1 maart 2014
Hoi Jampie,
Ook gefeliciteerd met je jongste zus in het verre Amerika.
Wat een gigantische activiteiten waar men nog mee bezig is in jullie omgeving.
Nou Jan ,jij hebt nog veel werk te verrichten met informatie en foto's.
Wat knap,dat mensen- handen met machines,zoiets groots kunnen maken
Groeten maar weer voor jullie,
Herman en Janny.
Op donderdagmiddag las ik bij JAN BLAAUW, dat het beton storten op vrijdag 28 februari zal plaats vinden..........
Helaas was dit karwei al gedaan op donderdag om half twaalf 's middags.
Het had geen zin Jan te waarschuwen.
Het was al gedaan!
Deze foto's heb ik dus maar voor hem gemaakt:
Ze dragen laarzen!
En ze baggeren wat over de vloer!
De slang verdient wat bijsturing!
Bij de bouwput nummer 2!
Klaar het betonstorten.........
Oprollen dat apparaat!
Dit pakket wordt het dan!
De ijsbaan.....! ...is klaar voor het drogen
Achter de tralies in bouwput nummer 2!
De bekisting aan het kanaal
Een heel gevaarte!
....en zeker vergeleken met de twee mannen!
Aan de overkant worden koppen gesneld!
Bijna klaar.........het storten van het dak in bouwput 1!
2 maart 2014
Weekbericht week 9
28 februari 2014
Werkzaamheden in de afgelopen week
De afgelopen week is van de tunnel het dek van moot 4 gestort.
Ook is de bekisting bij de pijler aan de noordkant van de brug geplaatst.
Het werk aan de bochtverruiming is weer verder gegaan.
Planning werkzaamheden volgende week
Aan beide zijden van tunnel wordt de bekisting geplaatst en wordt het ijzeren vlechtwerk aangebracht.
Woensdag (5 maart) worden aan de westzijde van de tunnel de wanden van moot 6 gestort.
En op donderdag (6 maart) worden aan de andere kant van de tunnel de wanden van moot 3 gestort.
De omlegging van de tijdelijke aansluiting, ter hoogte van de Rijksstraatweg van Noordhorn over de Langestraat, wordt verder voorbereid.
Deze omlegging is nodig om de onderdoorgang van moot 5 te
ontgraven.
De bekisting voor de pijler aan de noordkant van de brug is deels aangebracht.
Volgende week wordt verder gegaan met het aanbrengen van de wapening.
Ook gaat het koppensnellen van de palen voor de landhoofden verder.
Het werk aan de bochtverruiming gaat ook volgende week door met twee schepen.
De bekisting langs het kanaal!
Majestueus!
Let op de vlechtwerker!........de hoogte!
De baggerschuit!
De overkant!
Het lijkt een bouwdoos!........in de natuur!
Van afstand!
De dekkleden kunnen voorkomen, dat het beton nat wordt!
Je ziet op zijn rug de Staphorster!......waar een probleem verschijnt, is hij aanwezig!
Goed bedekt!
Een rondje langs de bouwput nummer 2!
Hier rijdt je de tunnel in......of je komt eruit!....Zeg maar ik sta dus op de rotonde!
Het rondje langs de bouwput nummer 2!
Ik kom bij mijn uitgangspunt.
Willem komt uit zijn huis zetten.
Hij begint een gesprek met mij.
Vervolgens ziet hij de machinist en hij weet, dat ik daar ook nog sta met het fototoestel
Dat kan hij mooi combineren.
Hij begint ook een zwamverhaal over, dat hij als machinist ook iets kan verplaatsen op het erf van Willem Wieringa met behulp van de kraan.
In werkelijkheid fluistert of hij met hem op de foto mag en dan misschien ook op de tekening.
Dat wil de machinist niet.
Dat wordt dan geen mooie tekening, want jij zult alle aandacht trekken.
Ik wil er liever alleen op...........
......Het spijt me!
Op afstand doe ik of ik niets heb gehoord!
.....En smeer hem!
3 maart 2014
Gesprek met AGNES HOOGHIEM- DROK (oud- leerling) op facebook:
Als ik het me goed herinner was het donderdag dwergendag.
Misschien toch de kabouters aan het werk gezet?
Dan valt het gevaarte wel mee.
Het karwei schiet al aardig op.
Het blijft een kunstwerk.
Mijn uitzicht ziet er momenteel zo uit.
Verschil moet er zijn, maar wie weet hoe het er volgend jaar om deze tijd bij jou uit ziet.
Ettie de Vries
Wat een prachtige tuin hebben jullie!
Wat een prachtige tuin hebben jullie!
Ook Ida De Groot plaatste deze foto van haar vader op facebook!
De voormalig stationschef DE GROOT in Zuidhorn!
......en nu hobbyboer!
De weekendroute
Het beton is onder de dekkleden verstopt!.....tegen de regen!
De bochtverruiming
Met boeien is de vaarroute aangegeven!..........De komende week gaan ze baggeren met twee schepen!
Dit gedeelte is bezaaid met stenen om de golven te breken!
Aan de Zuidhornkant zijn ook bomen geplant
De pony's vragen verzorging........volgens mij is dat al gebeurd!....Ze pakken weer in !
Even nog controleren!........make up?!
Doronicums(!?)
Wie knielen ?!........en wie niet!!...........
De stoel gekocht van de marktplaats ..... uit Appingedam voor een opknapbeurt!
De MIDHORNER
4 maart 2014
....of als de brug op de gemaakte fundament ligt!
De kraan vertilt zich aan de last voor de bouwput nummer 1!Een volle bak bestemd voor de hoge weg over het kanaal!
De BLAUWE ENGEL zal inderdaad hier niet zijn!
In de verte zie ik 4 mannen!......weer een toren van Babel vlakbij Noordhorn!
Wat een hoogte!
De overkant!
Ik reed dit schip voorbij op weg naar de afspraak met ZWAMA en MvO
Het kanaal wordt uitgediept voor de hoge weg!
Twee kranen van Kranenburg!
Van alle kanten?!
Achterin scheve wanden ....die weer recht moeten worden!.......hoezo?
Achter de tralies!
Het contact met de dochter van Evert Westra via mijn nicht Inge van Dijk- Kremer
De link met het verhaal van Ineke Veenstra, de dochter van Evert Westra: http://janthijsdehaan.wordpress.com/2013/11/21/6514/
|
Email- adres van broer Thijs:
thijsjanny.dehaan@online.nl
Gezien vanuit Zuidhorn.....mooi!
Ik sta hier met mijn lytse Canon, want ik wil nog naar de hoge weg!
Daar komt de boot van MvO.
Hij gaat bij de verrijking nog wat baggeren!
Ik ben vergeten omhoog te kijken.
Als ik dat toch even doe, zie ik de bekisting met panelen!
Daar beginnen ze al met pijlers!
De pijler aan het kanaal.
Ik neem hem van alle kanten met mijn lytse Canon.
Alleen niet van de kant van het kanaal, omdat ik dan een nat pak zou halen!
Ook een foto met een man bovenin, zodat je bepaalt hoe hoog de pijler al is!
Hoeveel liter beton past hierin!
De overkant
De koppen zijn hier nog niet gesneld!
Terug van "weg"geweest zie ik de "BLAUWE ENGEL" van de verre.
Hij werkt zeker voor Kruizinga, maar hij gooit de gaten dicht en de zon ligt voor de tuin van Kruizinga!
Als je de "BLAUWE ENGEL" ziet, is de STAPHORSTER ook in de buurt!
Achter de tralies:
Bouwput nummer 2!
Een glimlach van oor naar oor de STAPHORSTER"
De link met het gesprek met de GMB van Jan Blaauw:
6 maart 2014
Bij Kruizinga is de blauwe engel bezig met het egaliseren.....Ze hebben het vulzand gebruikt!
De Staphorster staat aan deze kant bij het storten van vulzand !
De pomp staat rechtop in de bouwput nummer 2...,....
Hoe zit dat?!
Men is hier nog bezig met het vulzand!
De GMB-er geniet van het uitzicht!
De blauwe engel strijkt recht, wat nog krom is!
Langs de kant van Kruizinga!
Toch even kijken naar de bouwput nummer 2.
De betonmolen van Kijlstra staat in de bouwput en ook de betonpomp!
De drukte echter is, dat er beton is gemorst op het beton op de vloer van de tunnel!
Als dat droog wordt, is het keihard.
Dus met macht en man aan het vegen en scheppen.
Ondertussen kletsen ze wat af en waarschuwen de toeschouwers, die de zaak fotograferen.
Ondertussen lachen ze in hun vuistje!
Wat kunnen ze daar onder de bouwput toch uit richten!
De Staphorster en zijn maat sluiten de zaak weer af.
Dan naar de andere kant voor nieuw vulzand!
Ze zijn hier al bezig!
De Blauwe Engel werpt al met zand!
Natuurlijk moet ik ook naar het kanaal voorbij Holtman!
Langs het kanaal zijn ze aan het snoeien geslagen......
Daar had ik niet op gerekend, hoewel ik ze had een dag eerder ontmoet op weg naar de bochtverruiming aan de Zuidhornkant!
Voor de hoge brug.....panelen!
Wordt deze pijler nog hoger!....en wanneer wordt hij volgestort!
Dankzij het extra groot formaat krijg je een beter inzicht in de overkant!
Hier zie je de verschillende panelen
MvO
Nou snap je tenminste .........waarvoor de kraan nodig is!
Ze hebben hem!
De snoeicultuur voor de lens!....op de terugweg!
In de tuin leeft en bloeit........... ook reeds!
Op 5 maart is buurman Wieringa jarig...Hij gaat trekken van Drees en er staat al een bad voor de garage.
Wel heeft hij een verwarrend verhaal.
Dat gaat over de machinist, die dit bad over de heg heeft gezet met zijn kraan, totdat hij wordt vervoerd naar IKEA in België en hij heeft ook één besteld voor de Tweede Kamer.
Bij wie hij moet meten, waar het bad ondergronds komt te staan!
Ik had zelf al mijn pensioen te pakken toen ik 62 jaar was.
Maar op het gebak van de buurman stond 56 en niet 65!
Het blijft toch wat verwarrend....een ding weet ik wel.
We hebben de foto's nog.....
IK ZIE DE FOTOGRAAF LINKS OP DE FOTO!
8 maart 2014
Hallo Jan Thijs
In een van de laatste mails van jouw een foto .Wonen jullie daar op de Noordpool????
Muts op,dikke jas aan ,baard .......!!!!!!
Je lijkt wel een Eskimo.
Volgens mij kom jij regelmatig in de directie keet en zie jij de hele planning.
Nog even en je neemt de leiding over.Ik snap alleen de brug niet, wat gaat die verbinden????
Er was toch ook geen brug.
Sterkte met je verslaggeving .
Wat ga je doen wanneer dit klaar is.
Dat wordt nog wat .
Gr Herman
Met zijn tweeën tegelijk betonstorten in de bouwput nummer 1!
Wat een lange arm net als de justitie!
Nog steeds uit het raam!
Overleg!
De komende week zal de pijler gevuld met beton!
Hier komt de hoge weg naar Zuidhorn en richting Groningen.
Over de andere brug gaat dan alleen het plaatselijk verkeer.
Dat betekent voor ons veel meer rust voor de ramen!
Als je oplettend kijkt zie je bovenin ingeheide betonnen palen, waarvan de koppen worden gesneld!
De blauwe reiger aan het kanaal
Op de grond wordt gewerkt en voor de eerste etage van de berg geldt hetzelfde!
De vlechtwerkers!
Anna uit Noordhorn noemt mij de blauwe kapitein
Hoe komt ze er aan!!
Ik fietste bij de hoge brug achter Holtman.
Een chauffeur uit Grijpskerk vroeg mij of ik Blaauw was!
Ik antwoordde, terwijl ik naar mijn blauwe jas keek:
" Ik ben Rood".
9 maart 2014
Hallo Jan Thijs,
Wat heb jij het toch druk om bij te blijven met alles wat er aan bouw activiteiten in jullieomgeving plaats vinden.
De reactie op hoe jij aan het werk bent,inderdaad zie je er uit als een eskimo, zo dik
ingepakt in je Rode jas,grapje.
De internetjournalist uit Noordhorn incognito Maar.....jullie wonen ook in het Hoge Noorden! |
Jan Mark ziet er stoer uit in zijn Judo pak,hij lijkt mij echt fanatiek.
Moet jij nu ook nog veel aan jullie tuin veranderen door al die veranderingen zo dicht
om jullie huis?
Leuk al die reacties die jij krijgt van oude bekenden (oud leerlingen).
Zo sta jij ook midden in de belangstelling.
Niet naast je schoenen lopen van al die aandacht hè
Voor jullie een mooi weekend met dit mooie Lente weer.
Liefs en groeten van Herman en Janny.
Ontvangen van THIJS en JANNY
Weekbericht week 10
7 maart 2014
Werkzaamheden in de afgelopen week
Het mooie voorjaarsweer van de afgelopen dagen heeft ook een positief effect op de
bouwwerkzaamheden.
Het storten van de wanden van de moten 3 en 6 is met succes afgerond.
Het ontgraven van het nieuwe vaarwegprofiel gaat zoals verwacht.
Werkzaamheden komende week
De laatste vloer, die van moot 10 van de tunnel, wordt volgende week gestort.
Vrijdag 14 maart worden de wanden van moot 8 aan de westzijde van de tunnel gestort.
Diezelfde dag wordt de machine aangevoerd om de tijdelijke stalen constructie naast de
tunnelelementen te verwijderen.
Het verwijderen van deze constructie gebeurt op vrijdag 14 maart en maandag en dinsdag 17 en 18 maart.
De pijler aan de noordzijde van de brug wordt donderdag 13 maart gestort.
Volgende week worden ook de laatste palen van de landhoofden gesneld.
De twee kraanschepen werken op twee locaties in het Van Starkenborgh-kanaal; één nabij de
bochtverruiming, het andere vaartuig nabij Aduard.
Afsluiting kruising Langestraat/ Rijksstraatweg:
17 maart tot en met 28 maart 2014
Het dek van moot 4 van de tunnel is gesloten.
Hierover wordt de Langestraat aangelegd.
In nauw overleg met de gemeente Zuidhorn en op advies van de politie is ervoor gekozen om de
tijdelijke aansluiting op de Langestraat - Rijksstraatweg (N355) twee weken af te sluiten.
De afsluiting is nodig om moot 5 van de tunnel te realiseren.
De weg wordt ook volledig afgesloten voor fietsverkeer.
Er wordt een alternatieve route uitgezet via de Schipperstraat.
Het autoverkeer wordt gedurende de afsluiting omgeleid via de Langestraat (noordzijde).
Tijdens de spitsuren worden bij de Oosterstraat en de Industrieweg verkeersbegeleiders ingezet. Dit is om het wegverkeer in goede banen te leiden.
Wij vragen de weggebruiker de instructies van deze verkeersbegeleiders goed op te volgen.
De scheepshond van progress met de originele "KEF KEF" roep.........
..............waarbij hij op het dek meeloopt met fietsers aan de wal!
De scheuren, die waren ontstaan door het heien zijn gedicht.......je ziet daar niets meer van....!
Hij staat op de hoge pijler!............of op hoog peil!.......wat je maar wilt!
MvO
Het koppensnellen is achter de rug....wat sprieten staan nog overeind en daar werken ze verder mee!
Progress en de pijler voor de hoge brug!
Kunnen zij elkaar passeren?
Even een blik werpen in de bouwput nummer 1!
De dekens zijn opgerold!
De kranen zijn gevloerd!
Ook maar een blik in de bouwput nummer 2
Zelfs de vloer is schoon en opgeruimd!
10 maart 2014
VAN DE HAND VAN JAN BLAAUW!
Ik loop op zaterdag 8 maart 2014 de MOKKENBURGROUTE.
Van baggeren merk ik niet veel.
Bij de spoorweg zie ik een kaalslag.
De bomen hier zijn gesneuveld.
Vanwege de vogels, die er hier nesten?
Dat lijkt me niet.
Volgens mij heeft het al mee te maken met de nieuwe spoorbrug!
Aan beide kanten van de spoobrug staan er nog een paar bomen!
De rest zijn keurig verdeeld in takken en stammetjes
Klaar om afgehaald te worden!
Waarom staan deze twee nog overeind vlakbij de spoorbrug..............de verklaring!
Takken.......
...en stammetjes.
Waarom is dat niet gedaan keurig voor het voorjaar.
Net als de bomen in het project Noordhorn in januari 2013.
De twee bomen voor de Sicke Benninghestede bleken ziek te zijn!
Link:
de SICKE BENNINGHESTEDE
De ingang van de tunnel als je komt van Niezijl!
De betonmolen reed als de eerste de tunnel binnen!
![]() |
In het weekend van 8/9 maart 2014 |
11 maart 2014
Sik Bok Holtman |
De kraan and our house!
De oplettende kijker ziet Jan Blaauw over zijd met de grote Canon achter de balustrade!
Het overzicht van bouwput nummer 1
Het overzicht van bouwput nummer 2
Er valt niets bijzonder op te merken vergeleken met gisteren!....Jan Blaauw was duidelijk wel in de weer...........de canon in aanleg!
Op naar het kanaal achter Holtman
Daar kom ik aan!
Je kan niet verder.......want dan donder je naar beneden!
Hier is het!....Deze week beton storten!
....hier ook!
Aan de overkant zijn ze net klaar met koppen snellen!!
Volgens mij wordt hij niet hoger!
Er ligt een schip tussen de beide wallen!
Hier is het duidelijker....het schip met bagger bij zich voor MvO
Er moet gemanoevreerd met zo'n schip!
Er komt nog een boot langs!
De kraan en de graver op de bult!
Weer een boot!
Een vrachtwagen, de kraan en de graver op de bult!
Klaar voor het storten?
Het overzicht van de overkant
De vrachtwagen wordt lichter gemaakt door de kraan!
De vrachtwagen de, pijler klaar voor het storten en de overkant in één klap!
Ik zie de stoppels van de reuzebladen aan de wal!..........Hoe heten ze ook weer!
13 maart 2014
Deze kreeg ik van RTV -NOORD met een begeleidend schrijven:
Groningen, maart 2014
l. s.
Met excuses voor de vertraging, hier een Dvd net de reportages die ik gemaakt heb over het ongeluk bij Borger in november 1963.
Ik hoop dat je met tevredenheid terug kijkt naar de uitzending en de reacties die je hebben geholpen bij de verwerking ervan.
Met vriendelijke groet,
Reinder Smith
Rtv Noord
De link:
DE HOGE BRUG OVER HET VAN STARKENBORGHKANAAL
De wandeling naar de de toren van Babel!
De overkant.....veel zon en een duidelijk beeld!
Nog steeds wordt er gebaggerd en versmeerd over de hoge weg over het kanaal!
Deze boot gaat in zijn achteruit onder de brug tot hij is bij de verruiming van de bocht
Wat er gedaan wordt terwijl hij in de achteruit gaat?.....voor mij een vraag!
Het overleg!
De vlechtwerkers!
Langdurig overleg!
Nu wil ik weet wat de boot gaat doen!.......er achteraan.....de verruiming van het kanaal!
Langs de spoorweg....nu zijn alle bomen gekapt...wat een kale boel!
Daar ligt een boom aan de overkant..........Dat betekent dat men ook de spoorweg gaat aanpakken....Het begin is er!
Rechts kaal.....ook links ........... alles is nu geveld!
Aan de overkant is de versnippering bezig!
Alle bomen in de omgeving van de spoorweg zijn verdwenen!
De achteruit- boot ligt hier aan de overkant langs de wal!
Bij de tunnel van de bouwput nummer 1!
De schragen in de tunnel worden verwijderd.........het beton droog voldoende!
Het overzicht van de bouwput nummer 2!
Hij is aan het plamuren.........en er komt aarde overheen!
14 maart 2014
Speciaal bewaard voor Lianne......
Misschien is iemand in jouw omgeving jarig
Er komen 5 zwanen naar u toe!
Geen gekheid!
Sikbok Holtman |
Voor de overkant.......een boot meert aan....wat is daarvan de bedoeling!
Twee oude boten passeren........aan elkaar geklonken!
De majestueuze pijler zonder (nog) beton!
Ik zie de aangemeerde jol!
Vlechtwerk aan de pijler!
...ook in de hoogte
MvO
Hij helt over.....nee....mijn toestel!
Een lomp grote boot!
Ik zie de zwanen....daar links
Bij deze boot ook.....de zwanen!
![]() |
De midhorner |
15 maart 2014
![]() |
De mokkenburger |
Ik sta in de achtertuin en zie een bult. waarop 2 mannen rondlopen..........te laat.........ik ben te laat met drukken.......maar de bult blijft! |
Is dat de Staphorster?
.....dan is de chauffeur van de BLAUWE ENGEL niet ver!
De tunnel wordt al leeg!
Ze verplaatsen de trap binnen de bouwput nummer 1!
De veldmaarschalk uit Staphorst!.......is verzonken in diep gepeins!
De voormalige christelijke MAVO naast de tunnel!
De trap circuleert door de lucht!
In de bouwput nummer 2:
Een kleine samenscholing!......de buurvrouw, de heer Tillema en de heer NN
Daar zeilt weer wat door het luchtruim!......met houtblokken!
Ik zag de chauffeur van de BLAUWE ENGEL bezig de sloot van buurman Willem op te schonen!
Vervolgens laden ze de houtblokken op de aanhangwagen van de GMB-wagen!
16 maart 2014
Weekbericht week 11
14 maart 2014
Werkzaamheden in de afgelopen week
Het is de aannemer deze week niet gelukt alle geplande werkzaamheden af te ronden.
Er is geen beton gestort voor moot 8 van de tunnelbak (westzijde).
Ook bij de brug is geen beton gestort.
Werkzaamheden komende week
Volgens planning wordt nu aanstaande maandag (17 maart) de tijdelijke stalenconstructie in de bouwput van de tunnel grotendeels verwijderd.
Dit kan voor de bewoners aan de Langestraat overlast met zich mee brengen.
Bij de tunnel wordt komende week het beton gestort voor de wanden van moot 8.
Daarnaast wordt gewerkt aan het vlechtwerk van de wanden van moten 2 en 6 en worden bekistingselementen verwijderd en herplaatst.
Bij de noordelijke pijler en de landhoofden van de brug wordt dinsdag beton gestort.
De kraanschepen werken verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de omgeving van Aduard.
Afsluiting kruising Langestraat/ Rijksstraatweg
In het weekbericht van vorige week is gemeld dat de Langestraat ter hoogte van de tunnel twee weken niet toegankelijk is voor alle verkeer.
Aanstaande maandag, 7 uur ’s morgens wordt de Langestraat afgesloten.
De afsluiting is nodig om moot 5 van de tunnel te realiseren.
Er wordt een alternatieve route uitgezet via de Schipperstraat.
Het autoverkeer wordt gedurende de afsluiting omgeleid via de Langestraat (noordzijde).
Tijdens de spitsuren worden bij de Oosterstraat en de Industrieweg verkeersbegeleiders ingezet.
Dit is om het wegverkeer in goede banen te leiden.
Wij vragen de weggebruiker de instructies van deze verkeersbegeleiders goed op te volgen.
Langestraat vanaf 31 maart
In overleg met de verkeersadviseur van de politie Groningen en de gemeente Zuidhorn is er voor gekozen om de Langestraat vanaf 31 maart toegankelijk te maken voor éénrichtingsverkeer.
De komende weken wordt er hard gewerkt om deze datum te halen.
Dit is ook afhankelijk van het weer.
We houden u hierover in dit weekbericht op de hoogte.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71
59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
Bewoners van dit pand
Noordhorn, 10 maart 2014
Geachte heer/mevrouw,
GMB Civiel is opdrachtnemer voor de realisatie van het nieuwe weg tracé N355 te Zuidhorn.
De realisatie van het project wordt in opdracht uitgevoerd voor de provincie Groningen en in afstemming met de gemeente Zuidhorn.
Wij willen u middels deze correspondentie informeren over de algehele stremming van de Langestraat t. h. v. kruising N355 Industrieweg te Noordhorn.
Vanaf maandag 17 maart vindt er gedurende een periode van twee weken tijd een stremming plaats voor gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer t. h. v. de nieuw te realiseren tunnelbak nabij de Langestraat.
De kruising Langestraat, Rijksstraatweg en Industrieweg is geheel gestremd voor verkeer.
Wij willen u hiermee vriendelijk vragen om gedurende deze periode de omleiding te volgen zoals reeds aangegeven.
Mocht u naar aanleiding van deze aankondiging nog vragen of opmerkingen hebben kunt u contact op nemen met het algemene nummer Project N355 Zuidhorn.
Met vriendelijke groet,
GMB Civiel B.V.
J Haaksema
Uitvoering
Deze brief ontvingen we op vrijdag 14 maart 2014
Van achter het raam kwam weer een kraan binnen......en er stond een "MAMMOET"-kraam met een vaste machinist met een blauwe oog, dat bruin moest zijn...........foutje van de tekenaar!
Dit moet een grapje zijn van de heer "KRANENBURG".
Er staan aan het kanaal zeker 2 kranen en bij de bouwpunt ook 2......... daarkan wel één bij!
Dus uitladen die kraan!
Twee elementen worden gekoppeld tot één heuse kraan!
Even kijken bij de tunnelingang, waar de Langestraat overheen rijdt!
Praktisch leeg!
Waarvoor dient deze extra kraan op last van de heer "Kranenburg"!
Een gapend gat in dit gedeelte!
Op dit gedeelte komt ook een dak!
De MAMMOET- chauffeur zet dit materiaal naar de bouwput!
De vrachtwagen met de kraan verlaat het toneel!
Daar komt de Knol uit Akkrum met de rest van de kraan en wat bielzen.
17 maart 2014
Dan komt buurman Wieringa om me te waarschuwen....
Dwars door de heg in zijn achtertuin is een apparaat geïnstalleerd, dat elke minuut een foto maakt van de bouwput en dat is te volgen op het internet......Dat betekent, dat ik als ik geen zin heb om de zaak te volgen, wat foto's kan pikken van internet....Komt goed uit!
Ondertussen doet de MAMMOET- chauffeur zijn werk
Hier zie je het passen en meten om de elementen in elkaar te zetten tot een kraan!
De laatste handeling....en de kraan ligt daar!
Ondertussen verlaat de MAMMOET- chaufeur zijn cabine om wat beter de zaak te kunnen bekijken. Hij komt bij mij staan en wijst op de volgende vrachtwagen......Dit apparaat moet de platen lostrillen volgende week....Aan de omliggende huizen is een apparaat bevestigd om de trilling vast te leggen!
Dit is een moment om even binnen te vragen om de tekening te bekijken die ik heb gemaakt van zijn gelaat.....Pas dan ben ik er achter.....dat hij geen blauwe handen heeft maar bruine kijkers....Op de foto is dat niet duidelijk te zijn.......Lianne heeft zijn blauwe oog bruin gemaakt....je merkt daarvan niks meer van.....Nu wat blauw op de achtergrond .....en het portret is gereed...........Hij doet hem achter het glas en hangt het portret op zijn kamer....Ik vraag hem: "Geef je het portret naar je dochter die zelf graag tekent?"...........Dat weet hij nog niet!
DE HOGE BRUG
Geen beton vorige week...dus deze week maar
Twee schepen achter elkaar voor MvO
De overkant
!
Ze stoppen met het vlechten!
De pijler moet voor de volgende week klaar!
Bij de bouwput zijn ze bezig met de extra kraan!
18 maart 2014
Oma is aan het snoeien!
Even sta ik daar en merk, dat de wind koud is, als je stilstaat.
Dus ga ik maar wandelen.
Dan loop je jezelf wel warm.
Onderweg realiseer je, dat het de bedoeling was, dat ik de trap zou vast houden, terwijl zij aan het snoeien was.
Toch handig, dat je heel kort van memorie bent!
Jan Thijs,
Waar kijk je toch naar? Schrikhek? Verkeersbord? Betonplaat? (Ja, ik ben nieuwsgierig…)
Groet,
Groet,
JanB
PS. Heb je al naar de webcam gekeken???!
PS. Heb je al naar de webcam gekeken???!
Het metaal zullen ze gaan verwijderen!
Het aangevulde zand is flinke aangestampt!
Het overzicht!........Hier gaat de Langestraat overheen!
De extra kraan help om het metaal te verwijderen!
Mijn wandeling gaat langs de spoorbrug!..........Haar kaalheid imponeert mij!
...eigenlijk zijn het blokken beton....ze lijken op bunkers uit de tweede oorlog!
De industrieweg naar de rotonde!
Zodra ze het metaal uit de grond gaan trillen krijgen we een verklikker net als bij buurman Wieringa...........Als het trillen over de grens gaat, dan zullen zij ingrijpen!
Daar komt de eerste los uit de grond!
Hij omarmt het metaal ...wat innig!.......maar hij doet haar om te begeleiden naar de grond!
Voorzichtig werd zij voorzichtig neergevlijd!
De kraan doet het zware werk!
Dan komt TOP met een vrachtwagen voor?
Hij vangt het metaal uit de grond!
Dat vraagt alle aandacht!
TOP helpt de verbinding tussen Noordhorn en de weg naar de brug te verwijderen!
De afzettingsstukken worden verwijderd!
Ondertussen trilt bij ons in huis alle serviezen in de kasten!
TOP help met het opruimen!
Zelfs de dranghekken worden verwijderd of verplaatst!
Aan de rechterkant ook...........dit gedeelte zal worden afgegraven voor het laatste stuk van de tunnel!
Het trilt bij de omwonenden!
Met een veger worden ze behandeld.........en afgeveegd
Daar is het apparaat dat de trilling veroorzaakt!
De verklikker bij buurman Wieringa.......!
Men houdt zich nog bezig met het dak van de tunnel!
De opruimdrift.....!
Wie is daar zo deftig en maakt zulke grote stappen net als de GMB- er of probeert hij die brommer te vermijden tussen het stopteken en ziet dan reikhalzend zijn fiets om zittende door het project Midhorn te reizen naar het kanaal voorbij Sikbok Holtman naar de pijler, waarin ze het beton legen uit de betonmolen.....helaas een dag nog geduld....dan begint die storting, die wel een werkdag duurt.
Hier langs kan me niet meer reizen van de brug rechtstreeks naar Noordhorn!!
Ze blijven het metaal trekken uit de grond naast de tunnel!
Knol redt zich ermee ...en vervoert naar elders!
19 maart 2014
Hij brengt een oven en een elektrisch fornuis en ik ga naar het kanaal naar mijn pijler...
Gaan ze nu beton storten?
De graver strijk glad , wat voor hem is uit neergelegd door Zwama!
Pijler 2 in wording aqan deze kant!
Je ziet hem zagen, maar het gaat me om de overkant.
Daar wordt het steeds hoger!
De uitkijktoren langs het kanaal
En er wordt gewerkt aan pijler nummer 2!
De MvO gaat zijn eigen gangetje!
Het overzicht van de overkant!
Heren die afdalen van de uitkijktoren langs het kanaal!
Er is nog één doorzetter....hij werkt door!
De kraan is verhuisd naar de kant Noordhorn.....
Daar liggen ook platen in de grond!
Hier wordt gezocht naar kabels
De baas kijkt toe!
Wie doet het werk? ........... de chauffeur van de blauwe engel
Zij praten......... en kijken toe!
De trilling bewaker praat hier met de heer Kruizinga!
Een lantaarnpaal, die in de weg staat, wordt verwijderd!
Weg ermee!
Het dak wordt zo langzamerhand klaar!
De trillingbewaker controleert de verklikker bij buurman Wieringa!
De oven in combinatie met het elektrisch fornuis!
De VOLVO wordt gebracht voor het graven van het tussenstuk ,waarlangs het autoverkeer reed uit Noordhorn!!
De vrachtwagen heeft zijn zaakjes afgeleverd en gaat weer naar huis!
De bestelauto gaat ook naar huis als de hekken dicht zijn!
![]() |
De inspecterende Midhorner |
20 maart 2014
De tekening van de stamhouder |
Op hetzelfde niveau als de tunnel!
De MAMMOETcommandant maakt een ronde .....om te voorkomen, dat hij stijf wordt!
Zelfs het werkvolk kijkt toe!
De vlechters kunnen alles wel zien. maar wijden hun aandacht speciaal voor het dak van de tunnel
Volvo egaliseert tot aan de tunnel toe, .....maar het werkvolk kijkt van dichtbij toe...maar naar wat!....
Helaas, dat kunnen wij niet zien!
Het storten bij de pijler aan het kanaal
Kijlstra is present...........ze moeten de lucht al in!
Zo hoog gaan ze met de beton....
Volgens mij heeft dat volspuien geduurd van 's morgens tot het einde van de middag.
Ik maak het traditionele gebaar, dat ik de camera in het kanaal gooi met de foto, die ik van hen heb gemaakt!
Tegenwoordig kunnen ze overal bij komen!
De betonmolen en ik gaan naar de brug!
De laatste metalen panelen!
Het tussenschot in de tunnel wordt nu verwijderd!
Deze HAK-er helpt bij het blootleggen van de kabel!
Je herkent hem aan zijn scherpe keelgeluid......
Zijn stem draagt heel ver... Volgens mij heeft hij dat door veel oefenen gekregen!
De verzonken kraan!
Hij trekt omhoog!
Het overzicht....het moet net zo diep als de tunnel rechts!
De bouwput nummer 2....
Het wordt straks:
De bouwput voor de tunnel
Ze hebben eerst vooral aandacht voor kabels in de grond van het tussenschot!
Ze beginnen te graven aan de overkant...richting Noordhorn!
Wat leggen zij bloot?
Ik zie de kabel....blootgelegd!
Aanstampen!.....langs de tunnel....en verliest weer haar diepte!
De tunnel wordt hier weer oppervlakkig....wat grond erover en je zie niets meer van de tunnel!
De tunnel wordt binnenkort doorgetrokken!
BLAAUW op zijn sjiekst en....... goed gekleed! |
21 maart 2014
![]() |
OPEN HET DORP........... .MIDHORN in het kader van het project Noordhorn
LINK:
|
De kraan heeft zijn dienst bewezen!
Ze zullen hem inpakken!
Het tussenstuk wordt uitgegraven!
Je kunt kijken zonder tralies!
Overleg met de hakkers.....en men raadt....het gaat over de kabels!
Ze schuiven tot het dak van de tunnel!
Weer overleg tussen Hakkers
Ondertussen wordt de kraan verder ingepakt!
WEe hadden hetzelfde al gezien...maar dan het omgekeerde.....hij werd uitgepakt.....nu wordt hij weer gepakt!
De stamhouder JENS DE HAAN |
Aan het kanaal!
Het gaat niet om de pijler..............maar om de kraan!
Ze hebben de rode kraan overgeplaatst naar de overkant.
Toch waren ze een kraan nodig op de blauwe engel (?!)
En maar gladstrijken
Er komt schot in.....letterlijk!
De blauwe kraan
Een volslagen onbekende van GMB groet mij met:
Janthijs...........hoe komt hij daarbij?
De overkant
MvO
Zo wordt de kraan ingepakt......en de pijler is nog niet uitgepakt.........volgens mij durven ze dat niet.....(dreigend) betonrot?
De heer HAK met de welluidende stem en de Staphorster op zoek naar kabels!
Het dichtmaken tot aan de tunnel!
Het tussenschot wordt nu verwijderd!
Uitgraven en bij de tunnel weer aanvullen!
Kabels en slangen met de handen uitgraven!
De bouwput nummer 2
Uitgraven!
Zand aanvoeren!
Aanschuiven!.....en de dakbedekkers!
Uitgraven!
Aanschuiven!
Uitgraven onder het waken oog van Haaksema
Bijvullen!
Bijvullen
22 maart 2014
Tussen bouwput 1 en 2
Met de camera liep ik dood..........
Net als de dames de Vries op de fiets uit Den Horn....achter de tralies!
Op mijn aanraden liepen ze de route van het fietspad langs de rotonde en via de Schipperstraat.
Dan richting de brug en die weg was gestremd, maar je kon het van de andere kant bekijken.
Natuurlijk reden zij dezelfde weg terug, maar ze stopten niet meer bij ons huis.
Ze hadden het belangrijkste wel gezien .
Om ons verder niet te storen vertrokken ze weer naar Den Horn
Het dak moet vrij gemaakt worden voor het zand!
Uitgraven
Het zand stanpen.
Langs de stamper meelopen....volgens mij de HAKker.
Hij heeft het druk ermee!
Er wordt weer zand gestort!
Een hoopje!
Egaliseren!
Uitgraven!
Het overzicht!
Vergadering!
Hij rijdt over metalen platen!
Ze brengen meer zand
Merkwaardig.....op dezelfde plaats had ik ze al gezien en nog eerder zwommen zij door het kanaal.
Ik had al wat foto's gemaakt.
Nu zij blijkbaar een plek hebben gevonden langs het kanaal, maakte ik toch wat plaatjes!
Nog steeds niet uitgepakt!............Deze kleuren rood en een beetje blauw heeft wel iets....valt op in het landschap.
De blauwe kraan stond eerst aan deze kant!
Stel je voor, dat zo'n kraan over het kanaal zwemt om aan de andere kant te komen....of hij zichzelf vastpakte bij de haren en over het kanaal weer neerzette...de truc van Munchhausen!
Natuurlijk zijn we nieuwsgierig, ......maar je waagt niet om op de trap te lopen naar boven.....
Dat is alleen bestemd voor GMB-ers
Ik zit in de tuin om uit te rusten, want ik ben de hele bouw rond geweest, benevens het kanaal met de hoge brug.
Terwijl ik zit controleer ik of mijn camera zit op dezelfde plek.
Buurman Wieringa komt uit het huis en dreigt hier te komen.....maar er is een ander persoon die hij tegen komt.
Zij babbelen met elkaar...misschien gaat de webcam/Noordhorn.
Dan zie ik, wie de babbelaar is .....het is JAN BLAAUW.
Ik houd de camera in de aanslag, maar laat hem niet zien.
Ik zal hem niet op een idee brengen!
Dan vervolgt hij zijn weg richting Zuidhorn of kanaal.
Hij ziet me in tuin zitten:
..........Dat vraagt weer om een plaat.
Ik besluit toch maar weer de camera te tonen....
Dan verstopt hij op welhaast kinderlijke manier zijn gelaat en camera achter de roestbak..... voor in de tuin!
Dus toch weer het spelletje we-selfjes...........en ik houd mijn camera in aanslag........
Ik realiseer dat, dat de zon loodrecht op de tuin staat....dat kan wel eens mislukken.....
Gelukkig kan ik in de achtertuin zat foto's maken....
Ik probeer het toch.....klik dit is hem!
Van afstand probeert Jan Blaauw of dat wel wil....zo tegen de zon.
In mezelf brom ik in:
In de tuin zijn nog blaauwe druifjes!
Hij moest eens weten:
blaauwe druifjes
ZAT!!!
Het dak van de tunnel wordt voornamelijk bedenkt met zand!
Aan de zijkanten mocht uitgegraven aarde van de tussenruimte !
Dit is scherp zand!
De tussenruimte is nagenoeg uitgegraven!
23 maart 2014
We hadden het er wel over dat een kopje koffie toch wel gezellig zou zijn geweest.
Omdat we ons bezoek niet hadden aangekondigd,omdat het een spontane actie was, je vrouw druk was met schilderen en niet hadden begrepen dat we op de terugweg nog even zouden verder babbelen hebben we het zo gedaan.
Een communicatiehiaatje?
Volgende keer anders.
De dames De Vries
Weekbericht week 12
21 maart 2014
Werkzaamheden in de afgelopen week
Alle, voor deze week geplande werkzaamheden zijn afgerond.
Zo is het beton gestort voor de wanden van moot 8 van de tunnel en de noordelijke pijler en de landhoofden van de brug.
Werkzaamheden in de week van 24 tot en met 28 maart
Bij moot 5 van de tunnel wordt de komende week gegraven.
Hier wordt een buizenstelsel aangelegd voor de afvoer van regenwater.
Vrijdag 28 maart wordt het dak van moot 3 gestort.
Ook worden noord- en zuidzijde van de Langestraat weer met elkaar verbonden.
Voor de pijler aan de zuidzijde van de brug wordt het vlechtwerk aangebracht.
De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de
omgeving van Aduard.
Afsluiting kruising Langestraat/Rijksstraatweg
De Langestraat is, ter hoogte van de tunnel, tot 31 maart niet toegankelijk voor verkeer.
De afsluiting is nodig om moot 5 van de tunnel te realiseren.
Voor de fietsers is een alternatieve route uitgezet via de Schipperstraat.
Het autoverkeer wordt omgeleid via de Langestraat (noordzijde).
In de spits worden bij de Oosterstraat en de Industrieweg verkeersbegeleiders ingezet om het wegverkeer in
goede banen te leiden. Langestraat vanaf 31 maart eenrichtingsverkeer
Vanaf 31 maart wordt de Langestraat voor de laatste periode van de bouwwerkzaamheden, eenrichtingverkeer.
Dit betekent dat het verkeer vanuit Zuidhorn via de Langestraat naar Noordhorn kan.
Het verkeer vanuit Noordhorn wordt omgeleid via de Langestraat (noordzijde van Noordhorn).
Het fietsverkeer vanuit Noordhorn mag wel via de Langestraat.
Dit is besloten in overleg met de verkeersadviseur van de politie Groningen en de gemeente Zuidhorn.
Webcams
Sinds vorig weekend zijn er twee webcams met live beelden van de bouwactiviteiten bij de tunnel
online gezet.
Helaas waren er te veel praktische bezwaren voor het ophangen van een camera bij de
bouw van de brug.
De webcams zijn vanaf maandag 24 maart te zien via www.provinciegroningen.nl.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71
59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
Hallo Jan Thijs,
Wat weer een beelden van alle werkzaamheden heb jij weer gemaild.Het is gigantisch wat daar allemaal gebeurd.
Jij hebt in de loop van de tijd al zoveel foto's en informatie gestuurd.
Het is meer dan een werkdag,een vijf daagse werkweek,denk ik.
Ik weet niet hoeveel dagen en uren jij daar wel niet mee bezig bent.
Mijn compliment!
Zo te zien ben jij wel even bezig voordat dit hele project klaar is.
Volgens mij ben je aardig bekend bij al die werk mensen. Je steekt er zelf ook heel wat van op en wat er allemaal voor komt kijken.
Als alles klaar is krijg jij vast heimwee naar al dit gebeuren.
Voor jullie een mooi weekend en tot de volgende mail.
![]() |
JANNY en HERMAN en GIJS www.BOUWWEBCAM.nl/NOORDHORN. |
Een nieuwe (voorlopige) zandweg over de tunnel van Zuidhorn naar Noordhorn
Zo'n chauffeur tilt zijn zandlast tot boven zijn macht.............laat hem zo een poos staan en laat hem weer vallen met veel lawaai naar beneden....om zijn kracht te tonen alle omstanders!
En toch weer die korte vergaderinkies!............
Let op de slang!.......boven de aarde gehaald!
Hij moet het diep weghalen!
Nog duidelijker!
Handen weer in de zakken..... de kop uit de cabine om beter te kijken!
Behoorlijk zuinig zo'n VOLVO............niet krenterig, maar wel schrapen is het!
Maar het gaat niet om het schrapen!..........
Zo kunnen ze tot een eenheid groeien, dankzij de vlechtwerkers en de GMB-ers met vereende krachten!!
Jan Blaauw
De Staphorster komt in beeld, rechtsonder. Meestal heeft dat een positieve invloed op wat er aan de gang is… Zonder opsmuk of bombarie regelt hij zijn klussen en heeft blijkbaar indirect ook invloed op klussen van anderen, want even later is het bekistingsdeel getemd… (JB)
Over deze man weet ik ook wel een sterk verhaal:
Met hem sprak ik over het feit, dat er maar bar weinig vrouwen werkten.
Af en toe is er een vrouwelijke stagiaire en één secretaresse op het kantoor van de GMB , die je niet vaak buiten ziet.
Ik vroeg de Staphorster of hij ook de neiging had te fluiten of te knipogen naar voorbijfietsende vrouwen.
Hij sprak de volgende indruk makende woorden:
Soms heb je wel trek,.......maar thuis krijg je altijd je eten
En daarmee is het duidelijk:
De les die ik heb geleerd van de Staphorster!:
Dus je mag wel trek hebben!
............maar thuis krijg je je eten!
maart 24 maart 2014
In het weekend twee keer de Mokkenburgweg genomen.
Op zondag dreigde ook onweer
Hoe lag het erbij?
De bouwputten zijn bijna samengesmolten!
Ik kom langs de verruiming.
Met dreigende lucht!
Bij de spoorbrug hebben ze de kastanjes niet gespaard!
Dat was op de zaterdag!
Ook op zondag heb je de dreigende lucht!
Kris kras door de tuin.
Hij is er vroeg bij met weinig vorst!
Jens is klaar! |
Apart licht!
Veel schepen passeren MvO
Diablo....wat een naam!
Ik kom bij de pony's.
De dames zijn klaar om weer te vertrekken........naar huis.
Dan kom ik er langs.
Ze vragen of ik een foto met de pony's en hunnie-self wil maken.
Dat wil ik wel, maar hij is wat vaag.
De vorige is duidelijker!
Langs het industrieterrein zie ik domen met merkwaardige vogels.
Je hoort ze ook niet en je hoort ook hun vleugels niet klapperen!
De doronicum met spiegelbeeld!
Terug bij de bouwput!
Het tussenstuk is bijna verwijderd!
![]() |
Het wordt me nu pas duidelijk, waarom het VERGULDE HOUKJE! zo heet!! |
De tralies worden verplaatst.
De tuin van Kruizinga zal later in ere hersteld worden!
De vlechtwerkers gaan gewoon door met het dak!
Het overleg met buurman Kruizinga
Het wegdek over de tunnel!
Nog steeds overleg!
Let op de diepte van de tunnel!
Idem....de bodem ziet er zwart uit!
Je kijkt mooi op de bouwput 3 zonder tralies!
De VOLVO gaat maar door samen met ZWAMA uit Grijpsker!
Nog steeds overleg tussen de heren!
Ik fiets naar het kanaal en zie bij het WITTE HUIS, dat er behoorlijk gesnoeid is en waarom die bult op het pad van Holtman!
Ik heb hem gespot op het kanaal.
Het is de GMB-er in een motorboot
Naar de overkant!
Hij is hier aan de overkant geland!
Daar heb je de peiler.
Ze zijn bezig zijn jasje uit te doen, maar dat gaat niet zo gemakkelijk!
De blauwe kraan helpt!
Nee, deze aan de overkant niet!
Ik maak nog een foto van de andere kant, omdat een GMB-er niet direct succes had en zijn onvrede op de fotograaf af reageerde!
Ik mocht geen foto maken!
Deze kent u wel!
....en deze ook wel!
En deze weer niet....Dit is rabarber!
Hij staat bija op zijn kop....dat komt van het wroeten!
De Mammoetcghauffeur van bouwput nummer 2 , de heer HAKKER en de leider van het project Noordhorn!
En maar sabbelen aan de telefoon!
De VOLVO graaft maar door!
Het vlechtwerken in bouwput nummer 2!
Bij Kruizinga
De diepte van deze kant bezien!
Vele bulten zand!
Verkeer in goede handen
VBN VERKEERSBEGELEIDING NEDERLAND
![]() |
Na veel fotograferen komt de heer BLAAUW weer langs. Dus we spelen weer het spel hullie-selfies |
26 maart 2014
![]() |
Midhorner op zijn gemak |
Terwijl zijn vrouw zich uitslooft om de kelder te restaureren.
Zij legt haar laatste hand aan de winkel met voedselvoorraad!
Terwijl buiten de DOORBRAAK een feit is, wat de tunnel betreft!
Er wordt een zandtapijt gelegd op de vloer.
Mooie patronen?
De hoop ligt klaar!
Ook op de tunnel ligt ook veel zand en wat leggen ze daar op......betonplaten?
De aardehaler en de zandbrenger tegelijk nagenoeg!
Daartussen maak ik een foto van de vlechtwerkers die blijkbaar ongestoord werken aan het dak van de tunnel!
De grap is dat de Volvo werkt aan het verspreiden van het zand, omdat ZWAMA tijdelijk absent is!
Nu wacht de zandbrenger op de ZWAMA
Is dit een ouderwetse koelkast of een noodwinkel?
Toch sjiek...wie heeft dat zo ruim?
Uit het raam...........hij heeft platen op de walkant gelegd.
Dat betekent iets voor morgen.....maar voor wat?
De laatste hand voor de doorbraak!
Zand op de vloer van de tunnel zonder beton!
Het wordt ook een doorbraak naar Noordhorn!
Door het raam...........blijft hij hier de hele nacht staan?
The making of the portrait of the machinist of the
Langs de bouwput 1 en 2 maakte ik foto's voor mijn site 'MAANDBOEK'.
De kraanmachinist van de
hield mij staande.
Hij had mij site bekeken en vooral mijn tekeningen.
Hij vond dat mooi.
Hij vond toch tekeningen altijd mooier dan foto's.
Natuurlijk vroeg ik hem, of hij het leuk vond een tekening van hemzelf leuk zou vinden.
Hij knikte.
Vervolgens maakte ik een dreiging hem te fotograferen, op de manier waarop Jan Blaauw en ik moeite deden om elkaar te fotograferen.
Terwijl ik een foto maakte van hem realiseerde ik, dat ik tegen de zon in fotografeerde.
Beter was met de zon in de rug te fotograferen.
Hijzelf bedacht, dat hij zijn helm nog droeg en de zonnebril eveneens.
Ondertussen meldde hij, dat zijn dochter ook graag tekende.
"Waarom laat u het haar niet doen?"
Hij had mijn tekeningen ook gezien, vertelde hij.
Hij vertelde, dat hij kampte met een kwaal, die hij had overgeërfd van zijn vader.
Bij de felle zon moest hij een spleet maken van zijn ene oog.
Vroeger hebben ze vergeten zijn oog af te plakken, waarmee hij vervolgens enige weken rond had gelopen.
Dat gebeurde niet.
Af en toe was een bezoek aan de oogarts noodzakelijk.
Ik had een serieuze opdracht.
Later zag ik hem praten met buurman Wieringa en ik fantaseerde over het gesprek, dat die twee hadden.
Het ging over een foto waarop ze allebei stonden.
In werkelijkheid ging het over het verplaatsen van iets van Willem met behulp van de kraan, waarvan de ander chauffeur was.
Dan een berichtje van Frits Mesker, niet alleen trouwe, maar ook kritische volger van deze weblog. Frits vindt dat ik het beter niet over een mammoetkraan kan hebben als ik de super kraan bedoel aan de oost- of de noordwestkant. (Een mammoetkraan is de rode kraan die wel eens te hulp schiet…) En gelijk heeft Frits! Wat verder hout snijdt:
“Wat heeft de machinist in zijn handen….. Wat dacht je van een vetspuit? Zo’n kraan moet ook onderhouden worden! Verder niets dan lof voor jouw bezigheden! Gewoon doorgaan en je niet teveel aantrekken van mijn advies(?)Groet,
Frits

De kraanmachinist met zijn vetspuit, voor het onderhoud van de super kraan…
Frits
De kraanmachinist met zijn vetspuit, voor het onderhoud van de super kraan…
©foto: jan blaauw, 5 en 6 maart 2014
Tekening: Jan Thijs de Haan, 15 maart 2014 |
Ik vroeg hem tussen de bedrijven door te kijken naar de tekening.
We liepen door de garage.
Hij zag, dat er geschilderd was.
"Was je daar mee bezig"
"Nee, MAM MOET"
De inval beviel me wel, maar of hij dat begreep, weet ik niet.
Hij bewonderde de tekening.
Ik sprak over opbergen achter glas.
"Dat was beter", vond hij ook.
Toen begon hij over zijn zichtbare oog.
"Dat is op de tekening "blauw", maar in de werkelijkheid is het bruin.
Vervolgens toonde hij zijn verborgen oog.
"Kijk maar het is bruin".
Hij trok zijn wenkbrauw omhoog.
Mijn reactie: "Op de foto zie je dat niet erg duidelijk!
Kijk maar"............ en laat de foto zien.
,Een mooie blunder' , denk ik en neem mijn maatregelen om de tekening op de juiste kleur te krijgen!
Lianne zal het oog op de goede manier behandelen !
Dat gebeurt en dit is het resultaat!
©foto: jan blaauw De kraancommandant aan het wandelen!
Van dichtbij kun je het beter zien en........... dat zitwerk maakt je stijf!
![]() |
Mammoet |
27 maart 2014
![]() |
Midhorner |
Hij ploegt voort in de woestijn................nee.....hij loopt in de tunnel in het gedeelte, dat tenslotte uitgegraven is.....
De vloer krijgt nog een betonvloer!
Hoe krijg je dat scherp zand daar, net als de betonmolens!
Daar wordt nagedacht door man en macht van het GMB!.....
Het kan anders!
Ik zie al een paar zakken!
Zij piekeren ook!...........Later weer bekijken!
Naar het kanaal achter Holtman!
Een schip in de wachtkamer!
Hier gebeurt ook veel!.......Er rijst een traliewerk omhoog.........goed kijken!
Helaas de peiler is een tikje scheef..........of houdt ik de camera scheef........
Dat zal het zijn.............Zulke fouten maken ze vast niet!
Hoe wordt deze peiler......en waarvoor deze reclame!
Een baggerschip komt voor de overkant!
Is dat duidelijker................valt wat tegen!
De zon maakt het niet duidelijker!
Nu wel....met de zon in de rug!
Wel duidelijker!.........Tenminste dat vind ik !
De blauwe engel bij de peiler!
Naar de verruimde bocht!
De MvO
De chauffeurs van de MvO - auto's gaan per boot naar de MvO- schip......met een zoon!
En baggeren!
Gaan de boeien weg!.....
Ik houd ze in de gaten!
Wat heb ik niet gezien? ........
Het zand hebben ze in deze zakken gepropt!...
Volgens mij is de Staphorster de leider daarvan geweest!
Hij bemoeit zich met van alles...........Hebben deze heren de zaken gevuld!?
De Kranenburg alias Zwollenaar |
En wie is ook in de buurt nu!
Terwijl ik hem een hele tijd nauwelijks had gezien.
Hij draagt een nieuwe jas en volgens mij ook een helm!
Ik realiseer me dan:
"Hij heeft dat voor mij besteld"
Vanaf dat ik tegen hem had gezegd: "Dat is bedoeld als grap", had hij maar gauw gezegd, dat de nieuwe jas voor hem zelf besteld was!
Nu kon je aan zijn vragend en wantrouwend gezicht zien, dat ik daarover weer zou beginnen.
Hij pakte dus maar gauw zijn fototoestel en liet die aan mij zien.
Zo leidde hij mijn aandacht van de GMS- jas af.
Natuurlijk bekeek ik nu zijn fototoestel, alsof hij ermee bedoelde: "Wat jij kunt, dat kunnen wij ook".
Ik las, wat erop stond: "Het is een Canon"
Vervolgens stak ik hem in mijn zak.
"Een mooi reservetoestel", zei ik tegen hem.
"Als die van mij het niet meer doet"
Ik zag zijn beteuterd gezicht en gaf het toestel toch maar weer terug.
Om zijn aandacht af te leiden vroeg ik of hij naar de wedstrijd tussen PEC - Zwolle en NEC ging kijken.
Dat was het geval en hij had nog een kaartje voor mij.
Ik had hem aardig door en zei, dat het bij ons thuis kwam op de T.V.
Dus ik hoefde er het huis niet voor verlaten!
" Ben je met vakantie geweest?", vroeg ik, want ik had hem immers al een hele tijd niet gezien.
"Ik ben vader geworden!"
Ik was perplex.
Dat kon je niet aan hem zien.
Ik dacht bij mijzelf , gaat hij op deze toer?
Zo was ik in de war.
"Vader! ........... dat wordt je niet zo maar", dacht ik.
Ik keek hem aan.
Zijn gelaat verstarde niet.
Ik dacht bij mezelf :
"Hij weet, wat hij zegt!.......
Misschien was hij al vader en had hij nu een tweede kind.
Ik was zo verbaasd, dat ik dat maar niet meer vroeg!
Ik mompelde nog iets als :
"Gefeliciteerd" en "Alles goed"
Ik begon over de tekening, die ik had gemaakt voor de chauffeur van de MAMMOET.
Of hij die mocht zien.
Ik zei, dat ik die tekening aan hem had gegeven.
"Gemaakt op zijn verzoek", zei ik.
"Kun je van mijn kind ook een tekening maken", vroeg hij.
"Heb je die al, ik bedoel de foto!", vroeg ik onnozel.
"Nee, dat duurt nog wel 2 dagen.
Op zijn vroegst aan het eind van deze week".
"Ik woon in de Langestraat 3", sprak ik, terwijl ik dacht:
" Hij is al eens bij ons huis geweest met een wegge van de GMB".
"Ik heb weer een opdracht", dacht ik ....."maar het gaat wel om een pasgeboren kind en ik weet niet eens of het een zoon of een dochter is.........en gaat het om de Zwollenaar!
Van hem kun je alles verwachten"
Ik sprak met mezelf af: " We wachten af of die foto komt aan het eind van de week?"
Zo niet, dan is hij de fantast!........ en wel, dan houdt hij zich aan zijn woord!
De heren volgen geïnteresseerd de zakken met zand!
Daar komen ze....diep in de bouwput!
Alle heren gewapend met een Canon....in het midden de "VADER"
's Avonds komt de MVO langs de raam
Volgens moeder moeten ze nu aan de andere kant van het kanaal wezen!
De volgende dag (dus op 27 maart) komen HUMMEL en TOP
Top brengt betonplaten en Hummel bestraat de Langestraat!
28 maart 2014
![]() |
DE TUINDER |
Aan de Zuidhornkant!
Daar is de MvO die langs ons raam reed naar de Zuidhornkant!
De bouwput in Noordhorn!.......De weg wordt doorgetrokken met betonplaten over de tunnel!
De stratenmakers van HUMMEL werkten aan de voorkant ....en nu ook aan de achterkant!
30 maart 2014 maart 2014
28 maart 2014
Werkzaamheden in de afgelopen week
De geplande werkzaamheden zijn afgerond. Vandaag, vrijdag 28 maart wordt het dak van moot 3 nog gestort.
Werkzaamheden in de week van 31 maart tot en met 4 april
Bij moot 5 van de tunnel wordt de komende week de laatste vloer van de onderdoorgang aangebracht. Woensdag, 2 april, wordt de wanden van moot 1 gestort. En vrijdag 4 april worden de wanden van moot 10 gestort.
Voor de pijler aan de zuidzijde van de brug wordt het vlechtwerk aangebracht.
De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de omgeving van Aduard.
Langestraat vanaf 31 maart eenrichtingsverkeer
De werkzaamheden bij de Langestraat/Rijksstraatweg zijn afgerond en daarmee is de volledige afsluiting opgeheven. Vanaf aanstaande maandag wordt de Langestraat eenrichtingsverkeer voor de laatste periode van de bouwwerkzaamheden.
Het verkeer vanuit Zuidhorn kan via de Langestraat naar Noordhorn. Het verkeer vanuit Noordhorn wordt omgeleid. Het fietsverkeer vanuit Noordhorn mag wel via de Langestraat.
Dit is besloten in overleg met de verkeersadviseur van de politie Groningen en de gemeente Zuidhorn.
Webcams
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71 59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
Beton storten bij bouwput het dak!
Bertus , de chauffeur van de MAMMOET steekt ook een handje uit om te helpen met de afzetting van de nieuwe weg over de tunnel!
Het beton storten!
De afrastering plaatsen!
In de diepte wordt een vloer gemaakt met behulp met zand, dat opgestapeld is!
De lummels worden geplaatst bij de nieuwe weg!
De afrastering wordt geplaatst
Het zand wordt in tunnel verspreid/
De gemeente is nieuwsgierig!
Daar komen de heren, die werken bij de gemeente!
Prachtige kostuums en fraaie hoeden!
Het storten is klaar de slang wordt in elkaar gevouwen!
Hij kan vertrekken!
De gemeentelijke heren zijn geïnteresseerd!
Zij zijn tegenwoordig van het stapelen!
Ze gaan nog langs bij het kantoor van het GMB
Met ganzenpas!
Zand verdelen uit zakken!
Opruimen rond de nieuwe weg over de tunnel!
Meten bij buurman KOK
Hummel en de bestrating!
De weledele heer Blaauw aan het CANON!
Er moet zelfs bestraat worden door HUMMEL
Dit is het mooie gestorte dak.
Er loopt een buis door .........waarvoor:
De inkijk vanuit Noordhorn!
In de diepte....in de tunnel!
Idem!
Een ontmoeting van Jan Blaauw met een Noordhornse dame met haar hond!
Wij zoeken gewone/ ongewone herinneringen aan/ verhalen over:
Jeroen Pater
Geboren 13 februari 1970
Overleden 30 september 2013
Leerling van de christelijke mavo te Noordhorn van 1982- 1985
Klas 2a en klas 3a
Francisca Agema Magriet Blok
Bindert Brinksma Helena Hamming
Danieke Hoexum Gerard Holtrop
Marcel Hörmann
Kees Huizinga
Tinneke Been
Dieta Smits
Hielke Duursma
Onno Huizinga Erik Meijerink
Dorothee Mulder Rommy Mundt
Doriena Nieuwenhuis Jitske Paauw
Jeroen Pater
Geert Postema Henk Raval
Oscar Raval Tjerk van Til
Karel van der Woude Edward Wibbens
In klas 3 gedoubleerd (reden is mij nog onbekend)
Klas 3a
Venje H. Boonstra
Anita Criens
Hielke Duursema
Arjen van Dijk
Berend J. Hofman
Janet Hylkema Martin de Jong
Richard Kooi
Peter Lania
Aldert de Jong
André Tempel
Jeroen Pater
Karin Oppewal Houstinus Top
Bert van der Veen
Pieter D. de Vries
Martin van der wal
Simon Woddema
Gonny Zuidema
Jan Peter Faber
Peter Sinia
Examenklas (klas 4)
Tineke Been
Venje H. Boonstra
Ria Datema
Nick Deenik
Melanie van Dormael
Ingrid van Dijk
Jan Peter Faber
Marina Folkers
Leo Hoeksena
Berend J. Hofman
Saskia Hogewerf
Aldert de Jong
Martin de Jong
Aletta Klaveringa
Richard Kooi
Kirsten Koning
Petra de Langen
Peter Lania Hilde Luth
Anja Meijer
Ellen Moes
Marian Oostenbrug
Karin Oppewal
Jeroen Pater
Henk Raval
Astrid Ritsema
Peter Sinia
André Tempel
Annet Tempel
Tineke van Til
Alma Top
Houstinus Top
Margriet van der Velde
Marten van der Wal
Simon Woddema
Agnes Wolters
Gonny Zuidema
Misschien hebt u gewone/ ongewone herinneringen aan/ verhalen over JEROEN PATER.
Ze zijn speciaal voor zijn ouders en hun zoon GERARD bestemd en voor mij als oud- leraar.
Ik kan, mits zijn vader zijn toestemming geeft, alle herinneringen en verhalen op mijn site plaatsen.
Jeroen deed de derde klas twee maal.
De reden was volgens mij, dat hij met een speciaal vakkenpakket zou slagen voor de vervolgschool .
Hij wilde naar het Atheneum.
Is dat juist?
Weet je het e- mail adres van een mede- leerling, wil je dan deze e- mail doorsturen?
Ik geef nog even voor alle zekerheid de namen van de leerlingen die bij GERARD PATER in de klas zaten.
Misschien kan ik ook van hen informatie over JEROEN PATER krijgen.
Je weet het maar nooit!
Vraag van jullie mede- leerlingen hun e- mail adres aan mij te sturen, benevens hun herinneringen en verhalen over JEROEN PATER!
Adres;
janthijsdehaan@gmail.com
JEROEN WALTER BENDERT PATER
Roepnaam JEROEN
Geboortedatum 13 2 1970
Beroep vader architect
Gekomen op 1 augustus 1982 van Chr. Basisschool "de Windroos"
Adres Evertsenstraat 7 te Zuidhorn
Naam hoofd E. E. Brons
Vertrokken op 28- 1- 1983
Overgeschreven naar Chr. MAVO
Adres Langestraat te Noordhorn
Per 1- 8- '87 terug HAVO
De klasgenoten van GERARD PATER
Martin Ansing
Johan Bouma
Marjan Bult
Anneke Bijma
Beatrix Eliens
Jelle Faber
Aida Graeler
Anita Groenveld
Jan de Haan
Piet Hamming
Hugo Harkema
Cor Jager
Bouke de Jong
Yvonne de Jong
Antoinette Kobus
Femke Matter
Janneke Moesker
Roel de Nobel
Bert Notebomer
Martin Ottens
GERARD PATER
Sylvia van der Sluis
Minke Smit
Feikje de Vries
Johan Wobbes
Christina Woddema
Tekeningen voor de schoolkrant Door Dik en Dun!
door Folkert de Haan
De familie PATER en
JEROEN PATER en de Olympische Spelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten