger!
De baggerbrengers!
Hij brengt ijzeren platen!
De kraan op de de hoge brug!
De graver langs de weg in de buurt van de hoge brug!
SIK BOK HOLTMAN |
De achtertuin van Jens' opa
Weekbericht week 29
Weekbericht week 29
17 juli 2014
Geen weekbericht tot half augustus
De komende drie weken verschijnt er, in verband met de vakantieperiode, geen weekbericht.
Het eerstvolgende weekbericht verschijnt uiterlijk vrijdag 15 augustus.
In de vakantieperiode is Janko Haaksema (GMB) bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71 59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
Tunnel
De betonwerkzaamheden bij de tunnel zijn afgerond.
De rijbaan kan dan ook zonder problemen worden geasfalteerd.
In week 31 worden aan beide kanten van de tunnel kolken geplaatst voor de waterhuishouding.
Diezelfde week worden ook de trottoirbanden bij de in-en –uitrit van de tunnel aangebracht en
wordt het riool aangepast.
Vaste brug
De afgelopen week is de laatste grond voor het grondlichaam noord aangevoerd.
De tijdelijke fietstunnel en het fietspad zijn verwijderd.
De laad- en loslocatie wordt de komende twee weken verwijderd.
De weg langs het Van Starkenborgkanaal blijft nog vier weken gestremd vanwege diverse activiteitenrondom de brug.
En in week 33 starten de herstelwerkzaamheden aan de weg Van Starkenborghkanaal Noord, ter hoogte van de brug.
Verruimen Van Starkenborghkanaal
Zoals vorige week gemeld gaat het verruimen van het Van Starkenborgkanaal gestaag verder.
Tot en met de bouwvak wordt gewerkt tussen Stroobos en Zuidhorn.
Naar verwachting worden de werkzaamheden medio november afgerond.
Tot en met de bouwvak wordt gewerkt tussen Stroobos en Zuidhorn.
Naar verwachting worden de werkzaamheden medio november afgerond.
Stremming Langestraat
De weg is weer opengesteld voor verkeer in twee richtingen.
Stremmen haakse bocht N355 van 8 tot 10 augustus
Deze week is de rijbaan nabij de haakse bocht geasfalteerd.
Vanaf morgen, vrijdag 18 juli, kan over het asfalt worden gereden.
Vanaf morgen, vrijdag 18 juli, kan over het asfalt worden gereden.
Wel wordt, om de aansluiting van het oude en het nieuwe tracé te maken, van 8 tot en met 10
augustus de N355 ter hoogte van de haakse bocht volledig gestremd.
Dit besluit is genomen in overleg met de verkeerspolitie Groningen, de provincie Groningen en de gemeente Zuidhorn.
Dit besluit is genomen in overleg met de verkeerspolitie Groningen, de provincie Groningen en de gemeente Zuidhorn.
Werkzaamheden tracé N355
De puinfundatie van het gehele wegtracé N355 is aangebracht.
In de bouwvak wordt de puinfundatie vanaf tunnel tot haakse bocht geëgaliseerd.
Daarna kan worden geasfalteerd.
Het asfalteren wordt in week 33 voorbereid.
Het asfalt wordt in drie lagen aangebracht, vanaf de tunnel in Noordhorn.
Dit duurt twee weken.
In de bouwvak wordt de puinfundatie vanaf tunnel tot haakse bocht geëgaliseerd.
Daarna kan worden geasfalteerd.
Het asfalteren wordt in week 33 voorbereid.
Het asfalt wordt in drie lagen aangebracht, vanaf de tunnel in Noordhorn.
Dit duurt twee weken.
Maandag 15 september: opening N355 en tunnel
Maandag 15 september in de middag opent Mark Boumans, gedeputeerde van de provincie
Groningen, samen met Bert Swart, burgemeester van de gemeente Zuidhorn en Els van Grol,
directeur Netwerkmanagement van Rijkswaterstaat Noord-Nederland het nieuwe deel van de N355
met bijbehorende tunnel.
Dit heuglijke feit willen wij niet ongemerkt voorbij laten gaan.
Zo snel mogelijk na de vakantie, tweede helft augustus, informeren wij u over het programma en de invulling daarvan.
Reparatie gasleiding Enexis
Deze week is de nieuwe leiding van de Gasunie in gebruik genomen.
De oude leidingen worden gereinigd en na de bouwvak verwijdert Martens-Van Oord de oude zinker.
Zoals het er nu uitziet in de maand september.
Na de bouwvak wordt het kanaalvak tussen de spoorbrug en hefbrug verdiept.
Sloop woning Mokkenburg 1
Bork Sloopwerken is inmiddels gestart met de sloop van de door de gemeente Zuidhorn aangekochte
woning Mokkenburg 1.
Het puin wordt na de bouwvak afgevoerd.
De grond wordt toegevoegd aan de Gemeentewerf Zuidhorn.
Webcam
De bouw van de tunnel is te volgen via de webcam.
Zie www.provinciegroningen.nl.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71.
De glaszetters
Ik zag mevrouw Wieringa spreken met onder meer de Staphorster,.......maar waar het over ging..... ik kan het u niet vertellen!
.....Ze waren aan het graven vlakbij de heg van Wieringa!
Voor de HITACHIbestemd
De glaszettershow bij Wieringa!
Vervolgens achter de tunnel ......in het weiland van Holtman!....Heel stiekem duikt de naam naar boven KOK
Daar heb je hem!........Nu begint de KOK-show
De walgraver!
De schuiver
De puinfundatie!!.....is dat niet extreem deftig!
De gladgestreken N355 met PUINFUNDATIE
De schuiver!
Overleg!
Je ziet de ingang van de tunnel.............de N355 en de KOK- show!.........en het dorpsgezicht met de molen!
Alles in één drukje!
Hier worden blijkbaar wat kabels gelegd bij Wieringa!
Ik nader de hoge brug op de fiets!
Deze staat hier......werkloos!.....maar wat een hoogte!
Komt hier de afrit?
De hoge brug!....
....Krijgt hij een naam?
De graver wijst precies aan het tunneltje voor fietsers bij het kanaal!
Waar de by-pass met het tunneltje was.....ze zijn nu verdwenen!
MvO werkt rustig door!
De sleper heeft pech!
Het tunneltje voor fietsers is opgeruimd!
De bagger!
Hier lag de by-pass voor de fietsers onder een tunneltje met asfalt............zelfs de asfalt is opgeruimd!
Brogress
Hij wijst de tunnel van de bypass aan!
Het interieur van de kantine bij het kanaal!
SIK BOK VAN HOLTMAN |
20 juli 2014
Canon PowerShot SX700
Pluspunten
+ Groot zoombereik
+ Prijs
+ goede beeldkwaliteit
+ Macrostand vanaf één dentimeter
+ Stereomicrofoon
Minpunten
- Draaiwieltje vrij stroef
_ Geen ingebouwde gps
De Canon PowerShot SX700 is een allround travelzoom met een bereik van 25-750 millimeter
(30x optische zoom), voorzien van wifiondersteuning en een PASM- draaiwieltje.
Deze Canon onderscheidt zich in vergelijking met andere travelzooms niet zozeer door zijn specificaties, maar wel door zijn goede beeldkwaliteit en scherpe prijs.
Alle foto's van deze site zijn gemaakt met een Canon, waarover ik tevreden ben, helaas heb ik maar één exemplaar.
Bij pech kan ik geen foto's meer maken.
Eigenlijk is dat een beetje link.
Als ik een nieuwe koop, heb ik altijd één achter de hand, dus geen probleem!
Terug naar de bewoonde wereld!
Sloopwaardig?
Ik zie nu alleen maar puin!
BORK
Sloopt de woning aan de rotonde!
De rotonde met het asfalt tot in de tunnel!
Aan de weerszijden staan de eiken..........het lege gedeelte vraagt om nieuwe eiken, zodat de Noordhorner GAST in ere wordt hersteld!
Het uitzicht!
De twee Baggerverslepers van bij het kanaal!
Ik sta bij het huis van buurman Wieringa!
21 juli 2014
(JB) bedankt!!
14 zaterdag 19 juli 2014
DAGBLAD VAN HET NOORDEN
'Provincie praat recht wat krom is'
Koos Bijlsma
NOORDHORN De provincie geeft toe, dat de helling die is gerealiseerd in de nieuwe tunnel in de Langestraat in Noordhorn anders is uitgevoerd dan aanvankelijk de bedoeling was.
Omwonenden trokken onlangs aan de bel.
Volgens hen is de damwand veel steiler uitgevallen dan eerder op papier was voorzien.
Zij vrezen hierdoor extra overlast in de vorm van lawaai, trillingen en uitlaatgassen.
Omdat ze naar eigen zeggen bij de provincie aan de dichte deur kwamen, deden ze hierover hun beklag bij de VVD- fractie in de gemeenteraad van Zuidhorn.
Voor de liberale fractievoorzitter René Westerhoff- Dijkinga was dit aanleiding hierover een waslijst aan schriftelijke vragen te stellen aan het college van B en W.
Behalve verantwoordelijk voor de uitvoering is de provincie belast met het toezicht op het werk.
Om die reden speelde het Zuidhorner college de vragen door naar de provincie.
In de beantwoording wordt toegegeven dat er meetfouten zijn gemaakt.
_________________
VVD: Inwoners
van Noordhorn
voelen zich
belazerdIn de plannen was uitgegaan van een te overbruggen hoogteverschil van 4,65 meter.
Bij de behandeling van de bezwaren bij de Raad van State in Den Haag is destijds dit cijfer gepresenteerd.
In werkelijkheid bedraagt het hoogteverschil 5.80 meter.
"Een en ander is het gevolg van een nadere uitwerking van het oorspronkelijke ontwerp", schrijft hoofd R.J. Bodsma van de afdeling beton- en waterbouw bij de provincie.
Om er geruststellend aan toe te voegen:
"Hoewel de gerealiseerde tunnel afwijkt van het gepresenteerde model leidt dit niet tot andere uitkomsten van de onderzoeken".
Volgens raadslid Westerhoff voelen de omwonenden zich door de gang van zaken belazerd.
"Om de helling te kunnen nemen, moeten automobilisten het gaspedaal straks dieper indrukken.
Je mag verwachten dat dit leidt tot meer hinder in de vorm van fijnstof, lawaai en trillingen".
Volgens Westerhoff staan de bezwaarden met de rug tegen de muur nu de tunnel reeds is gerealiseerd.
"Als op termijn kan worden aangetoond dat er sprake is van extra overlast, zullen wij als VVD aandringen op aanvullende maatregelen.
Daar hebben de omwonenden recht op".
Dat de provincie zich doof toonde voor de klachten van de omwonende vindt Westerhoff kwalijk.
Dat geldt in zijn ogen ook voor het feit dat de provincie zowel verantwoordelijkheid draagt voor de uitvoering van het werk als de uitoefening van het toezicht.
"Zo keurt de slager zijn eigen vlees en praat de provincie in haar antwoorden recht wat krom is.
Wie zegt mij dat bij de andere infrastructurele werken die de provincie de komende tijd nog uitvoert in onze gemeente (bruggenbouw en aanleg rondweg Aduard Aduard en dergelijke) niet in herhaling valt?
Wij zijn hierover bezorgd".
Je komt uit de tunnel en dan zie je de bocht in de N355!!.......Toch slim........voorzichtigheid voor de automobilist!
Hallo Peter de Haan,
Hallo Peter de Haan,
Hartelijk dank voor uw e- mail.
Het rode gedeelte is voor mij helemaal nieuw.
Bedankt voor deze informatie!
Hallo Jan Thijs,
Ik heb met belangstelling uw site gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat wij dezelfde stamvader hebben.
Mijn naam is Peter de Haan en woonachtig in Enschede. Mijn vader is in Sneek geboren.
Mijn achternaamgever is Gerrit Douwes de Haan.
Zijn vader is Douwe Gerrits en hij is een broer van uw bet-overgrootvader Foppe Gerrits.
Hun vader is Gerrit Lykles en hij had een broer Egbert Lykles.
Deze Egbert was gecomprimeerde van het Westerkwartier en woonachtig in Opende .(Gr.)
Aan de gevel van een kerkje van Opende is in 1748 een gedenksteen aangebracht .
Daarop staat de naam “Egbert Lykles de Haan”, een wapen en een vrome tekst.
Zie voor een beschrijving de site genealogie van “Tjoelker-Schuuring”.
Egbert noemde zich dus in 1748 al “de Haan”.
Blijkens het kerkboek van Opende noemde zijn zoon Lykle Egberts (1738-1814) zich bij zijn huwelijk in 1762 ook al “de Haan”
Al zijn kinderen en kleinkinderen namen zijn achternaam aan.
Zeer waarschijnlijk hebben bijna alle familieleden zich na overleg de naam “de Haan”aangenomen want zij woonden allen bij elkaar in de buurt.
Hoe het precies gegaan
is, is uiteraard niet na te gaan.
Ik hoop u naar genoegen te hebben ingelicht.
Indien u nog vragen hebt dan zal ik ze, voor zover het mogelijk is, graag beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Peter de Haan.
Hou oud bent u?
Ik ben ook in Sneek geboren!
Wat werd bedoeld met gecomprimeerde?
De site genealogie Tjoelker- Schuuring zal ik graag lezen!!
Momenteel maak ik een site over mijn dorp NOORDHORN, waar ze 3 bruggen bouwen, een rotonde en een tunnel, benevens de bochtverruiming van het Van Starkenborghkanaal in 3 jaar!
Voor mij betekent, dat ik elke dag foto's maak om alles te volgen voor mijn site.
Dit maak ik één keer mee in mijn leven! (Ik ben 70 jaar en gepensioneerd)
Fragment van mijn site.
In één gezin koos men verschillende achternamen namelijk "DE HAAN"en "VISSER"
ZEVENDE GENERATIE
ACHTTIENDE EEUW
Foppe Gerrits DE HAAN
Geboren 16-06-1752 te Drachten Gedoopt 30 juli 1752 te Drachten Overleden 19 augustus1828 te Tietjerk
(Hij nam in 1811 de achternaam DE HAAN aan en Lammert Gerrits de achternaam VISSER.
De nakomeling van Foppe Gerrits vestigden zich in Suameer en die van Lammert Gerrits in Steggerda (Westellingwerf))
Beroep: arbeiders- veenbaas
Getrouwd met: Lutske Berends Hofman
Geboren 1 februari 1761 te Duurswoude . Overleden 18 augustus 1828 te Tietjerk (moeder: Fettje Davids
Getrouwd 25 mei 1783 te Drachten
Groet
Jan Thijs de Haan
23 juli 2014
Daar ligt dus de tunnel..........één klomp beton in het dorp.........als je nu Zuidhorn vergelijkt met Noordhorn...........zo dominant is die tunnel........daar kan niemand tegen op!
Nogmaals:
WAARIN EEN KLEIN DORP.........GROOT KAN ZIJN!
Door het raam aan de voorkant!.....en dan heb je de molen ook al!
Deze foto is gemaakt naast het huis van Wieringa!
c'est la musique................. le beton
De GMB- ers houden vakantie!
Bij de hoge weg wordt nog gewerkt....de by-pass wordt weggewerkt!
Het baggeren gaat gewoon door!
De ZWAMA's .........komen en gaan!
Waar werken ze onder de brug?
SIP BOK HOLTMAN
Hij opent een dansje.....maar blijft toch erg verlegen!
Beroemd onder de baggerschepen!
De Mokkenburgweg 1 is wijlen.......
.....Je ziet nog de put van de fundamenten!
De gas is nu in orde!
De weg wordt weer in orde gemaakt!
De PROGRESS baggert!
Het overzicht bij de spoorbrug!
Dit zijn ganzen met een grijs exemplaar aan het hoofd!
De verruiming van het kanaal!.....de gele boeien werden dus groene....waarom??
24 juli 2014
De indrukwekkende stoet lijkwagens op weg van Eindhoven naar Hilversum24 juli 2014
Foto ANP/Remko de Waal
NOORDHORN- De gebeeldhouwde haan bij obs De Molshoop te Noordhorn dient een plekje te krijgen bij het dorpshuis.
........maar het mag ook bij ons in de tuin!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten