NOORDHORN JUNI 2014








1 juni 2014
Het beton storten!

Langzamerhand is alles volgestort?............. Nee de achterwand nog niet!

Rond de tunnel wordt gegraven!

De slang voor het storten!

Activiteit rond de tunnel!!



Vanuit het achterraam !





Bijna glad!
Buizen lopend vanaf de kelder!
Hier wordt buiten de tunnel nog gewerkt!



Een dag later.....de vreselijk matte dag..........het is te zien aan de platen!




Beter weer........Vandaag ruimen ze het laatste van de kraan op.
Ik knip de beuken in de voortuin.
Dan hoor ik en stem.
Die roep:
"Ik kijk neer op jou".
Ik kijk naar het verkeer, misschien heeft iemand zijn raam geopend!
Er valt me niets op.
Ik knip verder.
Dan hoor ik weer de stem, die zegt:
"Ik kijk neer op jou!"
Deze keer kijk ik omhoog............, je moet toch wat.
In de hoogte zie ik de buurman op zijn dak.
Hij haalt het asbest van het dak.
Ik stamel dan:
"Goh, ben jij het!"
Ik ga mijn weg weer!





Ik maak een praatje met de chauffeur van de vrachtwagen.
Hij haalt het restje van de kraan op. 
Volgende week komen ze om de tweede kraan op te halen!

3 juni 2014
Hallo Jan Thijs,
Wat leuk die foto's van jullie op de boot.
Dat hadden jullie ook wel verdiend na zo.......lang zoveel overlast.
Nu konden jullie vanaf het water alles eens bekijken.
Ook de grootste liggers van dichtbij.
Maar als je de reportages van jouw zo bekijkt,dan schieten de harde werkers aardig op.
Wat wel grappig is,dat er op de brug stond
' De grootste liggers van de wereld en omstreken'.
Waarom moest dat van de omstreken er bij,als het toch al de grootsten van de wereld zijn ?
Ik hoop,dat jullie genoten hebben van deze bijzondere uitnodiging.
Jan, ga nog lekker even zo door met je reportages.
Groetjes uit Lelystad,






Herman en Janny.





Behalve de ramen krijgt ook het dak van buurman Wieringa een beurt!
Rustig hervatten van de werkzaamheden.
Het meeste moet gebeuren ronde de tunnel:
Het aanvullen van de aarde rond de tunnel, het laatste storten van beton bij de tunnel en het wegwerken van de bult vlak voor de tunnel!
De riool wordt gelegd via de tunnel!
Dus HAK is present!
De buizen worden gelegd!..........Zie ook het verwijderen van de bult voor de tunnel!........in de verte!
De bekisting van de wand van de tunnel!
Wat kun je allemaal doen niet voor zo'n gammel huisje?......
Uw invulling?!
De Zwollenaar komt een praatje maken!
De Staphorster, René en ewen derde
Net heb ik een gesprek gehad met de Zwollenaar.
Hij vroeg naar mijn welstand.
Die was er wel.
Hij vertelde, dat hij gezet op een klus, die had te maken met de verzwaringen van de dijken.
In de gauwigheid vernam ik niet duidelijk, waar de klus was.
Hij ging daar drie dagen per week werken bij deze verzwaring van de dijk en de resteren dagen besteedde hij aan het Project Noordhorn.

Het graven rond de tunnel!

Het werken aan het huis van buurman Wieringa door de aannemer Hoekstra.
Ik sta hier voor mijn plaat.
Wieringa voedert de eend met brood.
Hij vraagt of ik dat ook wil?
Ik wijs hem op mijn wang en roep iets van:
"Ik gebruik altijd kauwgom, sinds ik stopte met roken"!
De buis verloopt in de sloot voor het huis van buurman Wieringa!
Buizen met kromming!
De bekisting van de wand!
Het graven van de bult voor de ingang van de tunnel!
Volgens de Zwollenaar werd de grond weggehaald door boer Holtman!.
Hij kan het zelf gebruiken!
Buurman Wieringa werkt als nieuwsgierig Aagje mee!
De bekisting!
Ik maak een rondje langs de tunnel.
Aan het eind maakt men de grond gladder voor de asfaltering van de rotonde naar de tunnel!
Ik zie enkele bochtjes!
Het zal wel doorlopen tot voor  buurman Kruizinga!
Hij maakt de tuin glad!
De sloot is volgestort......wanneer herstellen ze dat?
Het heeft veel te maken met water!
De buizen en het......overleg!
De volgende brug.......de SPOORbrug
4 juni 2014
hoofdvaarweg_Lemmer_Delfzijl.jpg






Persbericht Groen licht voor bruggen bij Zuidhorn en rondweg Aduard

Bijgaand ontvangt u het persbericht van de provincie Groningen waarin groen licht wordt gegeven voor de aanleg van twee nieuwe bruggen in Zuidhorn en een nieuwe rondweg om Aduard.

Zoals eerder aangegeven, organiseren wij op 11 juni een vragenuur om betrokkenen en belanghebbende de gelegenheid te geven om vragen te stellen over het besluit van Gedeputeerde Staten, het verdere proces, de planning en de versoberingsopties. Op dat moment is nog geen aangepast ontwerp klaar.

Dit ‘vragenuurtje’ is op woensdag 11 juni van 18.00 uur tot 20.00 uur in zalencentrum Balk in Zuidhorn. U bent van harte welkom.
PERSBERICHT


Groningen, 3 juni 2014


Groen licht voor bruggen Zuidhorn en rondweg Aduard

De provincie Groningen geeft groen licht voor de aanleg van twee nieuwe
bruggen bij Zuidhorn en een nieuwe rondweg om Aduard. Bij Zuidhorn worden
de huidige beweegbare brug ('tafelbrug') en de spoorbrug vervangen door
nieuwe bruggen. Bij Aduard kiezen Gedeputeerde Staten voor een gefaseerde
uitvoering. Eerst wordt begonnen met de aanleg van een rondweg met een
aansluiting op de provinciale weg N355 bij Nieuwklap. In een later stadium komt
er ook een nieuwe brug bij Aduard. Provinciale Staten moeten na de zomer nog
instemmen met de plannen.

Voor de brug bij Aduard is nog geen sluitende financiële dekking. De dekking moet
gevonden worden in meevallers uit andere projecten en besparingen in het bestaande
ontwerp. De provincie gaat samen met het Rijk op zoek naar mogelijkheden om te
besparen op het ontwerp van de tafelbrug in Zuidhorn en de brug in Aduard.
Eind dit jaar verwachten de provincie Groningen en Rijkswaterstaat meer duidelijkheid
te hebben over meevallers en tegenvallers op andere projecten van de hoofdvaarweg
Lemmer-Delfzijl, waar het Van Starkenborghkanaal deel van uit maakt. Dan wordt ook
besloten welke aanpassingen aan de bruggen nodig zijn

Rondweg Aduard
Om de leefbaarheid in Aduard te verbeteren wordt om het dorp een rondweg
aangelegd, die bij Nieuwklap aansluit op de provinciale weg N355. De provincie stelt
nu eerst 16 miljoen euro beschikbaar voor de aanleg van de rondweg en het
vernieuwen van de aansluiting op de Friesestraatweg en de brug bij Nieuwklap.
De werkzaamheden voor de rondweg en de aansluiting bij Nieuwklap gaan begin 2015
van start en moeten eind 2016 klaar zijn.

Beweegbare brug Zuidhorn
De huidige beweegbare brug tussen Noordhorn en Zuidhorn wordt vervangen door een
nieuwe die hoger is en een grotere doorvaartbreedte heeft voor de scheepvaart. De
brug kost circa 12 miljoen euro. Naar verwachting wordt vóór de zomer van 2015
begonnen met de werkzaamheden, als de nieuwe vaste brug, de rondweg bij
Noordhorn en de tunnel klaar zijn. Zomer 2016 moet de nieuwe beweegbare brug klaar
zijn.


Spoorbrug Zuidhorn
De huidige spoorbrug bij Zuidhorn wordt vervangen door een langere en hogere brug.
Daarbij worden de noord- en zuidoever van het Van Starkenborghkanaal aangepast.
In totaal stelt het Rijk hiervoor ongeveer 32 miljoen euro beschikbaar. De nieuwe brug
komt aan de oostkant, vlak naast de huidige brug te liggen en is voorbereid op de komst
van een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden vanaf 2018. De bedoeling is
dat de werkzaamheden voor de vervanging van de brug eind 2015 van start gaan. In
2018 moet de nieuwe brug klaar zijn. De algehele projectleiding ligt bij de provincie.
ProRail voert het grootste deel van de werkzaamheden uit..

Hoofdvaarweg
De provincies Groningen, Fryslân en Rijkswaterstaat werken aan de verbetering van de
hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl; Rijkswaterstaat is de belangrijkste financier.
De vaarweg wordt dieper en breder gemaakt en een aantal bruggen wordt vervangen.
Daardoor moeten grotere schepen vlot en veilig kunnen varen. Dan gaat het onder
meer om klasse Va-schepen. Dat zijn schepen van 110 bij 11,4 meter met een gewicht
van minimaal 3.000 ton. Zo is de weg vrij voor meer transport over water.

De geveltoeristen te weten buurman Wieringa en de Hoekstraman
Een inside look bij wie?......vergeten te kijken!
Is hij een HAK- ker?....of niet!
Hij is nu aan het graven met de kromme buizen!
Daar heb je de kromming!
Achter de tunnel...........de weg vrij maken............de bult verwijderen!
Van twee kanten........er aan werken!
De buis ligt al klaar!
De geveltoeristen...........ze houden gezellige gesprekken daar boven op het dak!
De twee grijze duiftortelanen!

5 juni 2014

Olivia was geïnteresseerd in het wandkleed van kolobries, dat ik eens maakte, terwijl ik keek naar het voetballen .
Mogelijk was ik geblesseerd en kon ik zelf niet sporten!
Het jaar, waarin het klaar kwam, was 1987.
Als je me nu een stopnaald en wat garen geeft, dan kan ik geen kruis meer maken.
Toch heb ik er een miljoen of zoiets gemaakt!
Drie gravers aan het eind van de tunnel!
De bult wordt gegraven en.............is bestemd voor boer Holtman!
De waterleiding wordt weer hersteld!
De vlechters maken de opstaande wand!
Het graven maakt mij nieuwsgierig.....ik moet er achter ook fotograferen!
De waterleiding en de problemen ermee!
De tuin van Kruizinga wordt helemaal overhoop gehaald!.....
Gelukkig staat hij erbij en houdt het geheel in de gaten!

Daar is geen leugen bij!...........zelfs bliksembeveiliging!
De vlechtwerkers!
Hoekstra aan het werk bij buurman Wieringa!
Het gaat nu om de rechterkant!
Bij Kok groeien de bananentrossen uit de muren.
Maar ik betreed het terrein van buurman Kok om achter de tunnel te komen!
Daar heb je de in/uitgang van de tunnel!
Hij van Mechielsen graaft tot hij komt op de hoogte van de tunnel!

Mechielsen in overleg!

Ze stoppen even het graven!
De graver voor boer Holtman gaat door met het verwijderen van de bult achter de tunnel!
Mechielsen werkt nu verder!

Hij zou 2 vrachtwagens tegelijk bevruchten!
De gaande!
De komende....!
De bult is behoorlijk ingedaald.........veel is er niet meer van over!
Hij is wel gezonken!
Van onderen!
Uit de diepte graven!
Vlakbij buurman Kok graven aan de tunnel...........je kan het raam van de slaapkamer aanwijzen!
De diepte van de tunnel!

Van laag naar het maaiveld!

Zakken naar het niveau van de tunnel!

Hier sta ik bij de rotonde en kijk naar de richting van de tunnel!
Ik loop door de Schipperstraat, waar ik de turkey schuilt voor de zon!
Ook passeer ik de rode beuk bij de Sicke Benninghestede>
Weer bij de tuin van Kruizinga!

De HAKkers!
De graver is bezig naast de tunnel!
Hij kijkt  op me neer.............maar daarvoor klimt hij op het dak of is hij simpelweg nieuwsgierig..........en heeft hij zelfs........... het commando overgenomen?
De schilder en de timmerman heeft hij uitgenodigd!
Helaas hoor je niet, wat er wordt gezegd


Zelfs buurman Kok heeft zijn werk in de steek gelaten uit nieuwsgierigheid.........wat doen ze daar met zijn drieën op het dak!
Natuurlijk sta ik achter hem!............met mijn Canon!
















6 juni 2014
Voorbeelden van de borduursteek!

Deze eend mankeert niks, maar wel is............. hij al een paar dagen gesignaleerd bij het huis van buurman Wieringa en de omgeving!
Het graven rond de tunnel!
De wand aan het begin der tunnel!.....
De bekisting is bijna klaar....voor het betonstorten!
Laten wij het water oplossen..........dan wordt het binnenkort behoorlijk warm!
Het doorzicht!
Graven..............met zijn tweeën!
De drukdoende journalist.
Hij moet bij veel dingen in het dorp tegelijk zijn om met zijn Canon te schieten.
Hier maakt hij wat plaatjes...........vervolgens rept hij verder te voet naar de volgende gelegenheid, die om zijn aanwezigheid......... dringend..........eist.
Met de last op zijn schouders in de richting van de brug..........en die moet al soberder zijn!

Let op de buis die in de grond wordt bewaard!
Ik vroeg mij waarom ik deze plaat schoot.....niks bijzonders...........de zijkant van de tunnel!
Maar ik keek nog eens.......ik miste toch iets........!
Kijk maar ook eens goed......je mist hier de tweede kraan ook al.
Er wordt hier niet meer gewerkt met kranen.
Met de tunnel wordt nu afgebouwd!
Het water is nu opgelost!
In onze tuin zie je nog de graver van Mechielsen uit Oldehove!

7 juni 2013

Koor LEUSDEN

Deze link verbindt u met het koor van Leusden.

Weekbericht week 23
6 juni 2014



Werkzaamheden tot 13 juni 
Bij de tunnel is de afbouwfase begonnen.
Zo wordt de grond rondom de tunnel aangevuld.
Deze graafwerkzaamheden nemen een aantal weken in beslag.
De graafwerkzaamheden geven helaas veel geluid.
GMB doet er alles aan om mogelijke hinder hiervan te voorkomen.
Ook bij de brug worden vooral afrondende werkzaamheden uitgevoerd, zoals het afmonteren van de
brug.

Drinkwaterleiding 
Nabij het nieuwe tracé van de N355, ten westen van Zuidhorn en ten Oosten van Aduard, werkt GMB
aan het optimaliseren van de waterleiding, in opdracht van het Waterbedrijf Groningen.
Dit gebeurt om de levering van drinkwater voor de gemeenten Zuidhorn en De Marne te garanderen.
Deze werkzaamheden starten in de week van 16 juni en worden naar verwachting gelijk met de
wegomlegging van de N355 afgerond.

Webcams 
De bouw van de tunnel is te volgen via de webcam (www.provinciegroningen.nl).

Contactpersoon GMB en noodnummer 
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71
59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.

Twee gravers!

De heren Kruizinga en de Zwollenaar het gaat over:
 Wie pikt zijn landje
De weg uit de tunnel gaat langzaam omhoog naar het maaiveld!
De stemvorken van buurman KOK!


Deze tractor doet momenteel niets meer!
Zover ben ik gekomen in het land van Holtman!
Helaas zit ik aan de verkeerde kant in het weiland, maar niet op het tracé van de hoge weg en ik heb met allebei laarzen vast gezeten in de modder.
Onverrichterzake ga ik terug naar de tunnel en mijn ingang bij buurman Kok!
De dans met de twee gravers van Mechielsen!.....rond de tunnel




Ze rijden rond de tunnel!...     met zijn tweeën
Ondertussen is er ook nog tijd om iets op te ruimen!
De kijk over de tunnel met een kromming!
Het lijkt net op een harp, waarop wordt gespeeld!
Rond de tunnel wordt er gegraven!
Zo ziet één paal eruit
De stemvorken van buurman KOK.
Het tweede terras bij de eerste verdieping!

8 juni 2040
Pinksteren
Tweede deel van mijn voettocht naar de hoge weg.
Bij de vorige voettocht haalde ik 2 natte poten.
Het lopen op de tracé werd door de regen bemoeilijkt.
Ik gaf het op, maar liet wel het graven rond de tunnel en het maken van het terras bij buurman Kok zien.
Vervolgens ging ik even zitten om na te denken, wat ik kon doen:
 Werken in de tuin of even op de fiets naar de hoge brug!
Uit de garage kwam mijn vrouw zetten op haar tweewielige Peugeot, dat betekent, dat ik niet op de fiets kon rijden naar de hoge brug.
Toen besloot ik er toch weer een voettocht van te maken.
Bij de hefbrug zag ik de boot van MvO aan de kant van Zuidhorn en besloot een plaatje te schieten.
Aan de andere kant zag ik de hoge brug en twee schepen!.....Er zitten 2 mannen op de leuning van de brug en 2 vlaggen en in het midden staat misschien de naam!
Wie kwam over het tracé gereden met het bakje MvO....... ook in de richting van de hoge brug!
Daar zitten niet 2 kleuters op de leuning, waarvan een derde in het kanaal is getuimeld van de hoge brug en.......... op het bord is niets te lezen!
Aan de linkerkant zie ik SikBok bij het huis van Holtman
Ook bij de hoge brug wordt driftig gegraven!
Daar zie je de twee vlaggen!
Ik dacht, dat naam van de brug daar stond...........maar helaas!
Van alle kanten nu de hoge brug fotograferen!







En altijd raak............... het baggeren van MvO

Ik loop tegen de helling..........bij het begin wordt er al gegraven!
Hier liggen de platen!
Ik moet wel opzij,........ want er komt een tractor naar beneden!
Mooie uitzichten!
De weg wordt even hoog als de hoge brug....denk dat maar eens door!
9 juni 2014  Pinkstermaandag.
Het derde deel van mijn voettocht
De brug!
De asfaltlaag moet gelijk komen met de brug......een flink gat nog!
Het kan dus nog hoger!
Ik zie al de graver!
Je ziet dus al de balustrade.......de brug ligt hoog.......dus opvullen!
Wat een bagger....komt daar een afrit of een oprit.....we zullen het zien!
Bij de boerderij van Holtman
Aan de twee kanten veel bagger voor op- afritten?
Ons zomerhuisje in de lommerrijke omgeving bij het kanaal!


Nu ben ik in de buurt van de veetunnel.........hoe werken ze dat af?
Hier ligt het!.............boven het maaiveld!

De boerderij van Holtman!
De in- uitgang van de veetunnel!

Daar ligt nog steeds de veetunnel!.......het overzicht!
Dit is mijn selfie....         in overleg met de schaduw!
Verder hoef ik niet........ik kan nu weer langs de brug!
Eerst omhoog.........
Langs de graver........
De hoogte van de brug..............
Het gat waar de GMB graver staat
Langs de brug.......een zijaanzicht!
De kraan aan de overkant!
Het overzicht.......!

De steiger waar de JAN PLEZIER meerde!........verleden tijd alweer!





Zulke kleine bootjes ................en zo'n  hoge brug!


11 juni 2014
IMG_0750 verkl
Jan Thijs de Haan als tuinman, van de nood een deugd makend: Schoffelend vanuit de leunstoel. Een goede tegenhanger van het dagelijks berichten over de Projectvorderingen (JB)
Of ..........werken aan het dak .......zijn buurman Wieringa gekleed  met reclameshirt!
Dat valt niet op!................
Daarvoor ben je de hele dag op het dak met Hoekstra- maat!
Soms zijn het bijna goochelaars!

De fase van het opruimen rond de tunnel!
Ze brengen de balken, waarop de kraan heeft gestaan!

Een doorkijk naar de bovenkant van de tunnel......ingepakt met aarde rondom!
Daar gaat de vrachtwagen met balken!
Bij de tuin van Kruizinga is ook activiteit......het is de tijd om zijn tuin weer te fatsoeneren!
De tuin is uitgezet en wordt met een graver geëgaliseerd.
Achterin ziet het er goed uit?!......Reeds!
Van de tunnel valt me op, dat de bekisting van de wand is verwijderd!
De tuin van Kruizinga
Zelf blijft hij in de buurt!.......
........worden de paaltjes goed gezet?
Dan brengen ze zwarte grond.....nu wordt het weer een tuin.
Kruizinga had een prachtige bekisting lans de tuin gemaakt langs de tuinkant!
Wanneer is de sloot aan de beurt? 

Controle!?


Hij moet de zwarte grond gaan egaliseren!........na een verfrissend gesprek met de chauffeur van de vrachtwagen met de zwarte grond!
Hetzelfde geldt voor mijn buurman.............zijn nonchalance is wel enigszins overdreven!
Alsof hij toont, dat hoogtevrees op hem geen vat heeft.
Als ik dat zie, moet ik denken aan de verweerde trap , waarvan net precies, die ene tree vermolmd is!
Het gevolg was!
Daarom heb ik ook hoogtevries!
Zelfs als ik met mijn Canon stevig op de grond sta..........slaat de hoogtevrees weer toe.......
Teveel fantasie........helaas!
Op deze man heeft dit alles geen vat...!
Op zijn hoofd bereidt hij zich voor op de WK!
.....De kleur is oranje!
Als hij door de ladder zakt, dan helpt de paraplu hem bij het landen!

Op de vierkante meter werken .........met zijn tweeën!........gezegend door de oranje paraplu!

De doorkijk bij de tuin van Kruizinga!









De Witte roos


De Roze roos
De Mammoet  op herhaling
De bekisting moet nog verwijderd!

Hier maken ze los!
Met twee man!
Hier gebeurft niets en Kruizinga is met vakantie.....die indruk heb ik!
Daar vliegt de bekisting door het zwerk boven de tunnel!
Het belandt hier!
Volgens mij is Kruizinga bezig touringcar in te pakken!
Wat een hansworst!.....eigenlijk!
Geen cabine voor de chauffeur?
Ja.....aan deze kant!

Het overzicht van de tunnel!
De tuin van Kruizinga..............nog niet klaar!
Het overzicht van de tunnel....richting hoge weg!
De zijkant.........geen bekisting!
Het "PIPPI HUIS"...zoals Jan Blaauw het noemt.
De voormalige boerderij van Holtman..........vandaar Sick BOK!
Schoonmaken van bekistingdelen!
Lopen langs de tunnel zonder dak!

Aan de overkant....opruimen!
Vergadering!

 



Een betonkluis 











14 juni 2014
Weekbericht week 24
12 juni 2014

Werkzaamheden tot 21 juni 
Bij de tunnel is de afbouwfase begonnen. 
Zo wordt de grond rondom de tunnel aangevuld. 
Deze werkzaamheden nemen een aantal weken in beslag.
 De graafwerkzaamheden geven helaas veel geluid. 
GMB doet er alles aan om mogelijke hinder hiervan te voorkomen. 
Rondom de tunnel wordt ook bouwmateriaal afgevoerd, wat veel vrachtverkeer met zich meebrengt. 
Ook bij de brug worden vooral afrondende werkzaamheden uitgevoerd, zoals het afmonteren van de brug. 

Drinkwaterleiding 
In opdracht van het Waterbedrijf Groningen werkt GMB aan het optimaliseren van de waterleiding 
om de levering van drinkwater voor de gemeenten Zuidhorn en De Marne te garanderen. Vanaf 
volgende week maandag worden de buizen voor de drinkwaterleiding aangebracht. De 
werkzaamheden starten aan de noordzijde van het wegtracé N355. Eerst worden twee mantelbuizen 
onder de veetunnel gemaakt. Vervolgens wordt er een sleuf vanaf de grondlichamen richting de 
tunnel gegraven. 
Deze werkzaamheden starten in de week van 16 juni en worden naar verwachting gelijk met de 
wegomlegging van de N355 afgerond. 

Stremming fietspad Langestraat 
In verband met het grondtransport voor het werk aan de drinkwaterleiding wordt vanaf volgende 
week het fietspad nabij de Langestraat voor twee weken gestremd. 

Werkzaamheden N355 Haakse bocht 
Aan de zuidkant van het kanaal, maakt de N355 nu een haakse bocht. 
In de toekomst loopt de N355 hier rechtdoor naar de brug.
Om de aansluiting richting de Oostergast, het gemeentehuis en het station te realiseren wordt een tijdelijke verbreding in de bocht aangebracht .
Het werk hiervoor start donderdag 19 juni. 
Omdat er ook werkzaamheden direct naast de weg moeten worden uitgevoerd , wordt één rijbaan gedurende één dag afgesloten. 
Deze dag wordt het verkeer met verkeerslichten 
geregeld. 

Webcam 
De bouw van de tunnel is te volgen via de webcam (www.provinciegroningen.nl). 

Contactpersoon GMB en noodnummer 
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn. 
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71 59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.

"ZIJ KEKEN NEER OP ONS".....
Althans ........... dat gaat in buurman Wieringa's gedachten om.
En wij....we keken omhoog bij hem...................
Wat hoog gezeten en dat zonder parasol!


De linkerkant van de tunnel wordt aangevuld met aarde!
Na de bocht is dit nog de linkerkant!
De tuin van Kruizinga aangevulde met zwarte grond!
De bijna kale tunnel aan de rechterkant........ 
Hier zijn twee man aan het werk!
Af en toe kom je deze tekst tegen!

Voorvoelt hij de overwinning op Spanje?!..............en wie draagt toch zo'n hoed tegen de zon!
De parasolman en Wieringa in 1 klap gevangen!
Af en toe is wat inspraak wordt door de heer Wieringa toegestaan!
Zijn dak en zijn metgezel!
Tot hoever reikt zijn lat (?)...........de hoogspringer en de strekoefeningen van de heer Wieringa! 
De GMB-vrachtwagen haalt de balken die werden gebruikt voor de MAMMOET -kraan




Tot alle balken op de wagen liggen!
Wat gebeurt er allemaal op het dak van Wieringa?!
Als je alles hebt, kan deze er nog wel bij..............toch heeft hij wel de juiste  neus voor deze dingen.
Het gebeurt............met de heer Zwollenaar............over de te volgen werkzaamheden voor de komende week.
Het fietspad wordt tijdelijk gesloten, want de linkerkant van de tunnel wordt aangevuld met aarde.
Mijn gesprek met de Zwollenaar ging over de verzwaring van de dijk van 30 kilometer bij Opheusden, waaraan hij 3 dagen van de week ging werken en 2 dagen aan het Project van Noordhorn!
Buist ging ook werken aan het dak!.....met drie man op 1 vierkante meter!
De toeschouwers van de opruimactie!
De chauffeur zag de fot0graaf en deed dus maar iets gewaagd!
De vernieuwing van de dakgoot!
De linkerkant van de tunnel!

Het gesprek op de scooter!
Werken aan het dak van Wieringa! 













Uit een "oude doos".....maar wat betekende het toch?

16 juni 2014

14  zaterdag
            14 juni 2014
DAGBLAD VAN HET NOORDEN 

Buurt kwaad over steile weg tunnel

Roelof van Dalen

NOORDHORN  Veel te steil.
Dat vinden buurtbewoners van de weg naar de tunnel bij Noordhorn die naar Grijpskerk leidt.
Ze vrezen lawaai, trillingen en uitlaatgassen en voelen zich zwaar belazerd.

Een paar jaar geleden trokken omwonenden al aan de bel omdat ze bang waren dat de nieuwe weg te steil zou worden.
het leidde onder meer tot een zitting bij de Raad van State.
"In ieder overleg werd ons door de provincie Groningen verzekerd dat de helling niet steiler zou worden dan 3 procenten", zegt Thom van der Mark, die er vlakbij woont.
Tijdens de bouw van de tunnel un de Langestraat groeide de onrust.
"Mensen zagen wat er gebeurde en verwonderden zich; dit wordt wel heel steil.
Verschillende belangengroepen uit het dorp gingen op onderzoek uit en vroegen bouwtekeningen op.
Wat blijkt?
Het hoogteverschil bedraagt niet de afgesproken 4.65 meter, maar ligt rond de 6 meter.
"De maximale hellingshoek bedraagt daardoor zo'n 7 procent", zegt Van der Mark.
Door die helling gaat het gaspedaal van verkeer nog wat verder in, vrezen ze.
__________________

Twijfels werden
weggewuifd, nu
blijkt dat we gelijk
hadden

De provincie Groningen zegt onderzoek gedaan te hebben en concludeert dat geluidsoverlast binnen de normen blijft.
Ook fijnstof en co2- uitstoot zouden geen problemen opleveren.
Dat de weg steiler werd dan gepland zou technisch niet anders gekund hebben.
"Dat tijdens zo'n project iets tegen zit, begrijp ik nog wel", zegt Van der Mark.
"Maar overleg dat dan.
Als ik een geschil heb met iemand ga ik ook in gesprek over een oplossing."
Het steekt de omwonenden dat ze er zelf achter moeten komen dat de weg veel steiler werd dan gepland.
Zeker omdat er al jaren gesteggeld wordt over de tunnel.
De bewoners willen dat het onderwerp terugkomt op de politieke agenda.
"Als we vragen wat er aan gedaan wordt, komt er geen antwoord."
Volgens de buurt was het simpel geweest de rotonde waarop de weg aansluit verder weg te leggen, waardoor de helling geleidelijker omhoog zou lopen.
Later dit jaar is de klus geklaard en de tunnel begaanbaar.
Omwonende Willem Wieringa is resoluut.
"Laat ze het maar afbreken en opnieuw aanleggen.
Zo'n tunnel ligt er voor zeker vijftig jaar.
Dan moet het goed zijn.
We kaarten dit al lange tijd aan, maar onze twijfels worden weggewuifd.
Nu blijkt dat we gelijk hadden."
De VVD in de gemeente Zuidhorn stelde vragen over de kwestie aan het college van b. en w.
Dat verwees door naar de provincie Groningen.
"Ambtenaren gaven antwoord", zegt Van Der Mark.
"Maar daarmee is het niet klaar.
Dit moet opnieuw besproken worden in de politiek."








Deze apparatuur werd gebracht op zaterdag en is bestemd voor maandag voor de linkerkant van de tunnel!




MECHIELSEN
Gezien uit het raam
Tijdens het gesprek met de argeloze voorbijganger
blijft mijn buurman altijd keurig staan in zijn eigen tuin.
Het heeft te maken met een regel , die hij zelf heeft bedacht.
Hij stond indertijd voor het raam en waarschuwde ons voor het verzoeken  om de politie, indien we gingen betreden zijn tuin. 
Daarbij maakte hij van zijn hand een vuist om zijn woorden kracht bij te zetten.

Maar stiekem legt hij op deze foto zijn hand een beetje dreigend op de bloembak van buurman KOK:
Zo van het: 
"Wat durf ik toch wel !"

Helaas had onze journalist van Noordhorn niets in de gaten en begreep het duistere gebaar van de heer
Wieringa niet!.
Hij vond de verbouwing van het dak van Wieringa veel interessanter.
Natuurlijk wilde hij weten, waarom Wieringa niet week van de nabijheid van de Hoekstra- man, maar beklom steeds met hem samen het dak en daalde met hem de trap weer af
Wie van deze heren was de leermeester en wie de de gezel!?
Dat wilde hij weten!



Let wel:
Geen van de twee heren droeg het:
ORANJE

Wel zag ik een vaag BLAAUW petje









17 juni 2014
Echte mannen dragen Oranje





Hallo Jan Thijs,
Wat weer veel informatie over het grote project.
Jij bent er nog steeds druk mee,zoals wij zien op de foto's die jij bij al die werkzaamheden
maakt.
Sneu,voor die mensen die veel last krijgen met de veel te steile weg en nergens blijven
met hun inspraak.
Jij moet ons maar op de hoogte houden, hoe dit nu weer afloopt.
Jan,zo heb jij nog veel werk te doen,sterkte er mee.
Liefs en groeten ,
Herman en Janny.

Kunnen zij niet binnen?
De graver wacht op zijn beurt!
Langs de linkerkant van de tunnel!
De blauwe engel helpt de zakken leeg te schudden!
Het overzicht!
Naast de tunnel!.......de linkerkant
De verwerker en de brenger!......van de aarde!

De verwerker!
De brenger!


Het uitwerken van de brenger!
De brenger haalt het op achter de wand van de tunnel.
Daar wordt de grond geschraapt!
Kijk maar!
De verwerker en de brenger!


Zo heeft ieder zijn taak!
Volgens mij is de blauwe engel aan het opruimen en brengen!

Hier brengt hij volle zakken!
Die hij daarna leegschudt!

De verwerker!
Het overzicht!

Duidelijk naast de tunnel!
Let op de betonblokken........welke dienst bewijzen ze!

Hij maakt ruimte..........voor wie?
Wieringa:
Zo van dichtbij, begrijp je beter ..........precies, hoe dat gaat!

Kennelijk wil Wieringa zijn hele huis verpakken in ORANJE
Helaas is de tekst :
De echte mannen lopen in oranje










18 juni 2014
Onze witte roos.................is een lust voor het oog!
......en de DUIZENDSCHOON!

Het overzicht!.....en de Staphorster!
Iets duidelijker!

De linkerkant van de tunnel!

De "windveren" of "bliksemafleiders" worden herplaatst!
De tunnel......richting kanaal!
De bult achter de tunnel wordt afgegraven voor boer Holtman!
Ik ben geslopen over het terrein van buurman KOK om op deze wijze in het weiland van Holtman te komen!
Van achter bekeken!
De komende
.......en de gaande!
De graver!
De komende
..............en de gaande (nog net!)
De blauwe engel met de kapitein en de Staphorster! (achter het bultje)!
l
De komende ..........en de gaande!
Waarvoor dienen deze Kijlstra- bakken?

HOGE OOMS op inspectietocht!

Naast de tunnel!
Het werken op de vierkante centimeter!
Ze maken een kabel vast aan de tunnel!

Een smalle doorgang!..............dat wordt wel wringen!
Bij de hoge brug de Zuidhornkant!
De MvO

Er wordt nog behoorlijk gebaggerd....aan beide kanten.
Hij werkt voor de boer Holtman....hij verwijdert de bult achter de tunnel!
Een blauwe kraan aan de Noordhornkant
Een rode MAMMOET-kraan aan de Zuidhornkant!
Je kunt hierin buitenboord werken
De hoge weg met de MAMMOET- kraan
Soms vraag je wel eens af.?.....
.................ach laat toch maar zitten!
In ieder geval kijkt hij op ons neer................!
Daar houd ik het maar op!

Hier moet je twee huizen afbreken......en dan krijg je ............
............De vlakte der TUNNEL!








20 juni 2014
Weekbericht week 25 
19 juni 2014 
  
Werkzaamheden tot 28 juni 
De graafwerkzaamheden aan de tunnel gaan ook de komende weken door. 
De grond wordt aan de westzijde aangevuld met grond die aan de toerit aan de oostzijde van de tunnel wordt afgegraven. 
De werkzaamheden geven nog wel enige hinder. 
Ook het aanbrengen van de randelementen aan de brug gaat verder, evenals het baggeren bij de bochtverruiming en in de omgeving van Aduard. 

Stremming Langestraat 
In verband met het aanvullen van de tunnelbak aan de westzijde, is de Langestraat ook de komende week nog gestremd.
Wanneer de werkzaamheden goed blijven verlopen, wordt de stremming eind volgende week weer opgeheven. 

Werkzaamheden N355 haakse bocht 
Donderdag 19 juni start het werk aan de haakse bocht aan de zuidkant van het kanaal. 
Daarvoor is de weg tijdelijke verbreed met betonplaten. 
Vanaf woensdag 25 juni wordt het verkeer over deze verbreding geleid. 
Daarvoor worden verkeersbegeleiders ingezet.
Deze omleiding duurt tot ongeveer begin augustus.
Begin september wordt vervolgens gewerkt aan de nieuwe weg richting de brug. 
Daarover informeren we u te zijner tijd meer gedetailleerd. 
Eind september worden de werkzaamheden afgerond. 

Drinkwaterleiding 
GMB is inmiddels gestart met het aanbrengen van de buizen voor de drinkwaterleiding langs de 
N355. 
De werkzaamheden starten aan de noordkant van de N355. 
Eerst worden mantelbuizen onder de veetunnel aangebracht. 
Daarna wordt een sleuf voor de leiding gegraven richting de tunnel. 
Nadat de drinkwaterleiding daarin is geplaatst, wordt de sleuf weer gedicht. 
Deze werkzaamheden worden naar verwachting gelijk met de wegomlegging van de N355 afgerond. 
Omdat de werkzaamheden grotendeels buiten de openbare weg worden uitgevoerd ondervindt u hiervan weinig tot geen hinder. 

Webcams 
De bouw van de tunnel is te volgen via die webcams. 
Zie www.provinciegroningen.nl. 

Contactpersoon GMB en noodnummer 
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn. 


Ida Douma heeft 3 nieuwe foto's toegevoegd.
22 uur · 
Een rondje trein. . . .

foto van Ida Douma.

foto van Ida Douma.

foto van Ida Douma.



Op de tunnel
Die Kijlstra-bakken zijn me nog niet duidelijk!...........kun je ze zien als de tunnel wordt ingegraven?.....en waarvoor dienen ze!
Achter de wand wordt gegraven en de grond dient ter aanvulling van de zijkanten van de tunnel!
De Kijlstra- batterij bovenop de tunnel!.........Blijkbaar begroeten zij enthousiast de fotograaf!
Nu werkt de verdeler aan de rechterkant van de tunnel
Hij glijdt naar de diepte!
Het overzicht!
De verdeler en de brenger!
Achter de berk ontwaar je de dak- innovatoren!
Wat gebeurt er achter de tunnelwand?
De brenger is in de diepte verzonken!
Tot zover is nu de linkerkant!
Hij komt weer boven!
Nu helemaal!
Hij lijkt meer oranje!
Boven op de kelder van de tunnel
De blauwe engel is ook aanwezig!
 
De brenger en de verdeler!

Het werken aan het dak van buurman Wieringa!

21 juni 2014

Toch kijken achter de tunnel.........via de tandenstokers van buurman KOK!
Langs de tandenstokers van buurman KOK 
De brenger!
De ingang/uitgang van de tunnel
De graver en de wegbrenger!
Hier zie je twee wegbrengers tegelijk!
Let ook op de aanwezigheid van de blauwe engel!


Ik zie de kapitein van de blauwe engel en een GMB-er
De graver!
Deze man verruimt de uitloop van de tunnel......dus ik kan overal langs!



Het lijkt wel een bevruchting!
En wie kijken toe:
De kapitein en de GMB- er

De graver en de wegbrenger
De twee brengers ontmoeten elkaar!


De GMB- er leunt op de blauwe engel!
Het overzicht van achter de tunnel!
Het alkoof van Wieringa!.......Wie verstopt zich daar!

De opruimer!
De linkerkant van de tunnel

Mij werd verteld, dat Wieringa zelfs een kantoortje aan huis had, ...............maar wie denkt dan in de eerste plaats aan het DAK!
22 juni 2014
Voor de wand van de tunnel legt hij aarde!
Deze keer doen ze de rechterkant!
De Kijlstra- blokken bovenop de tunnel!
Ze rijden af en toe!
Zo ziet de linkerkant er nu uit!

De brenger!
Voor de wand!
Er komt cement bij!
Rijden langs de wand van de tunnel!
Elkaar groeten!

Ik kom via KOK achter de tunnel!
Hij graaft op de hoogte vanuit de tunnel!
De grond wordt gebruikt voor de zijkanten van de tunnel!

De graver krijgt een beurt van Mechielsen!
Terwijl de andere graver onverstoorbaar zijn werk doet!
Een reparatie ter plekke!
Het overzicht!

23 juni 2014
De verhoging van de tunnel vanwege de kelder van de tunnel!
De verwerker!
De brenger!


Er moet nog veel aarde op!
Men blijft aarde brengen!
Het overzicht!

Aan de rechterkant van de tunnel!
De brenger komt weer boven!
Ook aan de linkerkant wordt nog steeds aarde gebracht!


Deze hoogte!



Hij is even weg!
Daar is de brenger weer!

De brenger aan de linkerkant!
24 juni 2014
Het overzicht!
De doorkijk!
De linkerkant van de tunnel!
Overleg!
Het uitgraven na de tunnel!@
Het egaliseren!
De diepte ingaan!

Aan beide kanten!
De brenger kan wel manoevreren!
Gladstrijken naast de tunnel!

Hieronder is de kelder van de tunnel!
Een echte STAPHORSTER kleedt zich met oranje !!
Een voorbijganger schoot mij aan en vroeg over het dak van buurman Wieringa:
"Hij krijgt ook oranje dakpannen!
Is dat niet lichtelijk overdreven!"
Ik sprak:
"Dat is toeval!
Het gaat niet om nieuwe dakpannen.
Ze waren altijd oranje van het begin af, maar de heer Wieringa is koningsgezind!
Dus hij vindt dat niet erg.
Nee hij vindt het wel donders leuk"
De gaande en de komende!
Langs de linkerkant van de tunnel!
Aan de rechterkant lek ook op het maagdelijk wit van het beton van de tunnel!
Het deksel van de put in de tunnel
Links naast de tunnel!

Het graven van het tracé van de weg vanuit de tunnel!

25 juni 2014
Foto's gemaakt op 24 juni 2014
Er wordt opgeruimd.
Wat niet meer wordt gebruikt, wordt afgevoerd!
.....met de GMB- vrachtauto
De tunnel is bijna weggezonken!

Zelfs op de tunnel wordt aarde geworpen!


De graver verdeelt op de tunnel!
De linkerkant van de tunnel!
De rechterkant van de tunnel!
Verdelen op de tunnel
De rechterkant van de tunnel!

Hoeveel aarde is er nog nodig?

's Morgens om ongeveer acht uur stopt voor het raam een vrachtauto.
Blijkbaar moet hij zijn bij mijn buurman Kok.
Hij heeft duidelijk hout besteld.
Geen wonder, dat hij had geëist: 
Een vrije doorgang naar zijn woning op nummer 5!

De chauffeur en buurman Kok in overleg!
Vervolgens maken zij een wandeling naar de voormalige school!
Het hout wordt vervoerd met een wagentje naar de woning1 
De houtwagen kan nu weer vertrekken! 

28 juni 2014
Deze link laat het geheel van juni 2014 zien:


Drie bruggen.blogspot


Klik hem aan met de muis!!


Weekbericht week 26 
26 juni 2014 

Werkzaamheden tot 5 juli 

Tunnel en brug 
Het aanvullen van de tunnelbak is afgerond. Vrijdag 27 juni start GMB met asfalteren van de rijbaan in de tunnelbak, vanaf de rotonde tot en met moot 10. 
Voordat kan worden geasfalteerd, wordt een fundering aangebracht en geprofileerd. 
De afgelopen week is GMB ook gestart met het afwerken van de tunnelbak, zoals het poetsen van 
betonwanden, zodat daarna een coating kan worden aangebracht. 
Aan de oostzijde van de tunnelbak wordt een IT-riool aangebracht voor het afvoeren van overtollige water naar de waterkelder.
Daarnaast wordt aan de oostzijde van de tunnelbak zand gereden en bouwmateriaal afgevoerd. 
Al met al geeft dit veel transportactiviteiten. 

De betonnen plaat, die functioneert als druklaag, is op de liggers van de brug gestort.
De randelementen zijn gemonteerd en worden de komende week afgewerkt. 
Zo worden maandag 30 juni de leuningen geplaatst. 
Ook worden er aan de zuidzijde van de brug basalt lokken op het talud voor de landhoofden aangebracht. 
Dit zijn natuurstenen elementen, die worden aangebracht om te 
voorkomen dat het talud wegspoelt. 

De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de 
omgeving van Aduard. 

Stremming Langestraat 
De afgelopen dagen hebben de werkzaamheden veel schade aan het fietspad ter hoogte van de 
Langestraat, veroorzaakt. 
Het tijdelijk fietspad wordt volgende week verwijderd en de verharding van de Langestraat wordt weer hersteld. 
De Langestraat blijft daarom gestremd en wordt naar 
verwachting vrijdag 4 juli weer opengesteld voor alle verkeer. 

Werkzaamheden N355 Haakse bocht 
Nabij de haakse bocht wordt het verkeer tijdelijk over betonplaten geleid. 
De rijbaan is er uit gefreesd. 
Vanaf maandag wordt de fundering gereed gemaakt en worden de geleidebanden 
aangebracht. 
Vrijdag 4 juli wordt de rijbaan dan weer geasfalteerd. 
Daarna worden de tijdelijk aangebrachte betonplaten aan de westzijde van de rijbaan verwijderd en aan de oostzijde van de rijbaan hergebruikt. 
Vervolgens wordt het verkeer over deze tijdelijke rijbaan geleid. 
Zo voorkomt GMB een algehele stremming en kan het verkeer doorrijden. 

Drinkwaterleiding 
Vanaf de grondlichamen wordt een sleuf richting de tunnel gegraven.
In deze sleuf wordt de drinkwaterleiding aangebracht, waarna de sleuf weer wordt gedicht. 
Deze werkzaamheden geven geen verkeershinder. 

Reparatie gasleiding Enexis 
Enige tijd geleden is met het plaatsen van een damwand de coating van de gasleiding van Enexis 
beschadigd. 
Inmiddels is de damwand verwijderd en de coating opnieuw aangebracht. 
De coating wordt opnieuw doorgemeten en als de eindmeting positief is wordt de damwand teruggeplaatst. 
Hierna worden de leidingen aangesloten en kan de oude zinker worden verwijderd. 
Vervolgens kan dan het kanaalvak tussen de tafelbrug en de spoorbrug worden gebaggerd. 
Naar verwachting is de Gasunie voor de bouwvak klaar en gaat Martens-Van Oord na de bouwvak aan het werk. 

Webcam 
De bouw van de tunnel is te volgen via de webcam. Zie www.provinciegroningen.nl. 

Contactpersoon GMB en noodnummer 
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB  

De veranderingen aan het dak worden bekostigd door het GMB
Je kunt goed zien, wat boven het maaiveld komt te liggen!
Hier komt het parkje met een boom in het midden en aan weerszijden de Rododendrons!
Het laatste gedeelte komt in zijn geheel boven het maaiveld!
Het deksel komt gelijk met het maaiveld!
Af en toe hebben de apparaten deze olie nodig....om te functioneren!
De tekenen zijn er voor de bestrating boven de tunnel!
Ze hebben dit gebracht!
Er zijn wel drie brengers van aarde naast de tunnel!


Er wordt aarde gebracht naast de tunnel, maar er wordt ook opgeruimd!
De dakgoten worden vernieuwd!
Af en toe loop ik onder het terras, dat buurman KOK maakt de eerste verdieping!
Ik ben vlakbij de in/uitgang van de tunnel!
De ligging van de tracé!
De aarde voor boer Holtman!...................Veel is er nu niet meer!

De graver en de wegbrenger!.....ronde de tunnel!



Je ziet duidelijk de afgang naar het gat van de tunnelingang!

Rond de tunnel!
Opruimdienst!


De dakinspecteurs!





De bocht van tunnel! 
30 juni 2014
Een schilderij van Frans Hage






In goed overleg met de omwonenden van de tunnel is er een aangepast ontwerp voor het parkje op het tunneldak gemaakt.
Bij dit ontwerp is rekening gehouden met zowel de wrensen van de omwonenden als het beeldkwaliteitsplan.
Het parkje krijgt een open doorkijk naar het rietdal en wordt aan beide zijkanten beplant met een variëteit aan rododendrons, centraal in het parkje wordt een vleugelnoot geplant.
Het wandelpad en het bankje komen te vervallen om zo ook de privacy van de omwonenden te beschermen en hun na een jaar vol hinder weer de rust en ruimte te geven in hun eigen tuin.
Wilt u meer weten over het parkje en de inrichting en de inrichting dan kunt u contact opnemen met Geert- Jan Goedhart van de provincie Groningen op telefoonnummer 06-218442676.

"Vliegerfoto bij nieuwe brug, 24 mei 2014 (Pieter Meulenhoff)
UIT:

Foto's gemaakt op vrijdag 27- 6-  2014
De straat schrobben!
Heel lang stond hier een kraan.....nu brengt deze vrachtauto grijs zand!

Een timmerman en een loodgieter!

Het overzicht!

Waarom deze foto.........interessant!....
.....Hij is kinderpsycholoog!
Ze rijden naast het einde van de tunnel.....daar ligt nog een gat!
Ik loop achterom bij buurman Kok!
Je ziet het tracé dat nu wordt uitgegraven!
Mij is al opgevallen, dat alle tralies zijn verwijderd!
Was dat voor het vee, maar dat sond niet in dit gedeelte!
Dit is het eindpunt ze werken om de aansluiting met de tracé te verwezelijken die loopt in de richting van de hoge weg!
De brenger wil omkeren!
Dit grijze gedeelte is het tracé, dat loopt naar de hoge weg!
Naar de hoge brug!
Het graven en het brengen!




De weg terug!
Deze weg komt uit de tunnel en is op weg naar de hoge brug!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten