NOORDHORN MEI 2014
1 mei 2014
Ik ben bezig in de achtertuin.
Ik plant enige Petunia's in de buurt van de tulpen en de narcissen.
Dat is werk, dat je zittend kan doen.....ja zelfs beter dan staand!Het ziet er al weer schier uit.
Ik werk met buxussen.
Je maakt dan in de tuin compartimenten.
Het geheel wordt overzichtelijk.
Je ziet in één oogopslag, hier moet iets gebeuren en daar heb ik het al eerder gedaan!
Ik zal nog even, wat foto's maken bij de hoge weg achter Holtman.
Meestal ga ik dan op de fiets, dat gaat wat snellers.
Dan....ineens besef ik, dat moeder op de fiets weg is.
Dus....ik moet nu wel lopen.
In dat geval realiseer ik mij zelf, dat ik ook een andere route kan nemen.
Vooral die achter de tunnel, beginnend achter het huis van achterbuurman Bennie Kok.
Ik weet een plekje, waar je het weiland van Holtman kan bereiken.
De laatste keer was deze route behoorlijk drassig, ik bleef met mijn afgesneden laarsjes in de modder zitten en mijn toestel kwam in aanraking van de modder.......behoorlijk link!
Ik loop nu in het weiland langs de woning, de voormalige mavo, van Kok.
Achter de voormalige fietsenhokken van de mavo, kan ik een getraliede afzetting verschuiven en de ruimte voor de tunnel is vrij....ik zie nu de achterkant of de voorkant, zoals je wilt.
Dit gedeelte heb ik al laten zien, waarbij de weg vervolgde in het weiland.
Daar bij een brede sloot moest ik terug en beloofde mezelf op de tracé te proberen het kanaal te bereiken via de tracé van de hoge weg.
Het lukt me de uitgegraven tracé te bereiken, de ondergrond is behoorlijk afgedroogd.
Ik zie veel ribbels, die het lopen moeilijk maken, maar ....dan moet ik maar opletten.
Als ik terug kijk zie je de kranen en de bult, die ik net heb gepasseerd.
Daar ligt de tunnel in Noordhorn!
De ribbels zie ik overal en dat betekent goed kijken, waar je voeten neerzet.
Langs de bult, waar je kunt lopen!
In de verte doemen de resten van de veetunnel op.
Ik maak een foto!
Om de plaats te bepalen, rechts ligt de boerderij van Holtman!
Ik loop om, om de ingang te zien....daar heb je de ingang!
Nog dichterbij...een smalle doorgang voor vee en boeren!
De ondergrond bestaat hier uit metalen platen............voor als het nat is!
Wie staat weer klaar?............de blauwe engel
Heeft hij deze sloot uitgegraven?......
Ik weet het niet!
Er liggen platen en andere apparaten bij het maken van de veetunnel!
Terwijl ik loop, kijk ik nog even om!
De tunnel zie ik niet....geen wonder...die is ingegraven!
ook zie ik de blauwe engel en de kranen!
Dit is het tracé na de veetunnel met de vele platen!
Je ziet al de verhoging!
Hier zie je, dat duidelijker!Op de top zie je een graver en nog wat!
Opzij kijken....ik zie veel bagger
Rechts de boerderij van Holtman!
Ik heb de top bereikt: een kraan GMB en de graver van Mechielsen en de overkant!
De uitgestrekte velden met bagger!
De landhoofden.........ze vragen veel beton!........Je ziet het aan de bekisting!
Je staat op een eenzame hoogte en bekijkt alles om je heen!
Ook zie je de diepte.....daar moet ik heen....ik zie de vlag en MvO in actie!
Bij de landhoofden wordt nu gestopt zo langzamerhand.
Daar boven ligt de brug!
Dit apparaat........ontdek ik beneden.....heit de houten palen!
De overkant!
Het fietspad als byepass........... ik sta nu op de tunnel!
Hier is het duidelijker om te zien!
Geland!
De bovenkant zag ik al....nu de begane grond!
De houten palen
De landhoofden!
De hei- bedoelingen!
Het apparaat om te heien!
Ik verlaat u ...richting Holtman
Als ik terugkijk zie ik de eenzame graver!
Bij Holtman zit professor Sikbok!
Ook de twee kranen boven de mavo te Noordhorn!
Ik maakte een rondje....lopend....en ik was net op tijd om te eten!
Hier begon het.....planten in de tuin! |
3 mei 2014
Hier komt ruimte voor een plateau voor de kranen, die de brug op de juiste plaats te zetten vanaf het schip uit Friesland
De langste ligger in Nederland!
Deze schuit is zwaar geladen met bagger uit het kanaal!
De veegmachine.....een teken, dat ze nooit rotzooi laten liggen!
De pijler wordt nagekeken !
Jan Blaauw hoopt op tegeltjes op de pijler.....volgens mij......weggelopen met zijn fantasie!
Het plateau voor de kraan.....een stevige ondergrond!
Bij de landhoofden aan de Noordhornkant!
In de bouwput aan de Zuidhornkant!
Hier moet nog beton gestort!
De wanden zijn schuin en worden nu recht op dit punt!
Dat is voor.....ik weet het niet en Jan Blaauw ook niet!
Het laatste compartiment!
De doorgang.....en de plaats waar recht......schuin wordt!
Het overzicht
Hier wordt recht.....schuin!
Het begin....of het einde van de tunnel!
DE STAPHORSTER
Twee bekenden: Henk Tippe, alias de Staphorster en in de cabine van de “Blauwe Engel” Harrie, ook wel de “Blauwe Kapitein” genoemd! (Naamgeving: Jan Thijs de Haan)
AINSI NI D'HOMME
Aan de noordkant is men even verder....!
Martens en van Oord brengt belangrijk materiëel.
Ze gingen voor ons raam!..........Een hint voor mij om te komen met mijn Canon!
En ja....ze brengen de plaatsvervanger voor de MvO die was verhuisd naar de andere kant
Deze is nog schoon.
Dat kun je niet zeggen van de andere kant zeggen!
Een volgeladen schip wacht nu al op zijn beurt!
Er gaat ook nog een boot voorbij!
De Mammoet is aan het werk.
Hij tilt het hele geval op zijn plaats!
Een blik omhoog waar de landhoofden zijn!
Op een trap werken aan het bekisten!
Aan de overkant is ook al een kraan!.......Op het water!
De brug is omhoog en een flinke boot gaat erdoor en de drie bootjes zijn geduldig en wachten op hun beurt!
De wanden zijn bekist!
Ik zie nog een kop bij de wand!
Let vooral op de kruiwagen.....hij vliegt over de tunnel!
Zij kijken verbaasd toe!
De vlechtwerkers gaan door... ze zullen op zaterdag doorwerken!
Bertus Mammoet heeft zijn kraan neergelegd!
....Het is weekend!
De achterste bekisting is er afgehaald en is grijs!
Het laatste nog ontbrekende gedeelte....bijna klaar...komt er een dak op?
Ik weet ook niet meer, wat het voorstelt!....merkwaardig!
![]() |
'T VERGULDE HOUKJE |
6 mei 2014
Naar De Ham op 2 mei ter gelegenheid van de verjaardag Anne Dorst
De weg langs Eerde
De weg staat vol met beuken....tussen weg en fietspad!
Het blijft fascinerend!
Een prachtige kamer voor extra bezoekers!
De jarige!
Het priëel in de tuin!
Het verblijfhuis voor de bokken
Het te bouwen huis aan de overkant van de weg!
Diny in het priëel!
De bokken
De poel!
NOORDHORN 4 MEI 2014GMB
GMB is een betrouwbaar en professioneel familiebedrijf.
We richten ons vanuit vakkennis op geïntegreerde, multidisciplinare projecten, service activiteiten en exploitatie activiteiten.
Onze kennis op het gebied van water, energie en grondstoffen is onderscheidend.
Wij werken samen, denken mee en richten onze talenten op de behoefte van klanten en omgeving.
Ambities, relaties en innnovatieve oplossingen zijn gericht op duurzaamheid.
Over GMB Civiel
Multidisciplinaire, geïntegreerde projecten.
Daar houden we ons bij GMB Civiel mee bezig.
Met 250 medewerkers realiseren we complete projecten, van ontwerp en engineering tot en met realisatie en onderhoud.
Projecten waarbij we verschillende disciplines combineren.
We bouwen viaducten, gemalen, haventerreinen en loodsen.
Wij realiseren zuiverings-, vergistings- en composteringsinstallaties.
Maar we zijn ook een partner die oplossingen biedt op de grens van water en land.
Van kust- en oeverwerken tot dijken en waterbergingen.
Project Zuidhorn N355
GMB Civiel heeft de opdracht gekregen om de N355 ter hoogte van Zuidhorn ten westen van Groningen te verleggen middels een UAV- GC Contract.
Het project betreft een multidisciplinaire omvang van werkzaamheden als het uitdiepen van 20 km kanaal, het bouwen van een brug en tunnel en het realiseren van een nieuwe weg tracé door de landerijen van Zuidhorn en omgeving.
Heeft deze man een SJAAK ERVARING op de trap?........
Werkt hij veilig?
Op het dak van de tunnel!
Het gedeelte van de kelder wordt steeds hoger!
Het geheel om te overzien!.........let op de vlechterij..........komt er geen dak bovenop?
Het geheel!
Qua wanden is de tunnel nu dicht!
7 mei 2014
7 mei 1944
![]() |
De Midhorner |
Jan, ik schrok van je commentaar bij deze foto.
Eerlijk had ik gerekend op een meer verrassende beschrijving.
Natuurlijk ga ik niet aan de klok hangen jou gebied, waarin je een kenner bent.
Helaas heb ik de eer niet.
Wat me wel overviel was, wat gebeurde, toen ik toog naar het GMB- kantoor op maandagmiddag om ongeveer 15.00 uur met onder mijn arm het portret van de Staphorster, die jij kent onder zijn naam Henk Tippe.
Onderweg werd ik aangehouden door Bertus Mammoet, die vroeg of ik misschien het portret bracht van de zoon van Kees Kranenburg.
Dat hij zo achter liep?
Ik had nu al het derde portret van een GMB- er bij me om het te deponeren op het kantoor.
Helaas ik ontmoette niet Jan Blaauw met een pak foto's van GMB-er, waarvan hij zei, dat ik ze wel
wilde afgeven op het kantoor tegelijk met het portret van de kleine Zwollenaar?
Dus deze keer had ik alleen het portret van de Staphorster om af te geven.
Eenmaal in het kantoor ontmoette ik geen mens, ook niet in de verschillende vertrekken.
Voorzichtig liep ik "Volluk"
Zelfs dat lukte ook niet.
Ik liep weer naar de balie.
Ik zag wel een envelop, die verdacht leek op die van Jan Blaauw.
Voorzichtig maakte ik de envelop los en bekeek de inhoud.
Allemaal foto's van de bouw in het kader van het Project Noordhorn.
Ze waren duidelijk van Jan Blaauw.
In mijn gedachten berekende ik de onkosten, die Jan had van het afdrukken.
"Niet mis", zou hij wel zeggen!
Wat kreeg hij terug?...., vroeg ik mij af!
Ikzelf vertel aan iedereen die het wil horen, dat ik de tekeningen maakte alleen voor mijn plezier.
Eerlijk niet om het gewin.
Maar hoe zat, dat bij Jan....
Dat is nog de vraag!
Ik besloot het portret in opgerolde toestand achter te laten, net als Jan dat deed met zijn foto's, tenminste dat nam ik wel aan.
Ik schoof dus de envelop met de foto's tegen mijn portret in de hoop, dat men ze zou vinden en uitdelen?
Ingezoomd, maar niet ingewijd…. Daar moet je kenner voor zijn en dat ben ik op dit gebied dus duidelijk niet. (Trouwens, op welk gebied eigenlijk wel?!) (JB)
Ondertussen weet ik nog steeds niet wat deze GMB-ers aan het doen zijn.
Ikzelf weet nu ook niet op welk gebied ik misschien deskundig zou zijn!
De reis naar Londen van Olivia met haar tante en haar moeder!
And off we go. Hello London! Med Olivia. — met Sara Lorentz bij Aktrisgatan, Malmö.
Het overzicht aan de Zuidhornkant!
Aan de twee kanten!
Over de platen naar boven!
De metalen platen waren geheid, maar hebben nu geen dienst meer......dus eruit!
Op een eiland in het kanaal!
De stammetjes aangevuld met zand.....het wordt de ondergrond voor de kranen die de brug optillen!
Maar....wat had jij dan?......dat is de vraag
De foto is genaakt op 6 mei 2014!....Het ligt er mooi bij!
Er worden planken aangevoerd door de lucht!
Hij maakt een balustrade rondom het laatste gedeelte van de tunnel!
Er vliegt een bekistingsgedeelte door de lucht!
De bekisting van het laatste gedeelte!
Een geheel geknoei!
Het overzicht van de tunnel!...de bocht!.....van de tunnel.....is dat niet krom??PROJECT NOORDHORN
9 mei 2014
Een foto op het plein van de christelijk school voor MAVO te Noordhorn.
Het personeel:
Folkert de Haan
Popke van der Velde
Jan Thijs de Haan
Katrien Bakker
Daan de Jager
Harm Visser
De kaart van een oud- leerling ter gelegenheid van zijn 70- jarige leeftijd
Jan Thijs de Haan
7 mei 2014
Op maandag 7 mei had ik ook nog tijd om wat foto's te maken
Een complete omkledingscene voor heren...
Uiteindelijk blijkt een BM-er over!
Ziet u er de 70 in?
Op 8 mei beginnen we in huis.
We zien door het raam de de betonmolen....ja zelfs twee!
Nu is de fotograaf de regen in gegaan om het dichterbij te bewonderen!
Daar gaat de slang door de lucht!
Nieuwsgierige heren zijn er in overvloed!Daar staan de twee heren die het beton storten in de wand!
Kijk...nu zie je het zeker van dichterbij!
Het doet me denken aan.........
............een lasso, die wordt gegooid!.........door de ruimte!
De andere kant met de kelder!
Bij de pomp!
De toeschouwer!
De beleving van achter de rug van JAN BLAAUW en achter het raam!
Wat is voor Jan Blaauw interessant?.....
...........Hij heeft de camera in de aanslag!
Daar komt de BLAUWE ENGEL met de bak gevuld met beton, dat hij heeft gekregen van de
betonmolen, die wachtte op haar beurt!
Jan Blaauw en Bertus Mammoet blijven alleen achter na de truc van de BLAUWE ENGEL
De een legt iets uit aan de ander!:
UITNODIGING voor het op de eerste rij bijwonen van het leggen en monteren van de lange brugliggers op 24 meiaanstaande, ‘s avonds. Later blijkt dat de lijst met uitnodigingen per ongeluk is bijgevoegd, had ik niet eens gezien….Als ik die lijst bekijk, zie ik dat ik er ook op sta, als omwonende. (Kraanmachinist Bertus vroeg me ook al waar ik woonde…) Aangezien ik geen omwonende ben, heb ik de uitnodiging inmiddels beleefd afgeslagen. (Dat is ook niks voor mij, zo’n hele avond vast op een rondvaarboot die stil ligt en ook nog “Jan Plezier” heet….)
Dat valt niet te begrijpen...........
Je hoort er geen barst van!
....en de gebaren brengen je geen steek meer verder!
KAN DAT WEL SOBERDER?
Ik ben benieuwd!
11 mei 2014
Dansende Zwanen.....nee....... Kranen |
Op een regenachtige dag in mei bij het kanaal.
De mogelijkheid bestaat, dat ik daar de Staphorster tegen het lijf loop!
De BLAUWE ENGEL zag die kant op gaan!
Hier zie je MvO in actie....maar aan beide kanten!
The dancing.....kranen van Noordhorn!
Hij wordt nog groter blijkbaar!
Terwijl ik deze foto maak, komt even later de Staphorster de trap aflopen.
Ik kom er even later, dahij samen met de blauwe kapitein werk bij de pijler.
Ik wacht tot hij beneden is en groet hem en ben nieuwsgierig naar zijn portret.
Heeft hij die al ontvangen.
"Ja, dat is in orde.
Hij hang al in zijn kamer en mijn vrouwe, dat ik op deze tekening lijk op André van Duin"!
Hij vraagt vervolgens, of iemand van het GMB gevraagd heeft om zijn portret te tekenen.
Ik zeg "Nee, maar ik heb jou gevraagd om je tekenen, omdat je een mooie kop hebt om te tekenen, tenminste, dat vind ik"
"Hoe lang heb je erover gedaan?"
"Ik denk 2 weken met tussenpozen"
Dan vraag, of hij vaak gaat kijken naar het voetbal.
"Nee, dat hoeft van mij niet!"
Ik vraag ook naar de boomstammetjes en hun functie rond de pijler.
Hij legt uit, dat de brug wordt gelegd in 3 fasen eerst het gedeelte over het land aan de Noordkant, dan vervolgens het gedeelte over het land aan de zuidkant en tenslotte komt het gedeelte over het kanaal.
Dat wordt de grootste van Europa!
Hij gaat een jasje halen in verband met de regen.
Ik groet hem!
Aan de andere kant hetzelfde...steeds groter!
De Staphorster gaan weer verder bij de pijler.
Op de de boomstammetjes komt nog beton.
Dat maken zij klaar!
De staphorster heeft al weer iemand aan de lijn!
De BLAUWE kapitein graaft en delft alsof het een lust is!
Ik heb mijn foto's gemaakt en het is goed afgelopen met mijn portret die lijkt op André van Duin, tenminste dat vindt zijn vrouw.
Ik fiets weer naar huis en maak wat foto's bij de bouwput!
De kelder!
Het overzicht!
12 mei 2014
JanThijs,
Geweldig,dat jij al 70 jaren op onze globe mocht rondlopen enz ,enz.
Wat een leuke en unieke kaart kreeg jij van een oud leerling.
Sorry,dat ik een e-mail en geen kaart gestuurd heb voor deze bijzondere verjaardag,
maar ik had geen kaarten meer liggen en Herman was steeds weg om te klussen bij
vrienden (deze mensen hadden even hulp nodig) en wij wonen niet vlak bij winkels,
vandaar een mail.
Ik hoop, dat je een gezellige verjaardag hebt gehad.
Wat weer mooie foto's van alle werkzaamheden en de teksten er bij.
Jan,volgens mij ben jij wel erg nieuwsgierig als de werknemers van dit gigantische project
met andere belangstellende mensen even bij praten.
Graag wil jij dan weten, waar zij het over hebben,iets wat jij misschien nog niet weet.
Jan de groeten maar weer voor jullie allemaal.
Janny.
![]() |
JANNY behoorlijk links |
De beleving van achter de rug van JAN BLAAUW en achter het raam!
Wat is voor Jan Blaauw interessant?.....
...........Hij heeft de camera in de aanslag!
Daar komt de BLAUWE ENGEL met de bak gevuld met beton, dat hij heeft gekregen van de
betonmolen, die wachtte op haar beurt!
Jan Blaauw en Bertus Mammoet blijven alleen achter na de truc van de BLAUWE ENGEL
De een legt iets uit aan de ander!:
"UITNODIGING voor het op de eerste rij bijwonen van het leggen en monteren van de lange brugliggers op 24 meiaanstaande, ‘s avonds. Later blijkt dat de lijst met uitnodigingen per ongeluk is bijgevoegd, had ik niet eens gezien….Als ik die lijst bekijk, zie ik dat ik er ook op sta, als omwonende. (Kraanmachinist Bertus vroeg me ook al waar ik woonde…) Aangezien ik geen omwonende ben, heb ik de uitnodiging inmiddels beleefd afgeslagen. (Dat is ook niks voor mij, zo’n hele avond vast op een rondvaarboot die stil ligt en ook nog “Jan Plezier” heet….)" (JB)
Dat valt niet te begrijpen...........
Je hoort er geen barst van!
....en de gebaren brengen je geen steek meer verder!
Uiteindelijk hoor ik toch wel, wat ze bepraten!!
Vrijdag 9 mei 2014
Wegomlegging N355 Zuidhorn - Noordhorn
Nieuwe weg en brug tussen Zuidhorn en Noordhorn
Bij de tunnel gaat het voorbereidende werk, zoals het vlechten van de wapening en het aanbrengen van bekistingselementen door.
Alle werkzaamheden liggen op dit moment op schema en voor de tunnel geldt dit ook.
Volgende week starten we met het ontkisten van de wanden van moot 5.
Daarna worden er voorbereidingen getroffen om het dek van moot 5 te realiseren.
De ondersteuning wordt aangebracht en de kist wordt geplaatst.
De wanden van moot 6 worden donderdag gestort.
Bij de brug wordt het aanbrengen van de liggers van de brug voorbereid.
Op het moment van plaatsen zijn de lange liggers van de brug de langste prefab liggers ooit geplaatst.
Daar staan we op een bijzondere manier bij stil.
(Zie verderop in de nieuwsbrief.)
Het plaatsen van de liggers wordt in drie fases uitgevoerd.
Donderdag 22 mei en vrijdag 23 mei worden de kortere liggers (vier aan elke zijde van het kanaal) geplaatst.
Zaterdag 24 mei vanaf 20.00 uur worden de langste liggers geplaatst.
Dit plaatsen gebeurt met de grootste mobiele telescoopkranen die in Nederland beschikbaar zijn.
Aan de noordzijde van het Van Starkenborghkanaal wordt een gefundeerd plateau aangelegd, waar twee van de grote kranen neer worden gezet.
Ook wordt er bij de pijler ten zuiden van het kanaal de damwand verwijderd en de pijler wordt aangevuld met grond.
Verder werken de kraanschepen nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de omgeving van Aduard.
Webcams
De bouw van de tunnel is te volgen via die webcams.
Zie www.provinciegroningen.nl/lemmerdelfzijl . onder Wegomlegging N355 Zuidhorn - Noordhorn
24 mei: Dag van de Bouw
Op zaterdag 24 mei organiseert Bouwend Nederland de Dag van de Bouw.
Die dag stelt GMB de bouwlocatie van de tunnel open voor publiek.
Van 10.00 uur tot 16.00 uur kunnen belangstellenden daar terecht voor meer informatie.
Kijken naar plaatsen langste liggers
Zaterdag 24 mei worden vanaf 20.00 uur de liggers over het Van Starkenborghkanaal geplaatst.
De provincie en de aannemerscombinatie ontvangen dan een aantal relaties op een rondvaartboot. Er zijn nog 15 plaatsen op de boot beschikbaar.
Wilt u ook een plekje op de boot om het plaatsen van de liggers goed te kunnen bekijken, stuur dan een mailtje naar:
projectzuidhorn@provinciegroningen.nl.
Per mailadres kan zich dan één persoon opgeven.
Wie het eerst komt, het eerst maalt!
N.B.
Alleen als u van ons een bericht ontvangt, waarin uw toegang wordt bevestigd, kunt u zaterdagavond 24 mei tussen 19.30 en 22.00 uur aan boord.
In dat geval staat uw naam op de lijst.
Ontvangt u geen bericht, dan is uw mail niet bij de eerste 15 binnengekomen.
Kijken vanaf de kant U kunt het plaatsen van de liggers ook vanaf de oever bekijken.
Ter plaatse zijn medewerkers aanwezig om u te wijzen waar u kunt staan.
Dorpsbelangen Noordhorn is aanwezig om hapjes en drankjes te verkopen.
Als u met de auto komt, dan kunt u parkeren bij of in de omgeving van Fysiofit (Industrieweg 34 in Noordhorn) en op enkele andere locaties.
Er zijn verkeersregelaars aanwezig om het parkeren te begeleiden.
Wij verzoeken iedereen zo veel mogelijk op de fiets te komen en die te parkeren in de buurt van het tankstation aan de Industrieweg 5 in Noordhorn.
Vanaf dit tankstation rijden busjes naar de locatie waar de liggers worden geplaatst.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer
06 - 53 58 71 59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
|
Mijn oog valt op het oog van mijn kleinkind, dat ik nu aan het tekenen ben! |
Dit oog is van? |
Buiten zie ik de paarse rododendron
Buiten zie ik het hele huis.....de voorkant!
Bij Holtman zie ik de heer Sikbok op zijn normale plek!
Vlakbij de hoge weg passeert er een plezierboot!....Ik volg de goede weg!
Na Holtman zie ik de hoogte van de nieuwe weg over het kanaal!
De landhoofden!
Het werken bij de pijler!
In de hoogte!
De overkant!....met 2 kranen!
De zon speelt er prachtig door!
Een boot vaart voorbij de pijler!
In de hoogte!
Aan de overkant rammen ze metalen platen in de grond!
Natuurlijk is de blauwe engel in de buurt!
De boot wordt leeggeschept!
De overkant!
Een volle boot met bagger.............
....hij is bijna voorbij!
Mooi licht!
Hier zie jet rammen pas!....Aan de overkant
Aan deze kant bij de pijler, waar de kraan komt te staan!...voor de liggers!
Aan de overkant wordt geramd!
Zelfs hij helpt bij het rammen!
Tenslotte komen we weer bij de tunnel!...een paar foto's!
Het einde....of het begin van de tunnel!
Er moet wel veel beton gepompt!
Op weg naar de Schipperstraat ...ik maak nog een foto ter hoogte van Kruizinga!
Vervolgens stuit ik op de kalkoenen en de hanen!
Dan zie ik de rotonde....eerst richting Groningen- Zuidhorn!
Rot- hond |
Boven de rotonde staan de kranen
De richting Leeuwarden- Grijpskerk!
Het begin.....of het einde van de tunnel!
Rechts kijk ik de tunnel in!
De GMB-wagen staat in de ingang/ uitgang van de tunnel!
15 mei 2014
Herinnert u zich deze nog........?!
Helaas het is gesloopt voor een tunnel!
Waar een klein dorp groot kan zijn!?
Er wordt beton gestort bij de pijler!
Strak in het pak!!
De ponp voor het beton
Ze houden hem in de gaten!!
Daar ligt ook één!
Even de deur wat wijder en nu maar kieken!
Uiteindelijk slechts twee, die hem in de gaten houdt!!
Wie doet wat en wie kijkt in het gat!
Hij draagt laarzen en strijkt alles gelijk!
Een glad oppervlak!....vlakbij het kanaal!
LANDHOOFDEN!!
Wat een gedoe!!....het rammen!
Een plezierboot gaat voorbij!
Hij doet me sterk denken aan.........!?
Maar het beton pas wel precies in de bekisting!
Daarop komt de grootste ligger van Europa!
Het wachten is op de betonmolen!!
Dat groeit maar......net als Babel!
De verrijkte bocht in het kanaal!
De bomen aan de verrijkte bocht van het kanaal!
Ik weet de naam van de boom nog niet!
Dit schip kwam zojuist onder de spoorbrug naar de verrijkte bocht!
De kraan is blijkbaar wat naar rechts verschoven!
Het laatste gedeelte krijgt ook nog eendak!
De bekisting wordt verwijderd!
Dit gedeelte heeft al een beurt gehad!
Volgens mij houdt hij de tunnel in de greep!
Van deze kant bekeken!......Hij staat op een ladder!
De bekisting van de kelder!
Daar komt het dak!
Goede Morgen Jan Thijs,
Wat weer een rondleiding heb jij gegeven over al die werkzaamheden die er gaande zijn.
Jij geeft een goede begeleiding met tekst en foto's .
Wat een onderneming!
Jan,jij mailt,dat jij zit te kijken naar het oog van je kleinkind waarvan jij een portret aan het tekenen bent, maar volgens mij zit jij lekker te dutten in je stoel!
Succes maar weer met het vast leggen van al die bouw activiteiten.
Liefs en een groet voor jullie daar.
Janny of Jeanine le Cock.
Jij geeft een goede begeleiding met tekst en foto's .
Wat een onderneming!
Jan,jij mailt,dat jij zit te kijken naar het oog van je kleinkind waarvan jij een portret aan het tekenen bent, maar volgens mij zit jij lekker te dutten in je stoel!
Succes maar weer met het vast leggen van al die bouw activiteiten.
Liefs en een groet voor jullie daar.
Janny of Jeanine le Cock.
16 mei 2014
Toen.......er kwam een kanaal tussen Noordhorn en Zuidhorn!
Op 10 mei werd Katrien Bakker 100 jaar !!
Adres Wilhelminalaan 5 in Zuidhorn voor een kaart!!
Op school at ze tussen de middag roggebrood met kaas en een paar mandarijnen!
Ze gaf Frans, Engels en Nederlands!!
Adres Wilhelminalaan 5 in Zuidhorn voor een kaart!!
Op school at ze tussen de middag roggebrood met kaas en een paar mandarijnen!
Ze gaf Frans, Engels en Nederlands!!
Dag van de bouw
Zaterdag 24 mei aanstaande orgaiseert Bouwend Nederland de Dag van de Bouw.
Die dag stelt GMB de bouwlocatie van de tunnel in Noordhorn open voor publiek.
Van 10.00 tot 1600 uur kunnen belangstellenden terecht voor meer inform
Zie ook http://dagvandebouw.nl/waar/groningen/onlegging-zuidhorn
Plaatsen langste liggers vaste hoge brug
Zaterdag 24 mei aanstaande worden de langste betonnen prefab liggers in Europa en waarschijnlijk ter wereld geplaatst.
Het plaatsen van de liggers gebeurt in drie fasen: donderdag 22 mei en vrijdag 23 mei worden de kortere liggers (vier aan elke zijde van het kanaal) geplaatst.
Zaterdag 24 mei vanaf 20.00 uur is de plaatsing van de langste liggers van 68 meter over het Van Starkenborghkanaal.
Dit plaatsen gebeurt met drie van de grootste mobiele telescoopkranen die in Nederland beschikbaar zijn.
Pendelbusjes
Om de toeloop van belangstellenden in goede banen te leiden, verzoekt de provincie iedereen de auto of fiets zoveel mogelijk neer te zetten op de parkeerterreinen aan de Industriewg in Noordhorn (bij Fysiofit, Be-Jo, Mokkenburg of GMB).
Parkeerbegeleiders zorgen voor een goede doorstroming van het verkeer en de bezoekers.
Vanaf het tankstation aan de Indistrieweg 5 in Noordhorn tujden pendelbusjes naar de locatie waar de liggers worden geplaatst.
Inloopbijeenkomst brug Zuidhorn- Noordhorn
In de afgelopen periode heeft de provincie u meegenomen in de plannen voor de uitvoering van de nieuwe brug in Zuidhorn.
Bij de voorbereidings van de aanbesteding blijkt, dat het bestaande ontwerp uit kostenoverweging moet worden versoberd.
Op dit moment is de provincie aan het bekijken welke opties tot versobering er zijn.
De provincie wil u graag de gelegenheid geven hier vragen over te stellen, waarbij opgemerkt dat zij nog geen gereed ontwerp klaar hebben,
Verder wil de provincie graag het verloop tot nu toe en de planning met u delen.
Daarom nodigen zij u uit voor een inloopbijeenkomst op dinsdagavond 27 mei van 19.00 tot 21. uur in zalencentrum Balk, De Gast 39 te Zuidhorn.
Informatie
zie voor meer informatie over bovenstaande http://www.provinciegroningen.nl(uitvoering/verkeer-en-vervoer/nieuwe-bruggen-van-starkenborghkanaal/wegomlegging-n255-zuidhorn-noordhorn)
`
Wat het weer doet met een plaat!............Een beetje mat.................niet kleurrijk!
De eenzame stralende hoogte!
Mooi om te zien.....DE BEDRIJVIGHEID!........en meer zonnig!
Baggeren!
De oprit naar de hoge weg!
Het water loopt zowaar.......... uit het kanaal!
De overkant gebruikt de meeste kranen!
Het apparaat dat de lift trekt in de lucht!
De verlenging van de brug zonder liggers!
Een betonplaat!
De zwembaden bij de pijler!
Aan het kanaal....de lift voor 2 personen!
Bij de tunnel!
Beduimeld!
Beduimeld!
Het overzicht
En ding is zeker!...........
......Zo wordt het dus niet!......
Dit bestaat alleen op de plaatjes........... de brug tussen Zuidhorn en Noordhorn!
18 mei 2014
PROJECT NOORDHORN
Weekbericht week 20
16 mei 2014
Werkzaamheden van 19 tot 25 mei
Bij de tunnel gaat het voorbereidende werk door, zoals het vlechten van de wapening en het
aanbrengen van bekisting.
Volgende week start het ontkisten van de wanden van moot 5, waarna de ondersteuning voor het dek wordt aangebracht en de kist wordt geplaatst.
De wanden van moot 6 zijn inmiddels gestort.
De werkzaamheden lopen zo voorspoedig dat we nu al kunnen vertellen dat de bouwkranen voor de Hemelvaart weg worden gehaald.
En, als alles zo voorspoedig blijft verlopen, kan de weg ook eerder al kan worden geopend.
Bij de brug gaat het voorbereiden van het plaatsen van de liggers door.
De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de
omgeving van Aduard.
Bij de recent gelegde zinker is een vermoedelijke schade aan de coating geconstateerd.
De Gasunie begint de komende week met verder onderzoek om vast te stellen hoe deze schade kan worden hersteld.
De werkzaamheden vinden plaats aan de zuidelijke oever van het Van Starkenborghkanaal.
Webcams
Een van de webcams is inmiddels verplaatst, waardoor er een nog beter beeld op de uitvoering van de werkzaamheden is te zien op www.provinciegroningen.nl.
24 mei: dag van de bouw en plaatsen langste liggers
Zaterdag 24 mei aanstaande organiseert Bouwend Nederland de “Dag van de Bouw”
Die dag stelt GMB de bouwlocatie van de tunnel open voor publiek.
Van 10.00 uur tot 16.00 uur kunnen belangstellenden terecht voor meer informatie.
Langste liggers
De liggers voor de brug worden in drie fases geplaatst.
Donderdag 22 mei en vrijdag 23 mei worden de kortere liggers al geplaatst.
Zaterdagavond 24 mei vanaf 20.00 uur worden de langste liggers van 68 meter over het Van Starkenborghkanaal geplaatst.
Dit plaatsen gebeurt met drie van de grootste mobiele telescoopkranen die in Nederland beschikbaar zijn.
Om een en ander in goede banen te leiden, vragen we iedereen die komt kijken auto’s en fietsen
zoveel mogelijk achter te laten op de parkeerterreinen aan de Industrieweg
(Fysiofit, Be-Jo, Mokkenburg en GMB).
We zetten parkeerbegeleiders in om een en ander in goede banen te leiden.
Vanaf het tankstation aan de Industrieweg 5 in Noordhorn rijden tussen 19.00 en 22.30 uur
pendelbusjes naar de locatie waar de liggers worden geplaatst.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71 59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
Bekijk deze link:
24 mei Langste ligger
Achter mij fietst de heer Jan Blaauw.
Net op dit moment heb ik de neiging om het schip te fotograferen vanwege zijn lengte.
Ik denk: Dit is zo'n telescoopkraan, die moet zijn bij de hoge weg achter boer Holtman.
Waarschijnlijk hebben we dezelfde gedachte, want we zetten het schip op de plaat.
Vervolgens fietsen we verder.
Jan Blaauw heeft meer haast, dan ik.
Het is druk op het water!
Ik kom ook bij de pijler en de landhoofden, waar Jan Blaauw is geslagen aan het fotograferen.
Bij het schip had ik hem toevertrouwd, dat het leek alsof hij zijn haren ordende.
Het leek, dat mijn opmerking niet in het goede aarde viel!
We spraken wel over het schip, dat ging richting Aduard en hier niets had te zoeken!
Helaas!!
De pijlers hebben kussens bovenop..........helaas zie je dat toch niet!....Ook als ik vergroot de foto!
Hier ook niet!
Landhoofden!
Het overzicht van de overkant!
Het eeuwig baggeren!
Zie je nu de stootkussden bovenop de pijler?
Ze zijn zichtbaar, als je goed kijkt!.....De liggers met de gaten passen in de pijler!
Ik zie minimaal één stootkussen!
De TUNNEL
Richting hoge weg!
Richting ROTONDE....Men heeft dit gedeelte schoongemaakt!
Het laatste gedeelte met een dak!.......Dan is het klaar!
De trilplaten moeten ook nog verwijderd worden......!
19 mei 2014
Ik werk in de achtertuin.....ik kijk omhoog.........dan zie ik de lift, die ze ook hebben gebruikt bij het kanaal.
Het is vrijdag....de mannen liggen voor op hun schema......ze maken daar wel gebruik van!
De vrachtwagen wordt ingeladen met bekistingsmateriaal!
Daar is mijn schoonzuster...ze komt van Pijpker!
Hoog in de lucht met zijn tweeën......als je geen hoogtevrees hebt!
Hieruit blijkt, dat de mens nieuwsgierig is!
De grote opruiming!........De fietsers kunnen alleen met moeite verder!...zo smal is het nu wel!
Bertus Mammoet!.........de kraan gehoorzaamt zijn wil!.....
Deze maand nog, dan is het project Noordhorn definitief voorbij!
Willen zij misschien met de lift boven de tunnel hangen!
Zo kan dat!
Van de begane grond kijken ze............... en sommigen zwaaien!
Het dak wordt gemaakt.....dan kunnen ze het beton storten!
Is de lift verscholen achter deze wolk?
Zij waren héél hoog......!
Ondertussen laadt deze wagen de betimmeringen voor de tunnel!
De dans der kranen en de mannen in de lift dansen mee!
Zelfs van de grond is dit heel apart!
De kranen boven het huis van buurman Wieringa!
Ik moet nog even kijken bij het kanaal.........
De hoge weg in wording.
Ze hebben ook weer nieuw borden neergezet!
Het overzicht, wat de overkant betreft!.......rechts van de pijler!
De voorkant van de landhoofden!
De overkant...........de linkerkant van de pijler!
De zijkant van de landhoofden!
Nog werkzaam op vrijdag!
Verder weekendrust......!
Nog wat plaatjes bij de tunnel!
Inderdaad alle materieel is opgeruimd!
Het laatste gedeelte, waarop een dak komt!
De platen gaan nog trillen in de hoogte!
Dit wordt ondergronds, maar niet ..........zo diep!
20 mei 2014
ZO BEGON HET
Sinds 1963
In een halve eeuw is er veel veranderd. Vroeger waren we een aannemer in de grond- weg- en waterbouw. Begonnen in 1963, met beide benen op de grond en de laarzen in de modder. Juist die eerste jaren hebben GMB het huidige karakter gegeven. We maakten de mechanisering in de sector van dichtbij mee, liepen zelfs voorop. Het kwam aan op improviseren, experimenteren en investeren. We bouwden verschillende specialismen op en haalden steeds meer kennis in huis. Langzaam veranderden we van uitvoerend specialist in een klant- en oplossingsgerichte partner. Het primitieve improviseren toen, is het vooruitstrevende innoveren nu. Nu zijn we GMB. Goed in geïntegreerde, multidisciplinaire projecten.In 2013 hebben we samen met relaties, medewerkers en branchepartijen ons 50-jarig jubileum gevierd. Een fantastische mijlpaal. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie, maar wél een solide basis voor de toekomst.
De geschiedenis van GMB is naar aanleiding van het 40-jarig bestaan van GMB in juni 2003 beschreven in het boekje Kartrekkers en doordouwers.
Reünie van neven en nichten Zweers
in Nienenhoek
DEN HAM
Anne en Diny Dorst
Zaterdag 17 mei 2014Op de weg terug na de reünie bij Anne en Diny
Op zondag 18 mei 2014
Van de tunnel tot het kanaal
Ik ben ter hoogte van buurman KOK en kijk in bij de uitgang van de tunnel!
De kraan is neergelegd!
Ik loop op het tracé van de hoge weg en af en toe maak ik een foto om te laten zien hoe ik vorder in richting van het kanaal!
Daar moet ik.....!
.......Even voorbij Holtman!
Ik kijk terug naar het dorp Noordhorn!
De bult nu achter mij!
Hier moet ik heen!
Ik heb al een kletsnatte poot, zeg maar eigenlijk twee natte poten, maar mij fototoestel heb ik gered deze keer!
Er liggen twee behoorlijke bulten, maar ik heb ze gehad!
De boerderij van Holtman!
Vlakbij deze boerderij ligt ook de veetunnel!
Het dak van de veetunnel!
Twee in- en uitgangen!
De boer Holtman!
Vanaf dit punt begint de weg behoorlijk klimmen!
Ik sta al op het hoogste punt....een prachtig uitzicht!.........Je ziet wat poppetjes daar beneden!
Bij de landhoofden.....deze week moet hij klaar zijn!
Dat geeft een indruk......hoe diep beneden is het kanaal!
Op de pijler zie je de kussens!.......met wat moeite!
Nu afdalen!
Beneden komt een boot op het kanaal.....om ook van dichtbij het een en ander te bekijken!
De overkant!
In de verte lopen twee dorpsgenoten door het weiland!
Ik ben nu bij het kanaal en ik ontmoet de dorpsgenoten..........Zij is een oud- leerling!
Ik vertel hen, dat ik langs de tracé heb gelopen, totdat ik bij het kanaal uitkwam.
Ik gaf hun de raad dezelfde weg te lopen, die ik ook had gelopen!...
Even later zie ik ze bij de landhoofden!
Ik besluit af en toe naar de tracé te kijken of ik ze ontwaar!
Het uitzicht......
Ik loop verder langs het kanaal!
Onderweg bespeur hun aanwezigheid op het tracé
Ik geef een plaatje aan de heer Sikbok!....
Ter hoogte van Sikbok ontmoet ik de ouders op de fiets van de dorpsgenoten, die gekozen hebben voor de tracé.........
Ik wijs hun, waar ze lopen!
Het laatste teken vind ik, als ze bijna bij de tunnel aankomen:
22 mei 2014
Vandaag hebben we de trilplaten en de liggers voor het kanaal en de buurvrouw is jarig!
Drie klappen op één dag !
Ze werken aan het dak van de tunnel!
Je ziet ook de pomp!
Daar heb je hem wat duidelijker!
Zijn arm reikt ver!
Daar loopt het beton.........hij werkt als een injectienaald!
De vlechtwerkers gaan rustig verder!
De betonmolen rijdt door de tunnel!
De voorbereiding van het trillen der platen......
Ze worden er helemaal uitgetrokken!
De boomstammen halen ze eruit!
Klaar.........de platen zullen wel trillen!
Het overzicht!
Van het kanaal komt er een Mammoet voorbij!
Dat spuiten gebeurt met vier mannan!
Het dak gaat door!
Het beton storten!
Het spuiten gebeurt van twee kanten!
Mechielsen egaliseert de grond naast de tunnel!
Het gaat om de ondergrond rond de platen!
Hier ongeveer kan de triller staan o0m de platen omhoog te halen!
Vlechten bij het dak!
Beton storten!
23 mei 2014
Brugplan Zuidhorn versoberd
De nieuwe brug in Zuidhorn wordt soberder dan gepland.
Aanleiding zijn hogere kosten in het grote kanaalproject.
___________________________________________
ZUIDHORN
De provincie laat weten dat de uitvoering wordt versoberd, waarbij de functie intact blijft.
Momenteel wordt bekeken welk opties er zijn.
een concreet plan ligt er nog niet.
Dinsdag 27 mei wordt ook om deze reden een informatieavond gehouden (Zaal Balk, 19.00- 20.00 uur).
Bouwend Nederland houdt verder zaterdag 24 mei met de Dag van de Bouw.
Die dag stelt GMB de bouwlocatie van de tunnel in Noordhorn open voor publiek.
Van 10.00 tot 16.00 uur kunnen belangstellenden er terecht.
Hoogtepunt is het plaatsen van langste liggers van Europa.
Die dag namelijk worden de langste betonnen prefab liggers waarschijnlijk ter wereld geplaatst.
Het plaatsen van de liggers gebeurt in drie fasen: donderdag 22 mei en 23 mei worden de korte liggers (vier aan elke zijde van het kanaal) geplaatst.
Zaterdag 24 mei vanaf 20.00 is de plaatsing van de langste liggers van 68 meter over het Van Starkenborghkanaal.
Dit plaatsen gebeurt met drie van de grootste moboele telescoopkranen die in Nederland beschikbaar zijn.
De provinciale weg tussen Noordhorn en Zuidhorn (N355) moet worden omgelegd vanwege opwaarderin van het Van Starkenborghkanaal, onderdeel van de vaarverbinding Lemmer- Delfzijl.
Over het kanaal komen nieuwe bruggen die de vaarweg geschikt maken voor schepen met drie of vier lagen containers.
Bij de keuze voor de ligging van het nieuwe weggedeelte is ook rekening gehouden met de verdere ontwikkeling van de woonwijk Oostergast ten oosten van Zuidhorn.
Door de wegomlegging hoeft het doorgaande verkeer in Zuidhorn en Noordhorn niet meer voor de brug te wachten.
Voor de bewoners is het prettig dat er straks veel minder verkeer door de dorpen rijdt.
Er komen nieuwe bruggen over het Van Starkenborghkanaal om grotere scheepvaaryt mogelijk te maken.
Tussen Noordhorn enb Zuidhorn komt ter hoogte van de nieuwe wijl oostergast een vaste hoge brug over het Van Starkenborghkanaal.
De op- en afritten aan de weerszijden van de brug worden gemaakt van grond die is vrijgekomen bij het uitdiepen en verbreden van het van Starkenborghkanaal
De wegomlegging van de N355 zal op de nieuwe brug aansluiten.
Onder de Langestraat in Noordhorn komt een tunnel die aansluit op de nieuw rotonde bij bedrijventerrein Mokkenburg.
De aanleg van deze tunnel is te volgen via een webcam aan de kant van Zuidhorn en een webcam aan dekant van Noordhorn.
De wegomlegging van de N366, inclusief de hoge vaste brug, is klaar op 1 november 2014.
Het verruimen van het Van Starkeborghkanaal is klaar op 1 december 2014.
Het tijdelijk baggerdepot is afgewerkt op 1 december 2015.
UIT:
Ze zijn begonnen de zaak alvast wat te opruimen!
Het laatste dak wordt behandeld voor de vlechters!
Ze maken een uitrit of oprit voor de wegtrekker van de platen bij de kelder van de tunnel!
Het wegbrengen van overbodig materiaal!
Aan de Zuidkant!
Aan de noordkant
De beide baggerschepen!
De zuidkant!
Ook de BLAUWE ENGEL helpt een zeker handje!
De bult achter de tunnel...........wordt hij geëgaliseerd!
Ik ben gelopen door de tuin van buurman KOK naar het weiland van Holtman....dan kom ik gemakkelijk bij de achterkant van de tunnel!
Mechielsen valt wel de bult aan........met welk doel?
Helemaal duidelijk is het nog niet!
Er zijn duidelijk weer bezoekers, die zich laten rond leiden!
Het laatste dak!....let op het eind.........daar komt ook een muur!
Ruimte wordt gemaakt voor de platentrekker!
De opruimwagen van GMB
De Wiertsema komt weer controleren bij Wieringa, Kok en De Haan!
Hij zit voor de Golf!
De platentrekker wordt gebracht!
Wiertsema deponeert een koffer bij de garage
De journalist JAN BLAUW fietst hier de wereld uit!
Vlak daarna zie ik zijn vrouw en ik groet haar met:
"ROODKAPJE"
Het apparaat wordt klaar gemaakt!
Het gaat om een KNOL- apparaat
Daar komt hij!
Kom van het dak!
Het trekken van de trilplaten kan beginnen!
Dat was het trekken....Het servies bij ons in de kast rammelde!
Ook een rechttoemuur op het dak!
Trilplatentrekker!....bij de kelder van de tunnel.
24 mei 2014
Geachte genodigden,
Enkele weken geleden ontving u van ons een uitnodiging voor het bijwonen van het plaatsen van de langste liggers.
Om verwarring te voorkomen willen wij u er op wijzen dat de uitnodiging persoonlijk is en voor één persoon.
De boot die wordt ingezet heeft, begrijpelijkerwijs, een maximaal aantal opvarenden.
Graag horen wij van u of u komt.
Ook als u niet wenst deel te nemen horen we dat graag.
Uiterlijk donderdag 22 mei ontvangen wij van u graag een aan- of afmelding.
Bij voorbeeld dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Projectteam Zuidhorn
Commentaar:
Het gras in de voortuin moest worden gemaaid
Plotseling remde een auto, die kwam van het kanaal.
Er was veel lawaai en niet alleen van mijn grasmachine.
Ik verstond de chauffeur niet, die wat woorden wilde wisselen.
Ik verliet de tuin en betrad de parallelweg.
Eenmaal met mijn kop voor het autoraam herkende de persoon.
Een paar weken had ik hem weer niet gezien, misschien was hij weer voor de zoveelste keer met vakantie of was hij weer vader geworden.
Het was de man uit Zwolle, die ons had verrast met het idee ons te trakteren op een gebakken visje op het kantoor van het GMB, waarvan de Staphorster vertelde, dat de GMB- ers na afloop de ramen nog dichter deden en de kachel ook wat hoger, zodat men daar eigenlijk niet meer kon werken!
Hij begon over het vrijkaartje van de "Jan Plezier" die als rondvaartboot aanwezig zou zijn op het Van Starkenborghkanaal bij het plaatsen van de grootse liggers van Europa.......... ja zelfs van de hele wereld
(Gejat van Louis van Gaal).
Zijn vrouw kwam ook.
Toen vroeg ik, hoe het ging met het pas geboren kind, dat ik had mogen tekenen.
Ik vertelde, dat ik mijn kaart had gegeven aan mijn vrouw, want we kregen als omwonenden slechts een kaartje.
Voor mij was dat niet een ramp, want ik wilde dan overal een foto maken en op de boot zat je toch maar vast.
"Nee dat was een misvatting, want je kon op elk moment de boot verlaten om een foto te maken.
Nee, hij zou toch zorgen dat ik ook zo'n kaartje zou krijgen"
"Nee, ik kan een naam noemen, zoals Kranenborg.......... als er wordt gecontroleerd".
"Nee, want jouw gezicht hoor niet bij die naam, dat weten ze direct.......te bekend".
Toch hoef ik geen kaartje......ik wil me vrij bewegen tussen de belangstellenden die toekijken van de weg langs het kanaal!'
Wij gingen ieders eigen weg!
Commentaar:
Het gras in de voortuin moest worden gemaaid
Plotseling remde een auto, die kwam van het kanaal.
Er was veel lawaai en niet alleen van mijn grasmachine.
Ik verstond de chauffeur niet, die wat woorden wilde wisselen.
Ik verliet de tuin en betrad de parallelweg.
Eenmaal met mijn kop voor het autoraam herkende de persoon.
Een paar weken had ik hem weer niet gezien, misschien was hij weer voor de zoveelste keer met vakantie of was hij weer vader geworden.
Het was de man uit Zwolle, die ons had verrast met het idee ons te trakteren op een gebakken visje op het kantoor van het GMB, waarvan de Staphorster vertelde, dat de GMB- ers na afloop de ramen nog dichter deden en de kachel ook wat hoger, zodat men daar eigenlijk niet meer kon werken!
Hij begon over het vrijkaartje van de "Jan Plezier" die als rondvaartboot aanwezig zou zijn op het Van Starkenborghkanaal bij het plaatsen van de grootse liggers van Europa.......... ja zelfs van de hele wereld
(Gejat van Louis van Gaal).
Zijn vrouw kwam ook.
Toen vroeg ik, hoe het ging met het pas geboren kind, dat ik had mogen tekenen.
Ik vertelde, dat ik mijn kaart had gegeven aan mijn vrouw, want we kregen als omwonenden slechts een kaartje.
Voor mij was dat niet een ramp, want ik wilde dan overal een foto maken en op de boot zat je toch maar vast.
"Nee dat was een misvatting, want je kon op elk moment de boot verlaten om een foto te maken.
Nee, hij zou toch zorgen dat ik ook zo'n kaartje zou krijgen"
"Nee, ik kan een naam noemen, zoals Kranenborg.......... als er wordt gecontroleerd".
"Nee, want jouw gezicht hoor niet bij die naam, dat weten ze direct.......te bekend".
Toch hoef ik geen kaartje......ik wil me vrij bewegen tussen de belangstellenden die toekijken van de weg langs het kanaal!'
Wij gingen ieders eigen weg!
Geachte buren
Ter informatie bijgaand de rapportage van de grondwaterstand metingen 16-5-14, incl de beloofde plattegrond.
Daarnaast is het goed dat ik u mbt onderstaande , wellicht dubbel, inlicht;
Aanstaande woensdag word er rond 9:30 uur gestart met het trekken van de damwanden aan de waterkelder bij moot 3, aan de zijde van dhr. Kruizinga..
Wiertsema zal aanwezig zijn en trillingsmetingen uitvoeren gedurende het trekken van deze damwanden.
Voorafgaande zullen de bewoners (oa dhr. Wierenga) testen uitvoeren (sluiten van deuren enz.).
Deze actie staat gepland om 9:00 uur, aanwezig zijn Geert- Jan Goedhart, Kees Kranenburg en voor de expertise Duurt Cazemier vanuit Wiertsema.
Met vriendelijke groet,
ing. Bernard van Noordenburg
sr. projectleider
De liggers
Aan de zuidkant
's Morgen vroeg begonnen, 's middags gefotografeerd!
De kraan voor het uittrekken van de trilplaten bij de kelder van de tunnel!
Aan de wal ligt de boot die de liggers heeft gebracht!
De boot met de liggers heeft haar zaakje afgeleverd aan de telescoopkranen en gaat weer huiswaarts!
Daar gaat ie!
Het overzicht!
De kanaalzitters bij de liggers aan de overkant!
De Zwollenaar en de Staphorster......ze wilden getracteerd worden door de belangstellenden, maar ze zaten nog te wachten op het gebakken vis van de Zwollenaar....LAUWLOENE!
Je ziet al het begin van de weg over het kanaal!
Het ziet er stoer uit!....met een buitenboordmotor!
En opbellen kan op deze pont ook!
Met hun boot hebben ze de oversteek gewaagd!....Ze gaan van zuid naar noord!
Daar liggen de 4 liggers naast elkaar op de zuidkant!....Ook de Telescoopkranen zijn duidelijk zichtbaar!
De belangstellenden zitten soms ook in het gras....mooi weer!
Ook de buurman Kruizinga is aanwezig!
25 mei 2014
Weekbericht week 21 en 22
23 mei 2014
Let op: volgende week vrijdag, 30 mei verschijnt er geen weekbericht!
Werkzaamheden van 26 mei tot 8 juni
De voorbereidende werkzaamheden bij de tunnel gaan door.
Het werk ligt nog altijd op schema.
Dinsdag 27 mei wordt het laatste dek van de tunnel gestort.
En op 2 juni start het aanvullen van de grond bij de tunnel.
De te gebruiken grond wordt aan de oostzijde ontgraven.
Het afbouwen van de tunnel en het grondwerk rondom de tunnel nemen nog een aantal weken in beslag.
Wanneer alles volgens planning verloopt is de tunnel voor de bouwvak klaar.
Bij de brug worden vanaf zaterdagavond 20.00 uur de langste liggers geplaatst.
Wanneer alles volgens planning verloopt, wordt maandag 25 mei de eerste kraan, gebruikt voor het plaatsen van de liggers, weer afgevoerd.
De tweede kraan wordt de week daarna afgevoerd.
Daarvoor in de plaats worden grondverzetmachines aangevoerd.
Dit alles betekent veel transportbewegingen.
Om dit transport veilig te laten verlopen wordt de gehele weg tussen Den Ham en Noordhorn gestremd tot
woensdag 28 mei 2014.
Ook het tijdelijke fietspad ter hoogte van de nieuwe brug kan volgende week (van 26 mei tot 31 mei)
niet worden gebruikt.
Ook de ruwbouw van de brug zal 2 juni grotendeels klaar zijn.
Bij de bochtverruiming en in de omgeving van Aduard gaan de baggerwerkzaamheden de komende
weken ook nog verder.
Webcams
De beelden van de webcams zijn te zien op www.provinciegroningen.nl.
De afgelopen zijn er wat problemen geweest met de stroomvoorziening van de webcams.
Deze problemen worden opgelost.
24 mei:
dag van de bouw en plaatsen langste liggers
Morgen zoals inmiddels bekend is de “Dag van de Bouw” georganiseerd door Bouwend Nederland.
Die dag stelt GMB de bouwlocatie van de tunnel open voor publiek.
Van 10.00 uur tot 16.00 uur kunnen belangstellenden terecht voor meer informatie.
Langste liggers
En dan is het aanstaande zaterdag zo ver:
de langste de liggers van de nieuwe brug worden geplaatst.
De kortere liggers zijn gisteren en vandaag geplaatst.
Zaterdagavond vanaf 20.00 uur worden de liggers van 68 meter over het Van Starkenborghkanaal geplaatst met drie van de grootste mobiele telescoopkranen die in Nederland beschikbaar zijn.
Om een en ander in goede banen te leiden, vragen we iedereen die komt kijken auto’s en fietsen
zoveel mogelijk achter te laten op de parkeerterreinen aan de Industrieweg
(Fysiofit, Be-Jo, Mokkenburg en GMB).
We zetten parkeerbegeleiders in om een en ander in goede banen te leiden.
Vanaf het tankstation aan de Industrieweg 5 in Noordhorn rijden tussen 19.00 en 22.30 uur
pendelbusjes naar de locatie waar de liggers worden geplaatst.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Zaterdag 24 mei 2014
Overdag van 9.00 uur tot 16. uur
TUNNELBEZICHTIGING
De vlag hangt aan de kraan van MAMMOET!
De lopers melden zich aan!
Zij lopen ronde tunnel tot bij de ingang.....dan betreden ze de tunnel!
Zelfs de moeder wil alles bekijken!
Het regenen is begonnen......wij lopen al en we gaat toch maar verder......in de tunnel zal het wel droog zijn!
Het looppad is uitgestorven door de regen!
We lopen nu de tunnel binnen ....en de regebuit zie je duidelijk!
Nu sta ik droog,....maar, dat is ook niet helemaal zeker....wamt op dot gedeelte van tunnel moet het dak no met gestort worden!
Geen verlichting in de tunnel.........wel is er daglicht na de tunnel!
De moeder loopt in de mistige omgeving........!
Nu bereiken we het einde van de tunnel...het daglicht valt boven op ons!
Moeder maakt een praatje met het Naturelletje ( geen opmaak).........ze woont in Noordhorn en fietst met haar dochter vaak langs ons huis naar Zuidhorn!
Foto's hangen aan de tunnelwand!
We kijken nu weer in de tunnel...een zwart gat!
We zien de eerste van etage buurman KOK, die met eigen hand heeft gemaakt en ontworpen!
Hier is vast een bom ontploft!...
Daar waar de tunnel is gestopt!
Vroeger was dit een Christelijke mavo van Noordhorn!
Ze lopen in de tunnel.....je kunt goed zien hoe breed de tunnel is ......en hoe hoog!
Daar waar het dak nog met beton wordt gestort!
In het open gedeelte van de tunnel!
De stand stond in de open lucht..........vanwege het daglicht.....
Het is een verzopen stand.....toch jammer!
Ze leggen van alles uit!
Foto's worden ze aan de wand geplakt!
Een stagiaire en de GMB- leider!
Aan de ingang staat een betonmolen!
Deze foto hing aan de wand van de tunnel!
Langestraat 9 en nummer11........!foetsie
Moeder verlaat de tunnel!
Ook naturalletje en haar dochter
De metonmolen!.....bij de ingang!
De kelder van de tunnel ........
De platen bij de kelder zijn verwijderd!
Opruiming!Met twee mannen zijn ze aan het vlechten!
De GMB- ers helpen mee bij het opruimen met Bertus Mammoet!
Ik ben weer thuis.........vanavond zijn de liggersweer aan de beurt!....de heeeeeeeeeeeeeele laaaaaaaaaaaange!
Zaterdagavond om 20.00 uur.
De dag van de BOUW
26 mei 2014
De link over het Nieuwsbrief Lemmer/ Delfzijl!
Nieuwsbrief Lemmer/Delfzijl
Mijn reportage op 24 mei is dan 's middags na het bezoek van de tunnel!
Verschillende mensen hebben de tunnel van binnen bekeken!
Veel mensen hebben hier de fiets gestald!
Dan.....later ga ik kijken bij het kanaal.....wat doet men om bepaalde voor vanavond klaar te zetten?
Er liggen aan weerszijden 2 liggers!
De Mammoet-kraan staat ook al klaar!
.....en dat geldt voor de zuidzijde!
Wie is wel........de PLUIMPOT........deze is niet bestemd voor de genodigden?.....lijkt me te klein!
De liggers liggen al klaar!
Ik ga weer naar school....Ongeveer om acht uur zal het beginnen!
Lopend gaan we naar de hoge weg!
De verkeersleiding is present..........jet ziet hem nog aan de linkerkrant!
We worden gewaarschuwd.....ze komen over het water.....de LIGGERS!
Ter plekke is niet alleen PLUIMPOT presen, maar nu ook JAN PLEZIER!
Lijkt me niet ideaal voor als je wilt fotograferen!.....
Vandaar!
De meeste mensen staan op het dak!
Er zijn veel belngstellenden....te voet!
De LIGGER!
Hij is er bijna!
JAN PLEZIER raakt al aardig vol!
De LIGGER is er!
Wat een lengte!
Mensen aan de kant en..........op de JAN PLEZIER!
Een drukte van belang!
Lianne is nu ook gekomen ........met Bert voor haar!
In de drukte loop ik wat achteruit om wat meer armslag te krijgen!
Een betere plek is bij de rode loper naar JAN PLEZIER!
Dan heb ik op de Jan Plezier de Zwollenaar gevonden met het oranje hesje!
Volgens mij is de blonde vrouw rechts de vrouw van de Zwollenaar!
En het spiedend oog heb je gauw gevonden.......dankzij zijn foto-apparaat
Ik heb de Zwollenaar nog een keer gezocht.....ik zie alleen een collega, die me noemt met de voornaam......dankzij de site!
De telescoop- kraan staat nu strak!
Nu zie ik de Zwollenaar, zijn collega en zijn echtgenote!
...en hij staat wel strak!
27 mei 2014
Velen zitten aan de kant van het kanaal.
Terwijl ik de zittende personen fotografeer, komt de Zwollenaar op mij af....hij geeft me een hand.....hij vraagt: " Wie horen bij me......
Ik antwoord: "Mijn vrouw mijn dochter en haar vriend!"
Dan belooft hij, dat hij wat versiert voor ons op de JAN PLEZIER.
Hij is al weer weg.
Even later komt hij trerug en hij zegt:
"In orde!"
Wij mogen de JAN PLEZIER op.
De meeste mensen op het dek......hier zitten ook buurlui Wieringa wen Kruizinga.
Daar heb je ze!....het is ook sjiek!
In de verte door het glas zitten de kanaalzitters!
Van alle kanten kun je veel bekijken!
......tot zelfs de mensen, die aan de kant zitten!
Nu weet je zeker, dat je alles ziet vanuit een boot!
De LIGGER wordt getild naar de gewenste hoogte!
Hij is er bijna!
Hij hangt!
Dit is hem de langste prefab van de wereld ("en omstreken"), 68 meter!
De tekst doet me sterk aan Van Gaal denken!
Lianne en de fotograaf!....Bert daar achter!
De lege ruimte....iedereen is op het dek!
Herhaling................toch sjiek!
Hij daalt....nog even!
Niet ver meer!
Nagenoeg!....passend!
Volgens mij...uitstekend passend!
Ja en wie had gedacht, dat de BLAUWE ENGEL ver weg zou zijn!
Boven op......de hoge weg.......staan ze!
Een koorddanser
De tweede is nu aan de beurt!
Deze boot vaart onder de te bevestigen LIGGERS!
In de boot...de omwonenden!
Een onduidelijk foto, maar ik zie de oud- leerling EDDIE TOP en met een fototoestel voor een myselvie...,
IDA DOUMA- DE GROOT!
28 mei 2014
De verspieder
De verspieder
Aankondiging vragenuur nieuwe brug Zuidhorn
26 mei 2014
In de afgelopen periode is het ontwerp van de nieuwe beweegbare brug in Zuidhorn gepresenteerd.
Voor de beweegbare brug in Zuidhorn is nog geen sluitende financiële dekking. De brug lijkt duurder te worden dan eerder verwacht. De projectpartners, Rijkswaterstaat, provincie en gemeente overleggen momenteel om toch zo snel mogelijk te kunnen starten. Hierbij wordt ook gekeken naar versoberingsopties.
N.a.v. bovengenoemde organiseren wij, zoals reeds is gecommuniceerd, op 27 mei een vragenuur omtrent het verdere besluitvormingsproces, de planning en versoberingsopties. Er zal geen gereed ontwerp zijn.
Wij verwachten dat Provinciale Staten voor het project beweegbare brug Zuidhorn dit najaar een besluit kunnen nemen. Het voorstel voor dit besluit wordt begin juni in Gedeputeerde Staten besproken.
Wij willen de betrokkenen en belanghebbende opnieuw de gelegenheid geven vragen te stellen over het genomen besluit van Gedeputeerde Staten, wat dit besluit betekent voor het verdere proces, de planning en de versoberingsopties. Daarom organiseren wij ook op 11 juni een vragenuur. Ook op dat moment is nog geen aangepast ontwerp klaar.
Met uw vragen kunt u terecht op
op woensdag 11 juni
van 18.00 uur tot 20.00 uur
zalencentrum Balk in Zuidhorn
Het slopen van de kraan
naast buurman Wieringa
Bertus
Nummer 1
Het begint met Bertus MAMMOET.
Hij rommelt wat achterin van zijn auto!!
De verkeersleider is ook present!
De kraan verplaatst zich, zodat hij alles kan neerleggen!
Daar gaat hij!
Nog even.....en hij ligt plat!
De Mammoet kijkt voo alle zekerheid even achterom!
Een onbestemde fotograaf (van de GMB?) en een GMB-er
Een eind.....weg!
De specialist van de kraan? met de GMB-er
Hij rijdt voorbij buurman Wieringa!
Nu in stukjes verdelen!
Rondom de tunnel wordt er gegraven!
Men geeft Bertus Mammoet anwijzingen!
De fotograaf en de verkeersleider kijken toe!
De kraan verdelen in stukjes!
Bovenop de omgelegde kraan tikken ze met een hamer om de delen te scheiden!
Is dat Jan BLAAUW?
Deze is MAMMOET en gaat op naar het kanaal.
Daar wordt nu ook afgebroken!
De wagen rijdt achteruit!
Achter op de wagen zit een op letter voor het toekomend verkeer!
De vrachtwagen kan de stukken van de kraan naar elders verplaatsen!
De wielen kunnen er los onderweg!
Je kunt hem simpelweg niet over het hoofd zien..........ja................wie bedoel ik nou?
29 mei 2014
Af en toe, na ongeveer zes weken geef ik een beetje bloed in de bibliotheek van Zuidhorn.
De dame stelt altijd een stereotiepe vraag:
"Ben u iemand van een tweeling!"
Ik geef altijd een eveneens stereotiep antwoord:
"Nee.................
Maar ik heb wel een tweeling!"
![]() |
Sik Bok |
Zij zwijgen altijd, want ze hebben, helaas, geen antwoord meer voorradig!
De tweeling, die ik heb, bereiken nu de leeftijd van elk 40 jaren.
Een uitnemende leeftijd.
Je kunt dan nog elke kant uit!
Maak daar gebruik van, want je bent gauw ook 70, zoals je vader al heeft gepresteerd!
Zeker en regelmatig ademen is erg belangrijk en het kiezen van een goede vrouw!
NOORDHORN- Het was een drukte van belang op de kades bij het Van Starkenborghkanaal afgelopen zaterdag.
Daar werden zeven liggers voor de nieuwe brug geplaatst, die maar liefst 68 meter lang zijn en 240.000kilo wegen.
Dit zijn de langste prefab liggers ooit geplaatst ooi geplaatst in Europa en waarschijnlijk ter wereld.
Een indrukwekkende klus dus.
Drie van de grootste telescoopkranen van Nederland moesten er aan te pas komen om de kolossale liggers op hun plaats te krijgen.
Ook voor de uitvoerders was het spannend, want zoiets doen ook zij niet elke dag.
Toen de eerste ligger geplaatst was, brak er een luid applasus uit.
De bouw van de nieuwe brug tussen Noordhorn en Zuidhorn is onderdeel van het project 'hoofdvaarweg Lemmer- Delfzijl'.
Deze hoofdvaarweg wordt verbreed en verdiept en zo geschikt gemaakt voor schepen met meerdere lagen containers.
Mammoetkraan verwijderen
nummer 2
Hij ligt hier languit!
Tot aan de heer Kruizinga.....zo'n lengte op het fietspad!
Hij verplaatst zich met de hulp van Bertus!
Een gedeelte hangt nu boven de grond!
De kraan legt het gedeelte weg!
Ook al een stuk!
Bertus Mammoet bemoeit zich er ook mee!
Zo worden alle gedeelten opgeruimd!.........Bertus laat zich kennen!
Ze komen van het kanaal......de telescoopkraan van MAMMOET!
Weer een stuk in de lucht!
Waar is nog ruimte!
Volgens Bertus kan het hier wel even liggen!
De vrachtauto bedient zichzelf.......hij legt de stukken op zijn wagen!
De MAMMOET komt van het kanaal!
De kraan bij de tunnel!
De kraan van het kanaal.
De verkeersleider leidt dit in goede baan!
Rapen en wegleggen!
Alles op de kar!
Ook het onderste gedeelte is nu aan de beurt!
Op deze manier heeft Jan BLAAUW heel wat fototoestellen kwijtgeraakt........hij drukt en dan valt hij!......achter het hek!....daarom hebben wij voor hem een groter apparaat gedacht...............die valt niet door de tralies!
30 mei 2014
NOORDHORN- Belangstellenden konden afgelopen weekend een kijkje nemen in de aanbouw zijnde tunnel in Noordhorn.
Dit allemaal in het kader de'Dag van de Bouw'
De voorbereidende werkzaamheden bij de tunnel gaan door en het werk ligt nog altijd op schema.
Het ziet er indrukwekkend uit, de onder constructie zijnde tunnel.
Deze week wordt het dek op de tunnel gestort en op 2 huni start het aanvullen van de grond bij de tunnel.
De te gebruiken grond wordt aan de oostzijde ontgraven.
Het afbouwen van de tunnel en het grondwerk rondom de tunnel nemen nog een aamtal weken in beslag.
Als alles volgens planning verloopt, is de tunnel voor de bouwvak klaar.
Mammoetkraan verwijderen
nummer 3
Ze pakken het onderste stuk aan!
De wieltjes/wielen gaan er af!
Buurman Wieringa komt ook kijken......de bedreiging van zijn huis is nu verdwenen........
Dat heeft wel 5 maanden geduurd!
Dat heeft wel 5 maanden geduurd!
Hij mist al één wiel!
Ze leggen hem op de vrachtauto!
De machinist van de MAMMOET zit klaar!
Hij kan nu de kraan nog bedienen!
De machinist en de verkeersleider!
Op de wagen!
Er blijft niet veel van over!
De machinist weet van geen wijken!
Op één poot /wiel!
Zonder woorden....en geen wielen!
De heer BLAAUW spreekt buurman Wieringa moed in.........
Je hebt er ginds voorlopig nog één bij de bouwput!
Je hebt er ginds voorlopig nog één bij de bouwput!
Dae wagen gebruikt nu zijn eigen kraan!
De vrachtauto raakt aardig vol!
Ik zie wielen kraandelen en een machinist MAMMOET!
Samen op de foto een machinist MAMMOET en een kapitein van een BLAUWE ENGEL!
Deze man weet van wanten,.......als het gaat om een kraan!
Is de machinist bezig met het showen van zijn kraan?
Vast sjorren!
Bekijks voldoende!
Ook de Staphorster is ookvan de partij!
Volle bak!.....nu kan er gereden worden!
De verkeersleider neemt het over!
Jan BLAAUW maakt, dat hij weg komt!......... Even ruimte maken! |
31 mei 2014
Mammoetkraan verwijderen
nummer 4
Bertus Mammoet groet zijn kraan!
Hij pinkelt een traantje weg......nu is de kraan verdwenen!
De mammoetkraan bij het kanaal wordt ook weggebracht langs ons huis! 26 mei
Er wordt niet meer gewerkt.
Ik maak een loopje langs de tunnel en vooral de plaats waar de kraan heeft gestaan.
Buurman Wieringa heeft gezegd :
"Zal ik hem missen?"...................
............ "Als kiespijn" vul ik hem aan!
Geen kraan
Alleen de balken liggen er nog!
Dit gedeelte is klaar om beton te storten!
Een maagdelijke tunnel zonder aarde!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten